Marketing polityczny i manipulacja
Marketing polityczny to promowanie kandydatów i partii przez strategie reklamowe. Sztaby wyborcze opracowują strategie, kreują kandydata tylko w pozytywach, organizują debaty i spotkania z wyborcami.
Ważne jest rozróżnianie faktów (co rzeczywiście się wydarzyło) od opinii (czyjeś poglądy). Bańka informacyjna powstaje, gdy zamykasz się tylko na jedno źródło informacji.
Manipulacja działa, bo ludzie często: nie myślą krytycznie, nie potrafią interpretować informacji, bezkrytycznie ufają mediom, uogólniają wnioski i mają "instynkt stadny". Dodatkowo skłaniają się do czarno-białej wizji świata - wszystko jest albo dobre, albo złe.
Dziennikarstwo to zawód zaufania społecznego, który powinien rzetelnie informować o sprawach publicznych. Etyka dziennikarska to zbiór zasad moralnych dla mediów - niestety nie wszyscy się ich trzymają.
Tip: Zawsze sprawdzaj informacje w kilku źródłach i zadawaj pytania - kto to mówi i dlaczego?