Normy społeczne i prawa konsumenta
Życie w społeczeństwie opiera się na przestrzeganiu norm. Normy społeczne dzielą się na formalne (prawne) - jak przestrzeganie przepisów drogowych, oraz nieformalne (nieprawne) - jak szacunek wobec starszych.
Każdy człowiek ma różne potrzeby, które układają się w hierarchię: od fizjologicznych (jedzenie, picie), przez bezpieczeństwo, przynależność (miłość, przyjaźń), uznanie (sukces, szacunek), aż po samorealizację. W życiu pełnimy różne role społeczne, jak uczeń, lekarz czy syn/córka - każda ma swoją "scenę", rekwizyty i sposób gry.
Jako konsument - osoba nabywająca towary lub usługi dla własnych potrzeb - masz określone prawa. Możesz kupować według własnego uznania, zwracać niesprawne artykuły, wiedzieć co jesz i mieć uczciwe warunki umów.
💡 Pamiętaj, że w przypadku problemów z zakupami, możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Konsumenta, który udzieli Ci bezpłatnej pomocy prawnej!
Twoje prawa konsumenta chronią różne instytucje: Rzecznik Praw Konsumenta (bezpłatne porady prawne), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (pomaga dużym grupom konsumentów) oraz Federacja Konsumentów (organizacja pozarządowa).