Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Czasowniki dokonane i niedokonane: Przykłady, Tabela i Ćwiczenia (Klasa 5 i 6)

Zobacz

Czasowniki dokonane i niedokonane: Przykłady, Tabela i Ćwiczenia (Klasa 5 i 6)

Czasowniki dokonane i niedokonane to kluczowe pojęcia w gramatyce języka polskiego. Aspekt dokonany i niedokonany czasowników określa, czy czynność została zakończona, czy trwa. Zrozumienie różnicy między nimi jest istotne dla prawidłowego użycia języka.

Czasowniki dokonane informują o zakończonej czynności, np. "napisał", "posprzątał".
Czasowniki niedokonane opisują czynności trwające lub powtarzające się, np. "pisał", "sprzątał".
• Wybór aspektu zależy od kontekstu i intencji mówiącego.
• Istnieją regularne i nieregularne pary aspektowe czasowników.

23.07.2022

1051

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zobacz

Aspekty czasowników

Na tej stronie wyjaśniono dwa główne aspekty czasowników w języku polskim: dokonany i niedokonany.

Aspekt dokonany: Czasowniki dokonane informują o czynnościach, które zostały zakończone lub zostaną zakończone w przyszłości.

Example: Przykłady czasowników dokonanych to "napisał" i "napisze".

Aspekt niedokonany: Czasowniki niedokonane opisują czynności, które nie zostały zakończone, trwają lub się powtarzają.

Example: Przykłady czasowników niedokonanych to "będzie pisał".

Vocabulary: Aspekt dokonany i niedokonany to kluczowe pojęcia w gramatyce języka polskiego, określające charakter czynności wyrażanej przez czasownik.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zobacz

Kiedy używać aspektu dokonanego, a kiedy niedokonanego?

Ta strona przedstawia szczegółowe porównanie użycia czasowników dokonanych i niedokonanych w różnych kontekstach.

Czasowniki niedokonane używamy, gdy:

  1. Nie ma rezultatów: "Sąsiad chciał posprzątać korytarz."
  2. Opisujemy rutynę: "Codziennie na śniadanie jem płatki."
  3. Mówimy o procesie: "Ćwiczyłem 15 minut."
  4. Opisujemy czynności wykonywane równocześnie: "Kasia jadła obiad i odrabiała lekcje."

Czasowniki dokonane stosujemy, gdy:

  1. Jest rezultat: "Sąsiad posprzątał korytarz."
  2. Mówimy o jednorazowym wydarzeniu: "Dzisiaj na śniadanie zjadłam płatki."
  3. Opisujemy moment lub chwilę: "Ćwiczyłem bardzo szybko."
  4. Przedstawiamy czynności chronologicznie: "Kasia najpierw zjadła obiad, a potem odrobiła lekcje."

Highlight: Wybór między czasownikiem dokonanym a niedokonanym zależy od kontekstu i intencji mówiącego.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zobacz

Pary aspektowe czasowników

Ta strona omawia pary aspektowe czasowników, które są kluczowe dla zrozumienia systemu aspektów w języku polskim.

Regularne pary aspektowe: • rozmawiać-porozmawiać • powtarzać-powtórzyć • słyszeć-usłyszeć

Nieregularne pary aspektowe: • mówić-powiedzieć • iść-pójść • brać-wziąć

Definition: Pary aspektowe to pary czasowników o tym samym znaczeniu, ale różniące się aspektem (dokonanym lub niedokonanym).

Highlight: Znajomość par aspektowych jest kluczowa dla prawidłowego używania czasowników dokonanych i niedokonanych w języku polskim.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zobacz

Podsumowanie

Ostatnia strona zawiera podziękowanie i zachętę do obejrzenia pozostałych notatek. Jest to ważne, gdyż sugeruje, że temat czasowników dokonanych i niedokonanych jest częścią szerszego materiału edukacyjnego.

Highlight: Zrozumienie aspektu dokonanego i niedokonanego wymaga praktyki i analizy wielu przykładów, dlatego warto korzystać z dodatkowych materiałów i ćwiczeń.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zobacz

Wprowadzenie do czasowników dokonanych i niedokonanych

Notatka rozpoczyna się od tytułu "Czasowniki dokonane i niedokonane", co wskazuje na główny temat materiału. Jest to fundamentalne zagadnienie w nauce języka polskiego, szczególnie istotne dla uczniów klas 5-6 szkoły podstawowej.

