Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Dlaczego klasycy - interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta

Zobacz

Dlaczego klasycy - interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta
user profile picture

Kinga Dudek

@kingadudek_lhoa

·

4 Obserwujących

Obserwuj

Zbigniew Herbert w wierszu "Dlaczego klasycy" przedstawia kontrast między wartościami starożytnych a postawami współczesnych, uzasadniając swój wybór klasyków jako wzorców etycznych i artystycznych. Utwór podzielony jest na trzy części tematyczne:

• Starożytność reprezentowana przez Tucydydesa - symbol honoru i obiektywizmu
• Współczesność ukazana przez postawy obecnych generałów - brak odpowiedzialności
• Refleksja nad rolą sztuki - potrzeba powrotu do wartości i ważnych tematów

Highlight: Herbert opowiada się za klasykami, widząc w nich źródło prawdy, honoru i sztuki poruszającej istotne kwestie.

18.09.2022

697

Dlaczego klasycy - Zbigniew Herbert
Utwór dzieli się na 3 części:
1. starożytność
2. współczesność
3. co powinno być tematem sztuki
Tytuł je

Zobacz

Analiza wiersza "Dlaczego klasycy" Zbigniewa Herberta

Wiersz "Dlaczego klasycy" Zbigniewa Herberta to głęboka refleksja nad wartościami etycznymi i rolą sztuki, zestawiająca starożytność ze współczesnością. Poeta dzieli utwór na trzy kluczowe części, które pozwalają czytelnikowi zrozumieć jego stanowisko wobec klasycznych wzorców.

W pierwszej części Herbert przywołuje postać Tucydydesa, starożytnego historyka i stratega. Tucydydes, mimo niepowodzenia w misji wojskowej i niesprawiedliwego oskarżenia o zdradę, zachował honor i obiektywizm w swoich dziełach historycznych. Nie próbował usprawiedliwiać się ani kreować na bohatera, przyjmując karę z godnością.

Example: Tucydydes, oskarżony o zdradę i wygnany, nie błagał o litość, a w swoim dziele historycznym zachował obiektywizm, nie przedstawiając siebie jako bohatera.

Druga część wiersza stanowi kontrast dla postawy Tucydydesa. Herbert krytycznie odnosi się do współczesnych generałów, którzy w obliczu porażki szukają kozłów ofiarnych i manipulują faktami dla zachowania dobrego wizerunku. Poeta ukazuje brak honoru i odpowiedzialności wśród współczesnych przywódców.

Quote: "generałowie ostatnich wojen / jeśli zdarzy się podobna afera / szyko układają długie komunikaty / i zeznania świadków / którzy też byli w kraju"

W trzeciej części Herbert snuje refleksję nad rolą sztuki. Poeta postuluje, że sztuka powinna stać po stronie wartości, być obiektywna i poruszać ważne tematy. Krytykuje współczesną twórczość jako powierzchowną i nietrwałą, porównując ją do przelotnego romansu.

Highlight: Herbert opowiada się za sztuką, która, podobnie jak dzieła klasyków, porusza istotne kwestie i ma trwałą wartość.

Wiersz "Dlaczego klasycy" jest nie tylko interpretacją wartości klasycznych, ale także krytyką współczesności. Herbert, poprzez konteksty historyczne i kulturowe, uzasadnia swój wybór klasyków jako wzorców etycznych i artystycznych. Utwór ten można zaliczyć do wierszy patriotycznych Herberta, gdyż wyraża troskę o wartości moralne i kulturowe narodu.

Vocabulary: Klasycy - twórcy starożytni, uznawani za wzorcowych i godnych naśladowania w literaturze i sztuce.

