Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Podział administracyjny Polski przed 1975: 49 województw i więcej!

Zobacz

Podział administracyjny Polski przed 1975: 49 województw i więcej!
user profile picture

julka

@julka_eaqh

·

2 Obserwujących

Obserwuj

Polska przeszła znaczące zmiany administracyjne i demograficzne na przestrzeni lat, które ukształtowały obecną strukturę kraju.

Podział administracyjny Polski ulegał licznym transformacjom po II wojnie światowej. W latach 1944-1975 funkcjonowało 17 województw, następnie podczas Reformy administracyjnej 1975 wprowadzono podział na 49 województw, który obowiązywał do 1998 roku. Obecnie, od Podziału administracyjnego Polski 1999, kraj jest podzielony na 16 województw, co usprawniło zarządzanie regionami i lepiej odpowiada współczesnym potrzebom administracyjnym.

Rozmieszczenie ludności w Polsce charakteryzuje się znacznym zróżnicowaniem regionalnym. Średnia gęstość zaludnienia w Polsce wynosi około 122 osoby na km², jednak wartość ta znacząco różni się między województwami. Największą gęstość zaludnienia obserwuje się w województwie śląskim i małopolskim, najmniejszą w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim. Na rozmieszczenie ludności wpływają głównie czynniki historyczne, gospodarcze i przyrodnicze. Przyrost naturalny w Polsce w ostatnich dekadach systematycznie spada, co ma istotny wpływ na Zmiany liczby ludności w Polsce po II wojnie światowej. Według najnowszego Spisu Powszechnego z 2021 roku, Struktura narodowościowa Polski jest stosunkowo jednorodna, z dominującą narodowością polską. Mniejszości narodowe i etniczne stanowią niewielki odsetek populacji, a największe grupy to Ukraińcy, Niemcy i Białorusini. Struktura wyznaniowa również ulega pewnym zmianom, choć nadal dominuje wyznanie rzymskokatolickie. Obserwuje się jednak rosnący odsetek osób deklarujących się jako niewierzące lub należące do innych wyznań.

20.09.2022

2418

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Podział administracyjny Polski i jego zmiany na przestrzeni lat

Podział administracyjny Polski przed 1975 roku charakteryzował się trójstopniową strukturą. W okresie powojennym Polska przeszła cztery znaczące reformy administracyjne. Pierwsze dwie reformy (1946-1950 i 1950-1975) utrzymywały trójstopniowy podział. Następnie wprowadzono Reformę administracyjną 1975, która ustanowiła podział dwustopniowy z 49 województwami.

Obecnie obowiązujący Podział administracyjny Polski 1999 przywrócił strukturę trójstopniową, składającą się z 16 województw, 380 powiatów (314 ziemskich i 66 grodzkich) oraz 2477 gmin. Gminy dzielą się na miejskie (302), miejsko-wiejskie (652) i wiejskie (1523). Ta reforma miała na celu wzmocnienie samorządności lokalnej i usprawnienie działania administracji.

Definicja: Powiat grodzki to miasto na prawach powiatu, które wykonuje zadania zarówno gminy jak i powiatu. W Polsce jest ich 66.

Skutki reformy z 1999 roku były znaczące dla funkcjonowania państwa. Większość miast, które utraciły status wojewódzki, otrzymała prawa powiatu grodzkiego (z wyjątkiem Ciechanowa, Piły i Sieradza). Reforma usprawniła działanie administracji publicznej i poprawiła obsługę obywateli.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Zmiany demograficzne w Polsce po II wojnie światowej

Zmiany liczby ludności w Polsce po II wojnie światowej pokazują dynamiczny rozwój demograficzny. Przed II wojną światową Polska liczyła 35 mln mieszkańców, po wojnie liczba ta spadła do 23,9 mln, by obecnie osiągnąć poziom 37,5 mln osób.

Highlight: W latach 50. XX wieku Polska należała do krajów o najwyższej dynamice przyrostu ludności w Europie, osiągając wzrost o 19,1%.

Czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Polsce zmieniały się na przestrzeni lat. W latach 60. i 70. notowano wzrost o 9-10% na dekadę. Jednak od lat 90. obserwuje się spadek dynamiki demograficznej. W latach 2012-2019 wskaźnik spadł poniżej 100, co oznacza rzeczywisty ubytek ludności.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Struktura narodowościowa i wyznaniowa Polski

Według danych z GUS Spis Powszechny wyniki, struktura narodowościowa Polski 2023 jest stosunkowo jednorodna. Główne mniejszości narodowe to Niemcy (województwo opolskie), Ukraińcy (większe miasta i wschodnia granica), Białorusini (przy granicy wschodniej), oraz mniejsze społeczności Rosjan, Litwinów i Żydów.

Przykład: Według Spisu Powszechnego 2021 religia, dominującym wyznaniem jest katolicyzm (86,9%), następnie prawosławie (1,31%) i protestantyzm (0,38%).

Wśród grup etnicznych wyróżniają się:

  • Romowie (większe miasta)
  • Tatarzy (Białostocczyzna)
  • Łemkowie (Dolny Śląsk, Małopolska)
  • Karaimi (najmniejsza grupa - 313 osób)
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Struktura zatrudnienia i bezrobocie w Polsce

Struktura zatrudnienia w Polsce dzieli się na trzy główne grupy wiekowe: przedprodukcyjny (do 18 lat), produkcyjny (18-59/64 lat) i poprodukcyjny (powyżej 60/65 lat). Po transformacji ustrojowej w 1989 roku nastąpiła znacząca zmiana w strukturze zatrudnienia - z kraju przemysłowo-rolniczego Polska przekształciła się w gospodarkę usługową.

Definicja: Bezrobocie długotrwałe oznacza pozostawanie bez pracy przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Zróżnicowanie regionalne zatrudnienia jest znaczące:

  • Obszary wiejskie dominuje rolnictwo
  • Regiony uprzemysłowione (np. województwo śląskie) - przemysł
  • Duże miasta - sektor usług
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Bezrobocie i Aktywność Ekonomiczna w Polsce

Bezrobocie stanowi jeden z najpoważniejszych problemów społeczno-ekonomicznych współczesnej Polski. Możemy wyróżnić trzy główne typy bezrobocia, które w różnym stopniu dotykają poszczególne regiony kraju.

Definicja: Bezrobocie koniunkturalne pojawia się w czasie recesji gospodarczej i może dotknąć znaczną część społeczeństwa przez dłuższy czas. Bezrobocie strukturalne wynika z niedopasowania kwalifikacji pracowników do potrzeb rynku pracy. Bezrobocie sezonowe ma charakter krótkotrwały i cykliczny, związany ze zmiennością zapotrzebowania na pracę w ciągu roku.

W Polsce występuje wyraźne zróżnicowanie terytorialne bezrobocia. Najwyższe wskaźniki notowane są w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim oraz w Polsce wschodniej. Najniższe bezrobocie występuje w dużych aglomeracjach miejskich oraz województwach o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego, takich jak wielkopolskie, śląskie i małopolskie.

Przykład: Główne przyczyny bezrobocia w Polsce:

  • Wysokie koszty pracy (podatki i składki)
  • Postępująca automatyzacja
  • Niedopasowanie wykształcenia do potrzeb rynku
  • Niska mobilność pracowników
  • Trudności w dostosowaniu się do gospodarki wolnorynkowej

Państwo prowadzi aktywną walkę z bezrobociem poprzez różnorodne działania, takie jak pośrednictwo pracy, organizację kursów i szkoleń zawodowych, staże z urzędu pracy, targi pracy oraz wsparcie finansowe dla pracodawców tworzących nowe miejsca pracy. Istotnym elementem jest też system zasiłków dla bezrobotnych.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Migracje Wewnętrzne i Zewnętrzne w Polsce

Migracje stanowią istotny czynnik wpływający na strukturę demograficzną Polski. Rozróżniamy migracje wewnętrzne (w granicach kraju) oraz zewnętrzne (międzynarodowe).

