Działania na liczbach całkowitych
Ta strona przedstawia kluczowe informacje dotyczące działań na liczbach całkowitych dla uczniów klasy 6. Omawia podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie, ze szczególnym uwzględnieniem liczb ujemnych.
Highlight: Oś liczbowa jest kluczowym narzędziem do zrozumienia dodawania i odejmowania liczb całkowitych.
Dodawanie liczb całkowitych jest przedstawione na osi liczbowej, która rozciąga się od -16 do 16. Przykład (-3) + 7 = 4 pokazuje, jak poruszać się po osi liczbowej podczas dodawania.
Example: (-3) + 7 = 4 - zaczynamy od -3 na osi liczbowej i przesuwamy się o 7 jednostek w prawo, co daje wynik 4.
Odejmowanie liczb całkowitych jest również zilustrowane, z przykładem 17 - 10 = 7. Dodatkowo, przedstawiono bardziej złożone przykłady, takie jak (-5) - (-9) = 4, co demonstruje zasadę, że odejmowanie liczby ujemnej jest równoznaczne z dodawaniem jej wartości bezwzględnej.
Definition: Odejmowanie liczby ujemnej jest równoznaczne z dodawaniem jej wartości bezwzględnej.
Mnożenie liczb całkowitych wprowadza "dziwną zasadę", jak to określono na stronie. Przedstawiono następujące przykłady:
- 7 * 4 = 28 (dodatnia * dodatnia = dodatnia)
- (-7) * (-4) = 28 (ujemna * ujemna = dodatnia)
- (-7) * 4 = -28 (ujemna * dodatnia = ujemna)
Vocabulary: "Dziwna zasada" odnosi się do faktu, że iloczyn dwóch liczb ujemnych daje wynik dodatni.
Dzielenie liczb całkowitych podlega podobnym zasadom co mnożenie. Przykłady obejmują:
- 36 : 3 = 12 (dodatnia : dodatnia = dodatnia)
- (-36) : (-3) = 12 (ujemna : ujemna = dodatnia)
- 36 : (-3) = -12 (dodatnia : ujemna = ujemna)
Quote: "DZIEKI ZA PRZECZYTANIE - Zuzia" - to miły akcent na końcu strony, zachęcający uczniów do uważnego studiowania materiału.
Strona ta stanowi kompleksowe wprowadzenie do działań na liczbach całkowitych, które są kluczowe dla uczniów klasy 6. Materiał ten jest doskonałą podstawą do przygotowania się do sprawdzianów i kartkówek z tego tematu.