Podsumowując, "Dlaczego klasycy" to ważny tekst w dorobku Herberta, ukazujący jego poglądy na temat etyki, odpowiedzialności i roli sztuki. Wiersz ten, obok takich utworów jak "Przesłanie Pana Cogito", "U wrót doliny" czy "Apollo i Marsjasz", należy do najbardziej znanych wierszy poety, stanowiąc istotny element jego poetyckiego dziedzictwa.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Dlaczego klasycy - interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta

user profile picture

Kinga Dudek

@kingadudek_lhoa

·

4 Obserwujących

Obserwuj

Zbigniew Herbert w wierszu "Dlaczego klasycy" przedstawia kontrast między wartościami starożytnych a postawami współczesnych, uzasadniając swój wybór klasyków jako wzorców etycznych i artystycznych. Utwór podzielony jest na trzy części tematyczne:

• Starożytność reprezentowana przez Tucydydesa - symbol honoru i obiektywizmu
• Współczesność ukazana przez postawy obecnych generałów - brak odpowiedzialności
• Refleksja nad rolą sztuki - potrzeba powrotu do wartości i ważnych tematów

Highlight: Herbert opowiada się za klasykami, widząc w nich źródło prawdy, honoru i sztuki poruszającej istotne kwestie.

18.09.2022

697

 

4/2

 

Język polski

17

Dlaczego klasycy - Zbigniew Herbert
Utwór dzieli się na 3 części:
1. starożytność
2. współczesność
3. co powinno być tematem sztuki
Tytuł je

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Analiza wiersza "Dlaczego klasycy" Zbigniewa Herberta

Wiersz "Dlaczego klasycy" Zbigniewa Herberta to głęboka refleksja nad wartościami etycznymi i rolą sztuki, zestawiająca starożytność ze współczesnością. Poeta dzieli utwór na trzy kluczowe części, które pozwalają czytelnikowi zrozumieć jego stanowisko wobec klasycznych wzorców.

W pierwszej części Herbert przywołuje postać Tucydydesa, starożytnego historyka i stratega. Tucydydes, mimo niepowodzenia w misji wojskowej i niesprawiedliwego oskarżenia o zdradę, zachował honor i obiektywizm w swoich dziełach historycznych. Nie próbował usprawiedliwiać się ani kreować na bohatera, przyjmując karę z godnością.

Example: Tucydydes, oskarżony o zdradę i wygnany, nie błagał o litość, a w swoim dziele historycznym zachował obiektywizm, nie przedstawiając siebie jako bohatera.

Druga część wiersza stanowi kontrast dla postawy Tucydydesa. Herbert krytycznie odnosi się do współczesnych generałów, którzy w obliczu porażki szukają kozłów ofiarnych i manipulują faktami dla zachowania dobrego wizerunku. Poeta ukazuje brak honoru i odpowiedzialności wśród współczesnych przywódców.

Quote: "generałowie ostatnich wojen / jeśli zdarzy się podobna afera / szyko układają długie komunikaty / i zeznania świadków / którzy też byli w kraju"

W trzeciej części Herbert snuje refleksję nad rolą sztuki. Poeta postuluje, że sztuka powinna stać po stronie wartości, być obiektywna i poruszać ważne tematy. Krytykuje współczesną twórczość jako powierzchowną i nietrwałą, porównując ją do przelotnego romansu.

Highlight: Herbert opowiada się za sztuką, która, podobnie jak dzieła klasyków, porusza istotne kwestie i ma trwałą wartość.

Wiersz "Dlaczego klasycy" jest nie tylko interpretacją wartości klasycznych, ale także krytyką współczesności. Herbert, poprzez konteksty historyczne i kulturowe, uzasadnia swój wybór klasyków jako wzorców etycznych i artystycznych. Utwór ten można zaliczyć do wierszy patriotycznych Herberta, gdyż wyraża troskę o wartości moralne i kulturowe narodu.

Vocabulary: Klasycy - twórcy starożytni, uznawani za wzorcowych i godnych naśladowania w literaturze i sztuce.

Podsumowując, "Dlaczego klasycy" to ważny tekst w dorobku Herberta, ukazujący jego poglądy na temat etyki, odpowiedzialności i roli sztuki. Wiersz ten, obok takich utworów jak "Przesłanie Pana Cogito", "U wrót doliny" czy "Apollo i Marsjasz", należy do najbardziej znanych wierszy poety, stanowiąc istotny element jego poetyckiego dziedzictwa.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.