Definicja: Migracja to przemieszczanie się ludności w celu zmiany miejsca stałego pobytu lub czasowego zamieszkania. Emigracja oznacza opuszczenie kraju rodzinnego, natomiast imigracja to napływ ludności z zagranicy.

W Polsce po II wojnie światowej wystąpiły znaczące ruchy migracyjne związane z sytuacją polityczną i ekonomiczną. Szczególnie istotne były fale emigracyjne spowodowane represjami politycznymi oraz względami ekonomicznymi. Współcześnie obserwujemy złożone wzorce migracji wewnętrznych, gdzie dominują przemieszczenia między miastami.

Highlight: Najważniejsze kierunki migracji wewnętrznych:

  • Ze wsi do miasta
  • Z miasta na wieś
  • Z miasta do miasta
  • Ze wsi na wieś
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Skutki Migracji i Polonia na Świecie

Migracje wywołują szereg konsekwencji zarówno w krajach emigracyjnych, jak i imigracyjnych. W przypadku Polski, jako kraju doświadczającego znaczącej emigracji, obserwujemy złożone skutki społeczne i ekonomiczne.

Przykład: Skutki migracji dla Polski jako kraju emigracyjnego:

  • Zmniejszenie liczby ludności
  • Przyspieszenie procesu starzenia się społeczeństwa
  • Problemy rodzinne wynikające z rozłąki
  • Zagrożenia dla systemu emerytalnego
  • Brak zwrotu z inwestycji w edukację

Współcześnie obserwujemy znaczący napływ imigrantów do Polski, głównie z Ukrainy, Białorusi i innych krajów. Polonia, czyli społeczność polska poza granicami kraju, liczy około 18 milionów osób, z czego największe skupiska znajdują się w USA (10 mln), Niemczech (2 mln) i Brazylii (1,8 mln).

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Poziom Życia i Ubóstwo w Polsce

Poziom życia w Polsce jest determinowany przez szereg czynników ekonomicznych i społecznych. Kluczowe znaczenie mają warunki pracy, wysokość dochodów oraz dostęp do infrastruktury społecznej.

Definicja: Ubóstwo występuje, gdy poziom życia jest bardzo niski i nie są zaspokojone podstawowe potrzeby człowieka. Wyróżniamy trzy główne wskaźniki ubóstwa:

  • Minimum egzystencji
  • Minimum socjalne
  • Ustawowa granica ubóstwa

Przeciwdziałanie ubóstwu odbywa się poprzez system świadczeń socjalnych, obejmujący zarówno pomoc finansową (zasiłki), jak i niepieniężną (pomoc rzeczowa, schronienie, posiłki). Istotną rolę odgrywa też dostęp do usług publicznych i infrastruktury społecznej.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Funkcje i Rozwój Obszarów Miejskich i Wiejskich w Polsce

Funkcje miast stanowią kluczowy element rozwoju przestrzennego Polski. Miasta pełnią różnorodne role społeczno-gospodarcze, które ewoluują w czasie w zależności od warunków ekonomicznych i potrzeb mieszkańców. Większość polskich ośrodków miejskich charakteryzuje się wielofunkcyjnością, przy czym zazwyczaj jedna funkcja dominuje i determinuje kierunek rozwoju miasta. W mniejszych miastach przeważają funkcje usługowe związane z obsługą lokalnej społeczności, podczas gdy większe ośrodki łączą funkcje usługowe z przemysłowymi.

Obszary wiejskie w Polsce również przechodzą znaczącą transformację funkcjonalną. Współczesne wsie, oprócz tradycyjnej funkcji rolniczej, rozwijają się w kierunku przemysłowym, handlowym, komunikacyjnym, rekreacyjnym i turystycznym. Coraz częściej obserwuje się także rozwój funkcji mieszkaniowej, szczególnie w strefach podmiejskich dużych aglomeracji.

Definicja: System osadniczy to zespół jednostek osadniczych powiązanych ze sobą siecią różnorodnych relacji: komunikacyjnych, handlowych i migracyjnych. Aglomeracja stanowi szczególny przykład takiego systemu.

