Dies irae - Analiza ekspresjonistycznego arcydzieła Jana Kasprowicza
Jan Kasprowicz w swoim monumentalnym dziele "Dies irae" przedstawia złożoną wizję relacji człowieka z Bogiem i światem, wykorzystując charakterystyczne elementy ekspresjonizmu. Utwór ten, będący jednym z najważniejszych utworów poety, dzieli się na trzy wyraźne etapy, z których drugi i trzeci stanowią szczególnie interesujący kontrast ideowy i artystyczny.
Definicja: Frenezja w literaturze oznacza nagromadzenie motywów grozy, szaleństwa i makabry, które służą spotęgowaniu emocjonalnego wyrazu dzieła.
W drugim etapie "Dies irae" dominuje poetyka krzyku i frenezja, które czynią z Kasprowicza prekursora ekspresjonizmu w literaturze polskiej. Autor przedstawia człowieka jako istotę zbuntowaną, poszukującą sensu istnienia, często posuwającą się do prowokacji i wulgarności w swoim buncie przeciw Bogu i światu. Charakterystyczna dla tego etapu jest również poetyka apokalipsy, ukazująca rzeczywistość w perspektywie katastroficznej.
Przykład: Metafizyczny wymiar utworu przejawia się szczególnie w obrazach końca świata i sądu ostatecznego, które poeta przedstawia poprzez ekspresjonistyczne środki wyrazu: krzyk, deformację, nagromadzenie drastycznych obrazów.