"Wesele" jako dramat młodopolski
"Wesele" jest uznawane za modelowy przykład dramatu młodopolskiego ze względu na okres powstania (1901 r.), symboliczno-narodowy charakter oraz artystyczny synkretyzm - połączenie różnych, często sprzecznych elementów.
W dramacie Wyspiańskiego odnajdujemy połączenie elementów symbolizmu (Chochoł, złoty Róg), ekspresjonizmu (emocjonalne dialogi) i impresjonizmu (nastrojowe opisy). To typowo młodopolskie zacieranie granic między różnymi konwencjami artystycznymi.
"Wesele" czerpie również z tradycji neoromantycznej - Wyspiański nawiązuje do romantycznej ideologii, przedstawiając konieczność walki o ojczyznę, wprowadzając liczne symbole i postaci nadprzyrodzone. Jednocześnie dramat zawiera autentyczną inspirację ludowością (chłopstwem), charakterystyczną dla epoki Młodej Polski.
Najważniejszym środkiem wyrazu w dramacie jest symbol - znak mający zarówno znaczenie dosłowne, jak i ukryte. Dzięki mistrzowskiemu operowaniu symboliką, Wyspiański stworzył dzieło wielopłaszczyznowe, które do dziś jest jednym z najważniejszych tekstów polskiej literatury.
📚 "Wesele" to nie tylko zapis autentycznego wydarzenia czy artystyczna wizja - to przede wszystkim gorzka diagnoza polskiego społeczeństwa, które mimo patriotycznych deklaracji nie jest gotowe do rzeczywistego działania na rzecz niepodległości.