Szczególnie istotnym elementem polskiego systemu osadniczego są aglomeracje. Wyróżniamy między innymi aglomeracje monocentryczne, jak warszawska czy łódzka, gdzie wokół głównego, wielofunkcyjnego ośrodka miejskiego skupiają się mniejsze miejscowości. Taka struktura wpływa na kierunki rozwoju gospodarczego i społecznego całego regionu.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zobacz

Partycypacja Społeczna i Problemy Rozwojowe

Partycypacja społeczna odgrywa kluczową rolę w rozwoju lokalnym. Jest to proces aktywnego uczestnictwa mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących ich społeczności w wymiarze społecznym, politycznym i gospodarczym. Przejawia się poprzez udział w konsultacjach społecznych oraz działalność w organizacjach pozarządowych.

Rozwój obszarów miejskich i wiejskich napotyka różnorodne bariery zewnętrzne i wewnętrzne. Do najważniejszych problemów należą: bezrobocie, wzrost cen, niedostateczny poziom opieki zdrowotnej oraz wykluczenie komunikacyjne. Czynniki wewnętrzne obejmują nieodpowiednie wykształcenie, wielodzietność, uwarunkowania środowiskowe oraz bierność społeczną.

Przykład: Skuteczna partycypacja społeczna może przybierać różne formy: od udziału w budżecie obywatelskim, przez konsultacje społeczne, po aktywność w lokalnych stowarzyszeniach i fundacjach.

Istotnym aspektem rozwoju jest również czynnik kulturowy, który może zarówno wspierać, jak i hamować pozytywne zmiany w społecznościach lokalnych. Skuteczne przezwyciężanie barier rozwojowych wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego zarówno działania oddolne, jak i wsparcie instytucjonalne na poziomie samorządowym i państwowym.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Podział administracyjny Polski przed 1975: 49 województw i więcej!

user profile picture

julka

@julka_eaqh

·

2 Obserwujących

Obserwuj

Polska przeszła znaczące zmiany administracyjne i demograficzne na przestrzeni lat, które ukształtowały obecną strukturę kraju.

Podział administracyjny Polski ulegał licznym transformacjom po II wojnie światowej. W latach 1944-1975 funkcjonowało 17 województw, następnie podczas Reformy administracyjnej 1975 wprowadzono podział na 49 województw, który obowiązywał do 1998 roku. Obecnie, od Podziału administracyjnego Polski 1999, kraj jest podzielony na 16 województw, co usprawniło zarządzanie regionami i lepiej odpowiada współczesnym potrzebom administracyjnym.

Rozmieszczenie ludności w Polsce charakteryzuje się znacznym zróżnicowaniem regionalnym. Średnia gęstość zaludnienia w Polsce wynosi około 122 osoby na km², jednak wartość ta znacząco różni się między województwami. Największą gęstość zaludnienia obserwuje się w województwie śląskim i małopolskim, najmniejszą w województwie podlaskim i warmińsko-mazurskim. Na rozmieszczenie ludności wpływają głównie czynniki historyczne, gospodarcze i przyrodnicze. Przyrost naturalny w Polsce w ostatnich dekadach systematycznie spada, co ma istotny wpływ na Zmiany liczby ludności w Polsce po II wojnie światowej. Według najnowszego Spisu Powszechnego z 2021 roku, Struktura narodowościowa Polski jest stosunkowo jednorodna, z dominującą narodowością polską. Mniejszości narodowe i etniczne stanowią niewielki odsetek populacji, a największe grupy to Ukraińcy, Niemcy i Białorusini. Struktura wyznaniowa również ulega pewnym zmianom, choć nadal dominuje wyznanie rzymskokatolickie. Obserwuje się jednak rosnący odsetek osób deklarujących się jako niewierzące lub należące do innych wyznań.

