Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Dziady IV - opracowanie

24.05.2022

716

33

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Adam Mickiewicz
Genera
Czwarta część ,,Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór
został opublikowany w
Adam Mickiewicz
Genera
Czwarta część ,,Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór
został opublikowany w
Adam Mickiewicz
Genera
Czwarta część ,,Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór
został opublikowany w
Adam Mickiewicz
Genera
Czwarta część ,,Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór
został opublikowany w

Adam Mickiewicz Genera Czwarta część ,,Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór został opublikowany w 1823 roku w II tomie ,,Poezji" Mickiewicza (wraz z II częścią „Dziadów” i poematem ,,Grażyna"). Ze względu na miejsce powstania II i IV część dramatu określa się mianem ,,Dziadów wileńsko-kowieńskich". Czas i miejsce akcji Akcja czwartej części dramatu toczy się 2-go listopada (Dzień Zaduszny), prawdopodobnie w czasach współczesnych poecie (XIX w.). Znamy dokładny czas przebywania ducha Gustawa w domu księdza - od godziny dziewiątej do jedenastej w nocy (zjawa znika przed północa). Miejsce akcji utworu to ubogi dom greckokatolickiego księdza. Ważnym elementem wystroju pomieszczenia jest stół ze świecami i zegar wiszący na ścianie. Товушу Dziady cz. IV a. Duchy Głównym bohaterem tej części dramatu jest duch (lub upiór) Gustawa, młodego samobójcy. Mężczyzna targnął się na swoje życie na skutek odrzucenia przez ukochaną. Po śmierci zostaje skazany na psychiczną mękę cyklicznego powtarzania własnych cierpień. Widmo przybiera postać Pustelnika i - wezwane modlitwą księdza - pojawia się w jego domu. Tam odgrywa szaleńczy spektakl, przedstawiając szczegółowo historię własnego, duchowego upadku. Ważnym elementem rozmowy jest opowieść Gustawa o pośmiertnym bycie pomniejszych duchów. Historie dusz pokutujących w ciele owadów (kołatek, ćmy, motyle) przypominają ludowe legendy, ale w ustach Pustelnika brzmią wiarygodnie i niepokojąco. Gustaw czuje się przedstawicielem duchów podobnych jemu samemu - zagubionych i oczekujących na pomoc. Dzięki niemu ksiądz...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

