Glin (aluminium) - metal przyszłości
Glin to srebrzystobiały metal o niskiej gęstości i świetnej kowalności. Wyróżnia się dużą plastycznością, łatwością w odlewaniu i obróbce oraz dobrym przewodnictwem elektrycznym. Te właściwości sprawiają, że jest jednym z najważniejszych metali we współczesnym przemyśle.
W stanie czystym glin ulega pasywacji - tworzy na powierzchni warstwę tlenku, która chroni go przed dalszą korozją. Reaguje z kwasami 2Al+6HCl→2AlCl3+3H2 i zasadami 2Al+2NaOH+2H2O→2Na[Al(OH)4]+3H2. Ciekawe jest to, że w stężonym kwasie azotowym ulega silnej pasywacji, co pozwala wykorzystywać go do wytwarzania zbiorników do transportu tego kwasu.
Glin otrzymuje się głównie z rudy boksytowej, którą przetwarza się na tlenek glinu, a następnie w procesie elektrolizy na czysty metal. Podczas tego procesu zachodzi redukcja jonów Al³⁺ do metalicznego glinu.
Uwaga! Glin jest drugim po żelazie najczęściej wykorzystywanym metalem w przemyśle dzięki swojej lekkości i odporności na korozję.
Zastosowanie glinu jest niezwykle szerokie: karoserie i silniki samochodów, elementy samolotów, części statków kosmicznych, puszki do napojów, lustra, folia aluminiowa. Używa się go także w aluminotermii (proces otrzymywania metali z ich tlenków), a jego związki stosowane są jako leki przy nadkwasocie.