20.09.2022

2418

 

4/2

 

Geografia

77

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Podział administracyjny Polski i jego zmiany na przestrzeni lat

Podział administracyjny Polski przed 1975 roku charakteryzował się trójstopniową strukturą. W okresie powojennym Polska przeszła cztery znaczące reformy administracyjne. Pierwsze dwie reformy (1946-1950 i 1950-1975) utrzymywały trójstopniowy podział. Następnie wprowadzono Reformę administracyjną 1975, która ustanowiła podział dwustopniowy z 49 województwami.

Obecnie obowiązujący Podział administracyjny Polski 1999 przywrócił strukturę trójstopniową, składającą się z 16 województw, 380 powiatów (314 ziemskich i 66 grodzkich) oraz 2477 gmin. Gminy dzielą się na miejskie (302), miejsko-wiejskie (652) i wiejskie (1523). Ta reforma miała na celu wzmocnienie samorządności lokalnej i usprawnienie działania administracji.

Definicja: Powiat grodzki to miasto na prawach powiatu, które wykonuje zadania zarówno gminy jak i powiatu. W Polsce jest ich 66.

Skutki reformy z 1999 roku były znaczące dla funkcjonowania państwa. Większość miast, które utraciły status wojewódzki, otrzymała prawa powiatu grodzkiego (z wyjątkiem Ciechanowa, Piły i Sieradza). Reforma usprawniła działanie administracji publicznej i poprawiła obsługę obywateli.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zmiany demograficzne w Polsce po II wojnie światowej

Zmiany liczby ludności w Polsce po II wojnie światowej pokazują dynamiczny rozwój demograficzny. Przed II wojną światową Polska liczyła 35 mln mieszkańców, po wojnie liczba ta spadła do 23,9 mln, by obecnie osiągnąć poziom 37,5 mln osób.

Highlight: W latach 50. XX wieku Polska należała do krajów o najwyższej dynamice przyrostu ludności w Europie, osiągając wzrost o 19,1%.

Czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności w Polsce zmieniały się na przestrzeni lat. W latach 60. i 70. notowano wzrost o 9-10% na dekadę. Jednak od lat 90. obserwuje się spadek dynamiki demograficznej. W latach 2012-2019 wskaźnik spadł poniżej 100, co oznacza rzeczywisty ubytek ludności.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Struktura narodowościowa i wyznaniowa Polski

Według danych z GUS Spis Powszechny wyniki, struktura narodowościowa Polski 2023 jest stosunkowo jednorodna. Główne mniejszości narodowe to Niemcy (województwo opolskie), Ukraińcy (większe miasta i wschodnia granica), Białorusini (przy granicy wschodniej), oraz mniejsze społeczności Rosjan, Litwinów i Żydów.

Przykład: Według Spisu Powszechnego 2021 religia, dominującym wyznaniem jest katolicyzm (86,9%), następnie prawosławie (1,31%) i protestantyzm (0,38%).

Wśród grup etnicznych wyróżniają się:

  • Romowie (większe miasta)
  • Tatarzy (Białostocczyzna)
  • Łemkowie (Dolny Śląsk, Małopolska)
  • Karaimi (najmniejsza grupa - 313 osób)
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Struktura zatrudnienia i bezrobocie w Polsce

Struktura zatrudnienia w Polsce dzieli się na trzy główne grupy wiekowe: przedprodukcyjny (do 18 lat), produkcyjny (18-59/64 lat) i poprodukcyjny (powyżej 60/65 lat). Po transformacji ustrojowej w 1989 roku nastąpiła znacząca zmiana w strukturze zatrudnienia - z kraju przemysłowo-rolniczego Polska przekształciła się w gospodarkę usługową.

Definicja: Bezrobocie długotrwałe oznacza pozostawanie bez pracy przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Zróżnicowanie regionalne zatrudnienia jest znaczące:

  • Obszary wiejskie dominuje rolnictwo
  • Regiony uprzemysłowione (np. województwo śląskie) - przemysł
  • Duże miasta - sektor usług
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Bezrobocie i Aktywność Ekonomiczna w Polsce

Bezrobocie stanowi jeden z najpoważniejszych problemów społeczno-ekonomicznych współczesnej Polski. Możemy wyróżnić trzy główne typy bezrobocia, które w różnym stopniu dotykają poszczególne regiony kraju.

