Motywy popularne w literaturze wojennej
Literatura wojenna i powojenna operowała specyficznymi motywami odzwierciedlającymi dramatyczne doświadczenia tamtego czasu. Apokalipsa spełniona – motyw obecny u wielu twórców, którzy mieli poczucie końca cywilizacji. Widać to wyraźnie w „Pokoleniu" Baczyńskiego, gdzie rzeczywistość jawi się jako koszmar senny.
Motyw cierpienia przedstawiany był zarówno w wymiarze fizycznym, jak i duchowym. W „Innym świecie" Herlinga-Grudzińskiego obserwujemy ludzi pracujących w nieludzkich warunkach, a w „Pokoleniu" Baczyńskiego – cierpienie duchowe podmiotu, który złamał zasady etyczne.
Holokaust to jeden z najważniejszych tematów literatury wojennej. Hanna Krall w „Zdążyć przed Panem Bogiem" pokazuje różne postawy wobec eksterminacji Żydów – od bierności po walkę zbrojną. Miłosz w „Campo di Fiori" zestawia obojętność wobec likwidacji getta z podobną postawą świadków egzekucji Bruna.
Literatura wojenna często podejmowała temat upadku człowieka – jego zezwierzęcenia i uprzedmiotowienia w ekstremalnych warunkach. Borowski w swoich opowiadaniach pokazywał, jak instynkt przetrwania dominował nad moralnością, a Nałkowska w „Medalionach" – jak wojna okaleczyła ludzi emocjonalnie i moralnie.
Motyw bohaterskiej śmierci przejawia się w wielu utworach, często ukazywany bez patosu, w sposób deheroizujący. W reportażu Krall znajdujemy przykłady poświęcenia zwykłych ludzi, jak córka dołączająca do matki jadącej do Treblinki czy położna dusząca noworodka, by oszczędzić mu cierpień.
Kluczowa myśl: Literatura wojenna pokazuje, że w sytuacjach granicznych granica między katem a ofiarą może się zacierać, a człowiek staje się bezsilny wobec mechanizmów historii, co podkreślał Baczyński w wierszu „Historia".