Interpunkcja w zdaniach wielokrotnie złożonych
Dokument przedstawia szczegółowe zasady stosowania interpunkcji, zwłaszcza przecinka, w zdaniach wielokrotnie złożonych. Omawia różne typy zdań i podaje konkretne przykłady, co ułatwia zrozumienie i zastosowanie reguł.
W przypadku zdań współrzędnie złożonych łącznych, dokument wyjaśnia, że przecinek stawiamy, gdy nie ma spójnika, ale pomijamy go, gdy występują spójniki "oraz" lub "i".
Example: "Mama wróciła z pracy, zjadła obiad, położyła się na kanapie." (bez spójnika)
Example: "Jestem zmęczona i nie mam ochoty na nic." (ze spójnikiem)
Dla zdań rozłącznych, tekst informuje, że nie stawiamy przecinka, jeśli występuje sam spójnik "lub" lub "albo".
Example: "Jutro uporządkuję ogródek albo pomaluję płot."
W przypadku zdań wynikowych i przeciwstawnych, dokument podkreśla, że zawsze stawiamy przecinek.
Example: "Jestem chora, więc odwołałam spotkanie z klientem."
Example: "Chciałam kupić spodnie, ale nie znalazłam w sklepach nic ciekawego."
Tekst zwraca również uwagę na imiesłowowe równoważniki zdań, które zawsze wymagają przecinka.
Example: "Jadąc do pracy, przypomniał sobie o prośbie kolegi."
Na koniec, dokument podkreśla, że w zdaniach podrzędnie złożonych zawsze stawiamy przecinek.
Example: "Stałeś się dla mnie tym, na kogo czekałam przez całe życie."
Highlight: Dokument ten stanowi doskonałe źródło dla uczniów przygotowujących się do sprawdzianu z zdań wielokrotnie złożonych w klasie 8 lub szukających ćwiczeń z zdaniami wielokrotnie złożonymi z odpowiedziami. Może służyć jako ściąga do zdań wielokrotnie złożonych lub karta pracy z przecinkami w zdaniach złożonych.