Definicja: Bezrobocie koniunkturalne pojawia się w czasie recesji gospodarczej i może dotknąć znaczną część społeczeństwa przez dłuższy czas. Bezrobocie strukturalne wynika z niedopasowania kwalifikacji pracowników do potrzeb rynku pracy. Bezrobocie sezonowe ma charakter krótkotrwały i cykliczny, związany ze zmiennością zapotrzebowania na pracę w ciągu roku.

W Polsce występuje wyraźne zróżnicowanie terytorialne bezrobocia. Najwyższe wskaźniki notowane są w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim oraz w Polsce wschodniej. Najniższe bezrobocie występuje w dużych aglomeracjach miejskich oraz województwach o wysokim poziomie rozwoju gospodarczego, takich jak wielkopolskie, śląskie i małopolskie.

Przykład: Główne przyczyny bezrobocia w Polsce:

  • Wysokie koszty pracy (podatki i składki)
  • Postępująca automatyzacja
  • Niedopasowanie wykształcenia do potrzeb rynku
  • Niska mobilność pracowników
  • Trudności w dostosowaniu się do gospodarki wolnorynkowej

Państwo prowadzi aktywną walkę z bezrobociem poprzez różnorodne działania, takie jak pośrednictwo pracy, organizację kursów i szkoleń zawodowych, staże z urzędu pracy, targi pracy oraz wsparcie finansowe dla pracodawców tworzących nowe miejsca pracy. Istotnym elementem jest też system zasiłków dla bezrobotnych.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Migracje Wewnętrzne i Zewnętrzne w Polsce

Migracje stanowią istotny czynnik wpływający na strukturę demograficzną Polski. Rozróżniamy migracje wewnętrzne (w granicach kraju) oraz zewnętrzne (międzynarodowe).

Definicja: Migracja to przemieszczanie się ludności w celu zmiany miejsca stałego pobytu lub czasowego zamieszkania. Emigracja oznacza opuszczenie kraju rodzinnego, natomiast imigracja to napływ ludności z zagranicy.

W Polsce po II wojnie światowej wystąpiły znaczące ruchy migracyjne związane z sytuacją polityczną i ekonomiczną. Szczególnie istotne były fale emigracyjne spowodowane represjami politycznymi oraz względami ekonomicznymi. Współcześnie obserwujemy złożone wzorce migracji wewnętrznych, gdzie dominują przemieszczenia między miastami.

Highlight: Najważniejsze kierunki migracji wewnętrznych:

  • Ze wsi do miasta
  • Z miasta na wieś
  • Z miasta do miasta
  • Ze wsi na wieś
zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Skutki Migracji i Polonia na Świecie

Migracje wywołują szereg konsekwencji zarówno w krajach emigracyjnych, jak i imigracyjnych. W przypadku Polski, jako kraju doświadczającego znaczącej emigracji, obserwujemy złożone skutki społeczne i ekonomiczne.

Przykład: Skutki migracji dla Polski jako kraju emigracyjnego:

  • Zmniejszenie liczby ludności
  • Przyspieszenie procesu starzenia się społeczeństwa
  • Problemy rodzinne wynikające z rozłąki
  • Zagrożenia dla systemu emerytalnego
  • Brak zwrotu z inwestycji w edukację

Współcześnie obserwujemy znaczący napływ imigrantów do Polski, głównie z Ukrainy, Białorusi i innych krajów. Polonia, czyli społeczność polska poza granicami kraju, liczy około 18 milionów osób, z czego największe skupiska znajdują się w USA (10 mln), Niemczech (2 mln) i Brazylii (1,8 mln).

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Poziom Życia i Ubóstwo w Polsce

Poziom życia w Polsce jest determinowany przez szereg czynników ekonomicznych i społecznych. Kluczowe znaczenie mają warunki pracy, wysokość dochodów oraz dostęp do infrastruktury społecznej.

