Podstawy procentów
Ten rozdział przedstawia fundamentalne koncepcje dotyczące procentów, które są niezbędne do zrozumienia i rozwiązywania zadań z procentami na egzaminie ósmoklasisty. Wyjaśniono, że procent to część całości o mianowniku 100, co jest kluczowe dla zrozumienia dalszych zagadnień. Przedstawiono, jak obliczać jeden procent danej wielkości, co jest podstawą do bardziej złożonych obliczeń procentowych. Dokument zawiera również informacje o wyrażaniu ułamków za pomocą procentów, co jest często wymagane w zadaniach z procentami w klasie 8. Pokazano, jak przekształcać ułamki na procenty, mnożąc je przez 100%. Podano również kilka wartości procentowych odpowiadających popularnym ułamkom, co może być przydatne podczas szybkich obliczeń na egzaminie.
Definicja: Procent to setna część danej wielkości. Matematycznie można to zapisać jako: 1% liczby x = x/100.
Przykład: Aby obliczyć 10% liczby 50, należy wykonać działanie: (10/100) * 50 = 5.
Rozdział ten zawiera również informacje o obliczaniu, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Ta umiejętność jest często sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty z matematyki. Wyjaśniono krok po kroku, jak przeprowadzić takie obliczenia, co może być bardzo pomocne podczas powtórzenia procentów w klasie 8. Dodatkowo, omówiono metody obliczania liczby, gdy znany jest jej procent, co jest często spotykane w zadaniach tekstowych z procentami. Na koniec, przedstawiono sposoby obliczania zmian wartości o dany procent, zarówno zwiększenia, jak i zmniejszenia. Te umiejętności są kluczowe dla rozwiązywania praktycznych problemów matematycznych i często pojawiają się na sprawdzianach z procentów w klasie 8.