przekonuje się, że ludowa wiara w łączność ze światem zmarłych nie jest jedynie czczym ,,zabobonem". b. Literatura Jeden z ważniejszych wątków utworu. Gustaw obwinia czytane w młodości księgi za swój obecny los. Uważa, że lektura romansów wzbudziła w nim pragnienie idealnej miłości. Romanse nauczyły niedoświadczonego czytelnika kochać nieszczęśliwie i całkowicie oddać się uczuciu. Księże, a znasz ty żywot Heloisy? Znasz ogień i łzy Wertera?" - Takie pytanie zadaje księdzu rozgniewany przybysz. Gustaw czyni księdza współwinnym swojego losu (i losu wielu swoich przyjaciół). Nazywa romanse „książkami zbójeckimi" stworzonymi po to, by wypaczać pojęcie prawdziwej miłości i wzbudzać marzenia, które nigdy nie zostaną zrealizowane. W wypowiedziach bohatera padają dwa tytuły: „Cierpienia młodego Wertera” Goethego oraz ,,Nowa Heloiza" Jana Jakuba Mickiewicza. Uważny czytelnik odnajdzie w tekście krótki fragment „Ody do młodości" i wiersza pt.: ,,Kurhanek Maryli". c. Miłość Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy, I noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy. Pustelnik śpiewa po wejściu do domu księdza. Miłość to główny wątek utworu. Dzieje nieszczęśliwego uczucia Gustawa można odtworzyć na podstawie jego trzech opowieści (trzy godziny - miłości, rozpaczy, przestrogi). Chłopiec uczył się pod nadzorem księdza, ten nauczył go czytać, ale i podsunął lekturę świeckich opowieści o miłości. Młodzieńcze marzenia o wielkich przygodach obrały inny kierunek po pierwszym spotkaniu chłopca z Marylą. Gustaw kochał jak bohaterowie czytanych przez niego romansów. Ubóstwiał ukochaną, wierząc w to, że obydwoje zostali sobie przeznaczeni jeszcze przed urodzeniem. Podczas wspólnego czytania książek, spacerów, długich rozmów bohater doświadczył prawdziwego ,,raju na ziemi”. Niestety rzeczywistość okazała się prozaiczna. Panna została wydana za zamożnego mężczyznę. Podczas pożegnania w ogrodowej altanie poprosiła, by Gustaw o niej zapomniał i podarowała mu liść cyprysu. Odrzucony bohater nie mógł znieść upokorzenia, nie potrafił też zapomnieć. Podczas wesela ukochanej stał pod oknem, przyglądając się wesołej zabawie, zrozpaczony stracił przytomność, a później prawdopodobnie popełnił samobójstwo. Podczas pobytu u księdza bohater wyjaśnia szczegółowo powody swojego zachowania, przeżywa po raz kolejny tą samą mękę. Nadal wierzy w teorię pokrewieństwa dusz, nie mogąc pogodzić się z okrutnym losem: Ten sam Bóg stworzył miłość, który stworzył wdzięki. On dusze obie łańcuchem uroku Powiązał na wieki ze sobą. Miłość to dla bohatera jedyny sens życia. Pod koniec dramatu Gustaw wyjaśnia, że powodem ziemskiej ,,pielgrzymki" jest przywiązanie jego ducha do ukochanej. Męka zakończy się po jej śmierci, gdyż - według wierzeń bohatera – nastąpi wówczas połączenie obydwu dusz. d. Śmierć Dla bohatera dramatu śmierć jest jedynie przejściem do świata duchów: Umarly!... o nie! tylko umarły dla świata! Gustaw chciał zakończyć własną mękę, ale po śmierci jego duch był wciąż przywiązany do ukochanej. Stąd kara zagubionej duszy - powrót na ziemię, powtarzanie własnej męki i przestrzeganie żywych przed pójściem tą samą drogą. Motyw śmierci pojawia się też w opowieściach Gustawa o Maryli (godzina miłości). Bohater rozróżnia trzy rodzaje śmierci. Istnieje śmierć fizyczna i śmierć wieczna potępionej duszy. Według Gustawa najcięższą jest jednak śmierć miłości, zabicie uczucia przez jednego z kochanków: (...) jest straszniejsza druga, Bo nie umarza od razu Powolna, bolesna, długa: Śmierć ta dwie społem osoby ugodzi, Lecz moje tylko zabija nadzieje. Jest to aluzja do zachowania Maryli, która zabiła w sobie miłość do Gustawa i jednocześnie zabiła nadzieję swojego ukochanego. Pomimo tego, bohater jest przekonany o wiecznym trwaniu uczucia i cierpliwie czeka na połączenie obydwu dusz. Problematyka Czwarta (druga chronologicznie) część dramatu kontynuuje problematykę drugiej części ,,Dziadów". Tym razem główną rolę odgrywa jedna postać, ucieleśniająca pojęcie romantycznej, nieszczęśliwej miłości. Gustaw - romantyczny kochanek - powraca z zaświatów po to, by uświadomić żyjącym konsekwencje ,,zabicia" ziemskiej miłości. Trzyczęściowy wywód bohatera to opowieść o wielkim zauroczeniu poparta teorią o pokrewieństwie dusz (przeznaczonych sobie jeszcze przed narodzeniem), studium rozpaczy zakończonej samobójstwem i wykład o skutkach naiwnego naśladowania bohaterów romansów. Łatwo dostrzec podobieństwo przesłania dramatu do przekazu zawartego w „Balladach i romansach" Mickiewicza (zwłaszcza utworu pt.: ,,Romantyczność”). Pustelnik nawołuje do patrzenia na świat ,,oczami duszy" i odczuwania go poprzez serce. W dramacie jego poglądy zostają przeciwstawione światopoglądowi księdza, sceptycznego wobec istnienia świata duchów (wątek duszy lichwiarza). W finale dramatu następuje triumf Gustawa, któremu - poprzez własną obecność - udaje się udowodnić istnienie fenomenów niepojętych rozumem. Opowieść Gustawa podtrzymuje także romantyczną koncepcję zaświatów, ukazaną w drugiej części dramatu. Zgodnie z wierzeniami ludu pokutujący duch musi odbyć karę adekwatną do popełnionej winy. Dusza samobójcy pojawia się na ziemi zgodnie z wolą Boga. Bohater ,,dąży między ludzi", by odbyć sprawiedliwą karę i przestrzec żyjących przed popełnieniem podobnego błędu. Poprzednie zjawy zostają wezwane przez Guślarza i pobożny lud, w przypadku Pustelnika wystarczyła szczera modlitwa dzieci i księdza. Światy żywych i umarłych istnieją tuż obok siebie. Przybysz cały czas stara się uświadomić swojemu rozmówcy tę prawidłowość. W finale posługuje się mocnym argumentem, podkreślając skuteczność ofiar składanych podczas obrzędu dziadów. Tym samym podtrzymuje przekonania o zależnościach pomiędzy żyjącymi i duszami zmarłych.