W krainie "pupy", czyli Józio wraca do szkoły
W tej części "Ferdydurke" Gombrowicz wprowadza kluczowe koncepcje, które stanowią fundament interpretacji całego dzieła.
Vocabulary:
- Pupa = wprowadzenie w stan dziecinności
- Gęba = etykieta, narzucona rola społeczna
- Łydka = erotyzm, witalność, instynkt
Autor przedstawia człowieka jako marionetkę, nieautentyczną i zależną od świata zewnętrznego. Gombrowicz sugeruje, że w kontaktach międzyludzkich każdy przyjmuje pewną formę, rolę, zakłada maskę.
Example: Józio, główny bohater, zostaje zmuszony do powrotu do szkoły, co symbolizuje regresję do stanu dziecinności (pupy).
Groteska w "Ferdydurke" przejawia się poprzez elementy fantastyczne, deformacje rzeczywistości i absurd. Sam tytuł powieści jest neologizmem stworzonym przez Gombrowicza, nawiązującym do angielskiego imienia Freddy i nazwiska Durkee.
Highlight: Główne motywy powieści to: dualizm, maski, formy, dzieciństwo, szkoła, nowatorstwo i oniryzm.
"Ferdydurke" stanowi krytykę społeczeństwa i kultury, pokazując jak formy narzucane przez otoczenie ograniczają autentyczność jednostki. Dzieło to jest kluczowe dla zrozumienia groteskowego obrazu świata przedstawionego przez Gombrowicza i stanowi ważny element polskiej literatury modernistycznej.