Ideologia i konflikt społeczny
Sajetan marzy o przewrocie i zajęciu miejsca elit rządzących, jednak jest już wypalony i nie wierzy w skuteczność rewolucji. Gorzko stwierdza "Nawóz jesteśmy", co wywołuje protest II Czeladnika "Nawóz bo nawóz, ale oni dobrze żyli". Ta wymiana zdań doskonale ilustruje konflikt klasowy obecny w dramacie.
Tempe stawia pesymistyczną diagnozę społeczeństwa - uważa, że ludzkość kona, a wszystkie słowa mogące coś zmienić zostały już "wygadane do cna". Jego jedyną pociechą jest myśl, że wszyscy będą zmuszeni do pracy bez wyjątku, "jako jeden wstrętny mąż, z zapamiętaniem nieprzytomnym orać będą".
Witkacy wprowadza też pojęcia "pykników" i "schizoidów", zaczerpnięte z popularnych w jego czasach teorii psychologicznych. Pyknicy to ludzie spokojni, zrównoważeni, skupieni na przyziemnych przyjemnościach "Ma se radio, ma se stylo, ma se kino, ma se daktyle, ma se brzucho i nieśmierdzące, niecieknące ucho". W przeciwieństwie do nich, schizoidy są zdolne do przeżyć metafizycznych.
💡 Konflikt między "pyknikami" a "schizoidami" to w istocie starcie między kulturą masową, nastawioną na konsumpcję, a kulturą wysoką, zainteresowaną głębszymi wartościami i przeżyciami metafizycznymi.