Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Metabolizm
Kręgowce zmiennocieplne
Chemiczne podstawy życia
Genetyka klasyczna
Układ pokarmowy
Komórka
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Bakterie i wirusy. organizmy beztkankowe
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Ekologia
Aparat ruchu
Genetyka molekularna
Genetyka
Układ wydalniczy
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Gazy i ich mieszaniny
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Sole
Wodorotlenki a zasady
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Węglowodory
Roztwory
Stechiometria
Pochodne węglowodorów
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Kwasy
Świat substancji
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Pokaż wszystkie tematy
188
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
܀ TEATR ANTYCZNY 1. POWSTANIE TEATRU Teatr pochodzi z kultu Dionizosa, boga wina i płodności. Jego czciciele śpiewali dla niego pieśni pochwalne (dytyramb) oraz tańczyli. W orszak Dionizosa brały udział osoby przebrane za leśne demony (satyrów i sylenów). Święta dionizyjskie obchodzono jesienią na wsiach (Małe Dionizje) oraz wiosną w Atenach (Wielkie Dionizje). 2. BUDOWA TRAGEDII prologos - wstęp, w którym zostajemy wprowadzeni w akcję; parodos - wejście chóru i pieśń na wejście; → epeisodiony (poszczególne dialogi bohaterów) i stasimony (pieśni chóru), które przeplatają się wzajemnie. exodos - pieśń chóru na wyjście; Chór pełni w tragedii antycznej rolę komentatora, zapowiada wejście kolejnych postaci oraz wyraża ogólnoludzkie refleksje; 3. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W TRAGEDII ANTYCZNEJ Zasada trzech jedności: -miejsca (wszystko rozgrywa się w jednym miejscu); -czasu (akcja nie przekracza 24h); -akcji (dotyczy jednego wątku, problemu); Funkcje chóru: -Dopowiadanie zdarzeń preakcji -Nastrój liryczny -Wspomaga tworzenie napięcia emocjonalne - uprzedza fakty Tragizm kategoria estetyczna, polega na postawieniu bohatera wobec dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich zakończy się dla niego klęską - na tym polega konflikt tragiczny. Fatum (przeznaczenie, los) - życie każdego człowieka jest wyreżyserowane przez bogów i narzucone mu. Sam nie ma żadnego wpływu na swój los. → Katharsis (oczyszczenie) - widz, oglądając tragedię i śledząc losy bohaterów, doznawał wielu uczuć, np. żalu, przerażenia, litości, trwogi. Przeżycia te miały go oczyszczać ze złych emocji i intencji oraz powodować refleksję nad własnym...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
postępowaniem. Sacrum - sfera świętości. → Zasada decorum - obowiązek pisania tragedii stylem podniosłym. Wina tragiczna - wina niezawiniona. Chór i aktorzy występowali w kostiumach, koturnach (wysokość obcasa zależała od pozycji społecznej postaci), perukach (onkos) oraz w maskach. Maski były związane z charakterem wystawianej sztuki i oddawały przeżycia, uczucia osoby dramatu. Aktorami byli wyłącznie mężczyźni.
6 Obserwujących
279
Podstawowe informacje na temat teatru greckiego.
8
.
