Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Układ pokarmowy
Stawonogi. mięczaki
Chemiczne podstawy życia
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Komórka
Genetyka molekularna
Ekologia
Układ wydalniczy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Genetyka klasyczna
Aparat ruchu
Metabolizm
Genetyka
Kręgowce zmiennocieplne
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Wodorotlenki a zasady
Kwasy
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Węglowodory
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Pochodne węglowodorów
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Stechiometria
Sole
Gazy i ich mieszaniny
Świat substancji
Roztwory
Pokaż wszystkie tematy
9.01.2023
1022
52
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
Oświecenie w Europie Do XVIII w. w większości państw Europy panował stary ład (porządek). Filary starego ładu: - monarchia absolutna, - popieranie władzy przez Kościół (władza pochodzi od Boga, sprzeciwianie się jej to grzech), uprzywilejowana pozycja duchowieństwa i szlachty (nie płacili podatków, żyli z pracy innych, mieli wpływ na rządy). Mieszczanie i chłopi płacili większość podatków a nie mieli wpływu na władzę. Nie było wolności religijnej (w większości państw). W sądach powszechnie stosowano tortury. W XVIII w. nastąpił postęp naukowy, zmieniło się wyobrażenie o świecie. Zamożni, wykształceni mieszczanie zaczęli domagać się udziału w rządzeniu państwem. NAUKA Galileusz (i inni astronomowie) potwierdzili odkrycia Kopernika. Beniamin Franklin (amerykański uczony) skonstruował piorunochron. - zapewnił bezpieczeństwo budynkom, - udowodnił, że piorun to wyładowanie elektryczne, a nie skutek gniewu Boga. Wynaleziono precyzyjny termometr. Zbudowano maszynę parową (umożliwiła rozwój przemysłu). Balon braci Montgolfier spełnił marzenie ludzi o lataniu. Powstawało więcej szkół. Więcej ludzi umiało czytać i pisać. Rozpowszechniały się gazety i czasopisma. Nowożytna nauka opierała się na obserwacji i doświadczeniu. Uczeni w XVII i XVIII w. doszli do wniosku, że świat działa według niezmiennych praw, które da się poznać rozumem. IDEE Oświecenie - ruch umysłowy zmierzający do zorganizowania państwa i społeczeństwa w sposób racjonalny (zgodny z rozumem). Powstał w Anglii i Francji pod koniec XVII w. Trwał w Europie do pierwszych lat XIX w. Jego zwolennicy chcieli ,,oświecić światłem Rozumu” wszystkie dziedziny ludzkiego życia. Myśliciele oświecenia (filozofowie) atakowali filary starego ładu: - monarchię absolutną – według nich władca powinien rządzić „za przyzwoleniem ludu” i...
Średnia ocena aplikacji
Uczniowie korzystają z Knowunity
W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach
Uczniowie, którzy przesłali notatki
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
dla jego dobra, - uprzywilejowanie szlachty (nierówność między ludźmi) uważali za niezgodne z zasadami rozum), - Kościół krytykowali za: - wspieranie niesprawiedliwych rządów, - chciwość, - odrzucanie zdobyczy nauki. Żądania filozofów / idee oświecenia: - równe prawa dla wszystkich, - wolność słowa, - wolność wyznania, - oświata dla ludu. Wierzyli, że rozum zapewni ludzkości szczęście, nie będzie niesprawiedliwości, wojen i biedy. Deizm - pogląd, że Bóg istnieje, ale po stworzeniu świata przestał wywierać na niego wpływ. Jean-Jacques Rousseau (francuski filozof) uważał, że: - „człowiek jest z natury dobry", a tylko zepsuty przez cywilizację. Rozwój nauki i sztuki doprowadził do rywalizacji między ludźmi, - przywłaszczenie sobie ziemi przez niewielkie grupy doprowadziło do niesprawiedliwości, nie da się wrócić do stanu pierwotnej szczęśliwości, ale można naprawić państwo - przez zawarcie umowy społecznej tzn. umowy całego ludu. W wyniku umowy społecznej powstanie państwo, którym wszyscy będą mieć te same prawa i obowiązki. Monteskiusz (francuski filozof), zaproponował trójpodział władzy na: - prawodawczą (parlament), - wykonawczą (władca lub rząd), - sądowniczą (niezależne sądy). Chciał by władza: - została podzielona, - była niezależna jedna od drugiej, - podlegała wzajemnej kontroli. Wielka encyklopedia francuska - dzieło zwolenników oświecenia, wydawane w Paryżu od 1751 r. Zawierało całą wiedzę dostępną wówczas ludzkości przedstawioną zgodnie z ideami oświecenia, czyli racjonalnie. Treści dotyczyły także rzemiosła i spraw codziennych. Encyklopedia przyczyniła się do rozpowszechnienia idei oświecenia w Europie. Encyklopedyści (autorzy Encyklopedii) to m.in. Denis Diderot, Rousseau, Monteskiusz. Wolter (François Marie Arouet) - francuski filozof, autor powiastek filozoficznych (np. Kandyd). Nie wierzył w naturalną dobroć świata. Zastanawiał się nad przyczynami istnienia zła. Walczył z zabobonem, krytykował Kościół, wspierał postęp. Klasycyzm - styl w architekturze i sztuce naśladujący sztukę grecką i rzymską, pełen umiaru i równowagi. W malarstwie i rzeźbie przedstawiano wydarzenia z historii starożytnej lub mitologii. Malowano portrety. Sprawdź też inne notatki, fiszki i testy na ten temat na moim profilu. Notatka została stworzona na podstawie podręcznika „Historia 6", Wydawnictwa GWO, 2019. MZ Learning