Highlight: Zrozumienie różnicy między czasownikami dokonanymi a niedokonanymi jest kluczowe dla poprawnego używania języka polskiego.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Czasowniki dokonane i niedokonane: Przykłady, Tabela i Ćwiczenia (Klasa 5 i 6)

Czasowniki dokonane i niedokonane to kluczowe pojęcia w gramatyce języka polskiego. Aspekt dokonany i niedokonany czasowników określa, czy czynność została zakończona, czy trwa. Zrozumienie różnicy między nimi jest istotne dla prawidłowego użycia języka.

Czasowniki dokonane informują o zakończonej czynności, np. "napisał", "posprzątał".
Czasowniki niedokonane opisują czynności trwające lub powtarzające się, np. "pisał", "sprzątał".
• Wybór aspektu zależy od kontekstu i intencji mówiącego.
• Istnieją regularne i nieregularne pary aspektowe czasowników.

23.07.2022

1051

 

6

 

Język polski

56

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Aspekty czasowników

Na tej stronie wyjaśniono dwa główne aspekty czasowników w języku polskim: dokonany i niedokonany.

Aspekt dokonany: Czasowniki dokonane informują o czynnościach, które zostały zakończone lub zostaną zakończone w przyszłości.

Example: Przykłady czasowników dokonanych to "napisał" i "napisze".

Aspekt niedokonany: Czasowniki niedokonane opisują czynności, które nie zostały zakończone, trwają lub się powtarzają.

Example: Przykłady czasowników niedokonanych to "będzie pisał".

Vocabulary: Aspekt dokonany i niedokonany to kluczowe pojęcia w gramatyce języka polskiego, określające charakter czynności wyrażanej przez czasownik.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Kiedy używać aspektu dokonanego, a kiedy niedokonanego?

Ta strona przedstawia szczegółowe porównanie użycia czasowników dokonanych i niedokonanych w różnych kontekstach.

Czasowniki niedokonane używamy, gdy:

  1. Nie ma rezultatów: "Sąsiad chciał posprzątać korytarz."
  2. Opisujemy rutynę: "Codziennie na śniadanie jem płatki."
  3. Mówimy o procesie: "Ćwiczyłem 15 minut."
  4. Opisujemy czynności wykonywane równocześnie: "Kasia jadła obiad i odrabiała lekcje."

Czasowniki dokonane stosujemy, gdy:

  1. Jest rezultat: "Sąsiad posprzątał korytarz."
  2. Mówimy o jednorazowym wydarzeniu: "Dzisiaj na śniadanie zjadłam płatki."
  3. Opisujemy moment lub chwilę: "Ćwiczyłem bardzo szybko."
  4. Przedstawiamy czynności chronologicznie: "Kasia najpierw zjadła obiad, a potem odrobiła lekcje."

Highlight: Wybór między czasownikiem dokonanym a niedokonanym zależy od kontekstu i intencji mówiącego.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Pary aspektowe czasowników

Ta strona omawia pary aspektowe czasowników, które są kluczowe dla zrozumienia systemu aspektów w języku polskim.

Regularne pary aspektowe: • rozmawiać-porozmawiać • powtarzać-powtórzyć • słyszeć-usłyszeć

Nieregularne pary aspektowe: • mówić-powiedzieć • iść-pójść • brać-wziąć

Definition: Pary aspektowe to pary czasowników o tym samym znaczeniu, ale różniące się aspektem (dokonanym lub niedokonanym).

Highlight: Znajomość par aspektowych jest kluczowa dla prawidłowego używania czasowników dokonanych i niedokonanych w języku polskim.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Podsumowanie

Ostatnia strona zawiera podziękowanie i zachętę do obejrzenia pozostałych notatek. Jest to ważne, gdyż sugeruje, że temat czasowników dokonanych i niedokonanych jest częścią szerszego materiału edukacyjnego.

Highlight: Zrozumienie aspektu dokonanego i niedokonanego wymaga praktyki i analizy wielu przykładów, dlatego warto korzystać z dodatkowych materiałów i ćwiczeń.

czasowniki dokonane
i niedokonane
autor: @sarsoon_
<
▶ aspekty
aspekt dokonany
Czasowniki dokonane informują, że
czynność została zakończona

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Wprowadzenie do czasowników dokonanych i niedokonanych

Notatka rozpoczyna się od tytułu "Czasowniki dokonane i niedokonane", co wskazuje na główny temat materiału. Jest to fundamentalne zagadnienie w nauce języka polskiego, szczególnie istotne dla uczniów klas 5-6 szkoły podstawowej.

Highlight: Zrozumienie różnicy między czasownikami dokonanymi a niedokonanymi jest kluczowe dla poprawnego używania języka polskiego.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.