23
język polski podstawowy i rozszerzony, tragedia antyczna, dionizje, budowa dramatu antycznego, zasada trzech jedności, mimezis, decorum, ironia tragiczna, hamartia, katharsis, hybris, sofokles, ajschylos, eurypides
22
opis teatru i część Antygony
13
Teatr antyczny / Tragedia antyczna / teatr grecki / tragicy greccy / aktor
33
Tragedia grecka
܀ TEATR ANTYCZNY 1. POWSTANIE TEATRU Teatr pochodzi z kultu Dionizosa, boga wina i płodności. Jego czciciele śpiewali dla niego pieśni pochwalne (dytyramb) oraz tańczyli. W orszak Dionizosa brały udział osoby przebrane za leśne demony (satyrów i sylenów). Święta dionizyjskie obchodzono jesienią na wsiach (Małe Dionizje) oraz wiosną w Atenach (Wielkie Dionizje). 2. BUDOWA TRAGEDII prologos - wstęp, w którym zostajemy wprowadzeni w akcję; parodos - wejście chóru i pieśń na wejście; → epeisodiony (poszczególne dialogi bohaterów) i stasimony (pieśni chóru), które przeplatają się wzajemnie. exodos - pieśń chóru na wyjście; Chór pełni w tragedii antycznej rolę komentatora, zapowiada wejście kolejnych postaci oraz wyraża ogólnoludzkie refleksje; 3. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W TRAGEDII ANTYCZNEJ Zasada trzech jedności: -miejsca (wszystko rozgrywa się w jednym miejscu); -czasu (akcja nie przekracza 24h); -akcji (dotyczy jednego wątku, problemu); Funkcje chóru: -Dopowiadanie zdarzeń preakcji -Nastrój liryczny -Wspomaga tworzenie napięcia emocjonalne - uprzedza fakty Tragizm kategoria estetyczna, polega na postawieniu bohatera wobec dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich zakończy się dla niego klęską - na tym polega konflikt tragiczny. Fatum (przeznaczenie, los) - życie każdego człowieka jest wyreżyserowane przez bogów i narzucone mu. Sam nie ma żadnego wpływu na swój los. → Katharsis (oczyszczenie) - widz, oglądając tragedię i śledząc losy bohaterów, doznawał wielu uczuć, np. żalu, przerażenia, litości, trwogi. Przeżycia te miały go oczyszczać ze złych emocji i intencji oraz powodować refleksję nad własnym...
܀ TEATR ANTYCZNY 1. POWSTANIE TEATRU Teatr pochodzi z kultu Dionizosa, boga wina i płodności. Jego czciciele śpiewali dla niego pieśni pochwalne (dytyramb) oraz tańczyli. W orszak Dionizosa brały udział osoby przebrane za leśne demony (satyrów i sylenów). Święta dionizyjskie obchodzono jesienią na wsiach (Małe Dionizje) oraz wiosną w Atenach (Wielkie Dionizje). 2. BUDOWA TRAGEDII prologos - wstęp, w którym zostajemy wprowadzeni w akcję; parodos - wejście chóru i pieśń na wejście; → epeisodiony (poszczególne dialogi bohaterów) i stasimony (pieśni chóru), które przeplatają się wzajemnie. exodos - pieśń chóru na wyjście; Chór pełni w tragedii antycznej rolę komentatora, zapowiada wejście kolejnych postaci oraz wyraża ogólnoludzkie refleksje; 3. ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W TRAGEDII ANTYCZNEJ Zasada trzech jedności: -miejsca (wszystko rozgrywa się w jednym miejscu); -czasu (akcja nie przekracza 24h); -akcji (dotyczy jednego wątku, problemu); Funkcje chóru: -Dopowiadanie zdarzeń preakcji -Nastrój liryczny -Wspomaga tworzenie napięcia emocjonalne - uprzedza fakty Tragizm kategoria estetyczna, polega na postawieniu bohatera wobec dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek z nich zakończy się dla niego klęską - na tym polega konflikt tragiczny. Fatum (przeznaczenie, los) - życie każdego człowieka jest wyreżyserowane przez bogów i narzucone mu. Sam nie ma żadnego wpływu na swój los. → Katharsis (oczyszczenie) - widz, oglądając tragedię i śledząc losy bohaterów, doznawał wielu uczuć, np. żalu, przerażenia, litości, trwogi. Przeżycia te miały go oczyszczać ze złych emocji i intencji oraz powodować refleksję nad własnym...
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
postępowaniem. Sacrum - sfera świętości. → Zasada decorum - obowiązek pisania tragedii stylem podniosłym. Wina tragiczna - wina niezawiniona. Chór i aktorzy występowali w kostiumach, koturnach (wysokość obcasa zależała od pozycji społecznej postaci), perukach (onkos) oraz w maskach. Maski były związane z charakterem wystawianej sztuki i oddawały przeżycia, uczucia osoby dramatu. Aktorami byli wyłącznie mężczyźni.