Przygotowania Raskolnikowa do zbrodni
Rozdział ten szczegółowo opisuje etapy przygotowań Rodiona Raskolnikowa do popełnienia morderstwa na lichwiarce, co stanowi kluczowy element fabuły powieści "Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego. Drogą do zbrodni Raskolnikowa wiodą następujące wydarzenia:
Kilka dni przed planowanym morderstwem, Raskolnikow odwiedza lichwiarkę pod pretekstem zastawienia zegarka. Jego prawdziwym celem jest rozpoznanie terenu i sytuacji. Zapowiada, że wróci z papierośnicą, planując już wtedy dokonanie zbrodni.
Highlight: Raskolnikow wykorzystuje pozornie niewinną wizytę u lichwiarki jako okazję do dokładnego zbadania miejsca przyszłej zbrodni.
Następnego dnia Rodion otrzymuje list od matki, informujący o trudnej sytuacji rodziny. To pismo głęboko go porusza i wzmacnia jego przekonanie o konieczności zmiany swojego położenia. List staje się jedną z przyczyn, które popychają go do zbrodni.
Motyw: List od matki stanowi istotny motyw zbrodni Raskolnikowa, ukazując jego desperację i chęć poprawy sytuacji rodzinnej.
Kolejnym ważnym elementem jest sen Raskolnikowa o mordowanej kobyle. To oniryczne doświadczenie wywołuje w nim wątpliwości co do planowanego czynu.
Highlight: Sen o mordowanej kobyle symbolizuje wewnętrzne rozterki Raskolnikowa i jego podświadome obawy związane z planowaną zbrodnią.
Rodion podsłuchuje rozmowę Lizawiety ze stolarzem i jego żoną, z której dowiaduje się, że następnego dnia o siódmej wieczorem Lizawieta wyjdzie z domu. Ta informacja staje się kluczowa dla planowania momentu ataku.
Wreszcie, Raskolnikow słyszy rozmowę krytykującą skąpstwo Alony. Traktuje tę krytykę jako dodatkowe usprawiedliwienie dla swoich zamiarów.
Motyw: Krytyka skąpstwa Alony służy Raskolnikowowi jako motyw zbrodni w Zbrodni i karze, pozwalając mu racjonalizować swoje zbrodnicze plany.
Te wydarzenia składają się na szczegółowy opis zbrodni w zbrodni i karze, ukazując psychologiczny proces, który doprowadza Raskolnikowa do popełnienia morderstwa. Dostojewski mistrzowsko przedstawia motywy zbrodni Raskolnikowa w punktach, tworząc złożony obraz psychiki głównego bohatera i społecznych uwarunkowań jego czynu.