System kanclerski - struktura władzy
Niemiecki parlament jest dwuizbowy, składa się z Bundestagu (izba niższa) i Bundesratu (izba wyższa).
Bundestag reprezentuje ogół obywateli. Jego członkowie są wybierani w wyborach powszechnych w systemie mieszanym - połowa posłów pochodzi z okręgów jednomandatowych, a druga połowa z list partyjnych. Ma on kluczowe kompetencje w zakresie wyboru kanclerza i kontroli rządu.
Bundesrat reprezentuje kraje związkowe (landy). Jego członkowie są wybierani przez rządy landów, a nie bezpośrednio przez obywateli. Ma ograniczone kompetencje, ale wszystkie ustawy muszą przez niego przejść.
Władza wykonawcza należy do prezydenta federalnego i kanclerza:
Prezydent Federalny pełni głównie funkcje reprezentacyjne i ceremonialne. Jest arbitrem w sprawach międzypartyjnych. Mianuje i odwołuje kanclerza (na podstawie decyzji Bundestagu), a także może rozwiązać parlament, jeśli ten nie może wyłonić szefa rządu.
Prezydenta wybiera Zgromadzenie Związkowe, specjalny organ konstytucyjny powoływany tylko w tym celu. W jego skład wchodzą członkowie Bundestagu oraz taka sama liczba przedstawicieli parlamentów krajów związkowych.
Kanclerz zajmuje najważniejsze miejsce w niemieckim systemie politycznym. Kształtuje politykę państwa (wewnętrzną i zagraniczną), powołuje i odwołuje ministrów oraz ponosi pełną odpowiedzialność za działania swojego rządu. Może zostać odwołany przez Bundestag w wyniku uchwalenia konstruktywnego wotum nieufności.
Wybory prezydenckie w Niemczech odbywają się w maksymalnie trzech głosowaniach. W pierwszych dwóch kandydat musi uzyskać bezwzględną większość głosów. Jeśli to się nie uda, w trzecim głosowaniu wygrywa ten, kto ma najwięcej głosów.
Istotna różnica! Bundestag ma dużą siłę decyzyjną i wpływ na tworzenie ustaw oraz wybór kanclerza. Bundesrat ma znacznie mniejsze kompetencje i może głównie blokować to, co przegłosował Bundestag, ale nie ma inicjatywy ustawodawczej.