Dziady jako dramat romantyczny - analiza najważniejszych cech
Dramat romantyczny "Dziady" Adama Mickiewicza stanowi fundamentalne dzieło polskiego romantyzmu. Utwór składa się z czterech części, których numeracja nie odzwierciedla ani chronologii wydarzeń, ani kolejności powstawania. Najpierw powstały części druga i czwarta (tzw. "Dziady kowieńsko-wileńskie"), następnie część trzecia ("Dziady cz 3" znane jako drezdeńskie), a część pierwsza pozostała niedokończonym fragmentem.
Definicja: Dramat romantyczny to gatunek literacki charakteryzujący się swobodną kompozycją, łamaniem zasad klasycznych, synkretyzmem gatunkowym oraz obecnością elementów fantastycznych i realistycznych.
Cechy dramatu romantycznego widoczne w "Dziadach" to przede wszystkim zerwanie z klasyczną kompozycją. W przeciwieństwie do dramatów klasycznych, które składają się z proporcjonalnych aktów i scen, utwór Mickiewicza zawiera nieregularne części. Charakterystyczna jest również obecność elementów fantastycznych w Dziadach cz 2 i scen fantastycznych w Dziadach cz 3, które przeplatają się z wątkami realistycznymi.
Szczególnie istotna jest realizm i fantastyka w Dziadach cz 3, gdzie świat rzeczywisty miesza się z nadprzyrodzonym. Widać to zwłaszcza w scenach więziennych, które Mickiewicz znał z autopsji, oraz w wizjach i proroctwach. Postacie fantastyczne w Dziadach cz 3 - duchy, anioły, diabły - współistnieją z postaciami historycznymi, tworząc unikalną strukturę dramatyczną.