Definicja: Ubóstwo występuje, gdy poziom życia jest bardzo niski i nie są zaspokojone podstawowe potrzeby człowieka. Wyróżniamy trzy główne wskaźniki ubóstwa:

  • Minimum egzystencji
  • Minimum socjalne
  • Ustawowa granica ubóstwa

Przeciwdziałanie ubóstwu odbywa się poprzez system świadczeń socjalnych, obejmujący zarówno pomoc finansową (zasiłki), jak i niepieniężną (pomoc rzeczowa, schronienie, posiłki). Istotną rolę odgrywa też dostęp do usług publicznych i infrastruktury społecznej.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Funkcje i Rozwój Obszarów Miejskich i Wiejskich w Polsce

Funkcje miast stanowią kluczowy element rozwoju przestrzennego Polski. Miasta pełnią różnorodne role społeczno-gospodarcze, które ewoluują w czasie w zależności od warunków ekonomicznych i potrzeb mieszkańców. Większość polskich ośrodków miejskich charakteryzuje się wielofunkcyjnością, przy czym zazwyczaj jedna funkcja dominuje i determinuje kierunek rozwoju miasta. W mniejszych miastach przeważają funkcje usługowe związane z obsługą lokalnej społeczności, podczas gdy większe ośrodki łączą funkcje usługowe z przemysłowymi.

Obszary wiejskie w Polsce również przechodzą znaczącą transformację funkcjonalną. Współczesne wsie, oprócz tradycyjnej funkcji rolniczej, rozwijają się w kierunku przemysłowym, handlowym, komunikacyjnym, rekreacyjnym i turystycznym. Coraz częściej obserwuje się także rozwój funkcji mieszkaniowej, szczególnie w strefach podmiejskich dużych aglomeracji.

Definicja: System osadniczy to zespół jednostek osadniczych powiązanych ze sobą siecią różnorodnych relacji: komunikacyjnych, handlowych i migracyjnych. Aglomeracja stanowi szczególny przykład takiego systemu.

Szczególnie istotnym elementem polskiego systemu osadniczego są aglomeracje. Wyróżniamy między innymi aglomeracje monocentryczne, jak warszawska czy łódzka, gdzie wokół głównego, wielofunkcyjnego ośrodka miejskiego skupiają się mniejsze miejscowości. Taka struktura wpływa na kierunki rozwoju gospodarczego i społecznego całego regionu.

zmiany podziału administracyjnego Polski, ich powody i skutki
W celu poprawy działania państwa, jego jednostek administracji publicznej, fir

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Partycypacja Społeczna i Problemy Rozwojowe

Partycypacja społeczna odgrywa kluczową rolę w rozwoju lokalnym. Jest to proces aktywnego uczestnictwa mieszkańców w podejmowaniu decyzji dotyczących ich społeczności w wymiarze społecznym, politycznym i gospodarczym. Przejawia się poprzez udział w konsultacjach społecznych oraz działalność w organizacjach pozarządowych.

Rozwój obszarów miejskich i wiejskich napotyka różnorodne bariery zewnętrzne i wewnętrzne. Do najważniejszych problemów należą: bezrobocie, wzrost cen, niedostateczny poziom opieki zdrowotnej oraz wykluczenie komunikacyjne. Czynniki wewnętrzne obejmują nieodpowiednie wykształcenie, wielodzietność, uwarunkowania środowiskowe oraz bierność społeczną.

Przykład: Skuteczna partycypacja społeczna może przybierać różne formy: od udziału w budżecie obywatelskim, przez konsultacje społeczne, po aktywność w lokalnych stowarzyszeniach i fundacjach.

Istotnym aspektem rozwoju jest również czynnik kulturowy, który może zarówno wspierać, jak i hamować pozytywne zmiany w społecznościach lokalnych. Skuteczne przezwyciężanie barier rozwojowych wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego zarówno działania oddolne, jak i wsparcie instytucjonalne na poziomie samorządowym i państwowym.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.