Otwórz aplikację

Przedmioty

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

2787

12

user profile picture

Madzmel

28.10.2025

Język polski

Młoda Polska

65 836

28 paź 2025

43 strony

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

Młoda Polskato fascynujący okres w historii polskiej literatury, obejmujący... Pokaż więcej

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
1 / 10

<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Młoda Polska - ramy czasowe i nazwa epoki

Epoka Młodej Polski w kraju rozwijała się od 1891 roku wydaniepierwszegotomupoezjiKazimierzaPrzerwyTetmajerawydanie pierwszego tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera do 1918 roku (koniec I wojny światowej). W Europie modernizm trwał znacznie dłużej – od lat 60. XIX wieku do lat 60. XX wieku.

Epoka funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny jej aspekt. Modernizm oznaczał nowoczesność i nowe koncepcje sztuki, odcinające się od tradycji pozytywizmu. Młoda Polska – nazwa wprowadzona przez Artura Górskiego w cyklu artykułów – nawiązywała do podobnych ruchów w Europie (Młode Włochy, Młoda Skandynawia).

Inne określenia to fin de siècle ("koniec wieku"), oddający nastroje schyłkowe i katastroficzne, oraz neoromantyzm, podkreślający nawiązanie do romantyzmu poprzez prymat uczuć i indywidualizm. Czasem epokę nazywano też symbolizmem (od dominującego nurtu) lub dekadentyzmem (od nastroju schyłkowości i pesymizmu).

Warto wiedzieć! Dekadentyzm, kojarzony z "chorobą końca wieku", wyrażał się w pesymizmie, apatii i ucieczce od bólu istnienia w tzw. "sztuczne raje" – środki odurzające, alkohol i erotykę.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Dekadenci i filistrzy - dwa światy Młodej Polski

Dekadent to typowy przedstawiciel Młodej Polski, charakteryzujący się pesymizmem, apatią, melancholią i tzw. "chorobą końca wieku". Dekadenckość przejawiała się w ucieczce przed cierpieniem egzystencjalnym w "sztuczne raje" – alkohol, narkotyki i perwersyjną erotykę.

Wielu dekadentów należało do cyganerii (bohemy) – prowadzili skandalicznie niemoralny tryb życia, nosili czarne peleryny i różowe rękawiczki, odwiedzali knajpy i domy publiczne. Ten sposób życia był protestem przeciwko mieszczańskim wartościom i denerwował tzw. filistrów.

Filister to mieszczanin ograniczony, pozbawiony aspiracji, skoncentrowany na gromadzeniu dóbr materialnych, obojętny na wartości duchowe. W oczach artystów modernistycznych był wrogiem sztuki i wrażliwości.

Centralną postacią bohemy krakowskiej był Stanisław Przybyszewski, który rolę artysty przedstawił w manifeście "Confiteor" (1899). Głosił w nim, że "sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem". Według niego artysta "nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy do narodu ani do świata, nie służy żadnej idei ani społeczeństwu". Przybyszewski propagował hasło "sztuki dla sztuki" (parnasizm) i sakralizował pozycję twórcy.

W Młodej Polsce dominowały gatunki liryczne oraz proza. Popularne były zwłaszcza sonety, poematy, dramaty naturalistyczne i powieści.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Filozofia Młodej Polski

Filozofia modernizmu zwróciła się ku pozanaukowym i pozarozumowym teoriom poznania. Popularne stały się trzy główne koncepcje filozoficzne:

Artur Schopenhauer - pesymizm

Choć żył w czasach romantycznych, jego pesymistyczne tezy o bólu istnienia stały się popularne dopiero pod koniec XIX wieku. W dziele "Świat jako wola i przedstawienie" głosił:

  • Przeznaczeniem człowieka jest cierpienie i niezadowolenie
  • Ludźmi kieruje bezrozumny popęd życiowy, który nigdy nie może być zaspokojony
  • Ludzie dążą do szczęścia, które jest nieosiągalne

Schopenhauer proponował kilka sposobów ucieczki przed cierpieniem:

  • Sztuka (przeciwstawia się życiu)
  • Współczucie okazywane innym
  • Nirwana (oderwanie od życia, ograniczenie potrzeb)
  • Erotyzm
  • Przyroda (w Polsce szczególnie tatrzańska)

Henri Bergson - intuicjonizm

Bergson odrzucił pozytywistyczny racjonalizm na rzecz:

  • Teorii pędu życiowego – ludzie żyją, bo kosmos i natura tego chce
  • Przekonania, że intelekt upraszcza rzeczywistość
  • Intuicjonizmu – prawdziwym narzędziem poznania jest intuicja, nie rozum
  • Koncepcji, że rzeczywistość jest różnorodna, zmienna i twórcza

Fryderyk Nietzsche - nadczłowiek

W dziele "Poza dobrem i złem" głosił:

  • Ideał nadczłowieka – człowieka doskonałego biologicznie i duchowo
  • Odrzucenie tradycyjnej moralności jako ograniczającej życie
  • Koncepcję "śmierci Boga" i krytykę chrześcijaństwa
  • Moralność panów i niewolników
  • Przewartościowanie wszystkich wartości

Nietzsche przeciwstawił też dwie postawy: dionizyjską (ceniącą pełnię życia) i apollińską (ceniącą harmonię i równowagę).

Ciekawostka: Stanisław Przybyszewski, przedstawiciel polskiego dekadentyzmu, był propagatorem hasła "sztuka dla sztuki" i reprezentantem cyganerii krakowskiej.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Nowe kierunki w sztuce Młodej Polski

Impresjonizm

W malarstwie:

  • Uchwycenie ulotnego wrażenia i subiektywnego odczucia
  • Pastelowe, świetliste kolory i zacieranie konturów
  • Farby nakładane krótkimi uderzeniami pędzla
  • Tworzenie w plenerze, oddanie ruchu, duża rola światła

W literaturze:

  • Przede wszystkim w liryce (np. w "Chłopach")
  • Opisywanie wrażeń i doznań podmiotu lirycznego
  • Rezygnacja z realistycznego przedstawiania rzeczywistości
  • Synestezja - kojarzenie różnego typu wrażeń
  • Muzyczność utworów
  • Rozluźnienie kompozycji, fragmentaryczność

Ekspresjonizm

W malarstwie:

  • Czołowy przedstawiciel: Edward Munch ("Krzyk", "Madonna")
  • Kontrasty barw (czarny, czerwony, fioletowy)
  • Deformacja rzeczywistości, antyestetyzm
  • Silne oddziaływanie na emocje odbiorcy (strach, przerażenie)
  • Ostre kontury, mocne pociągnięcia pędzlem
  • Elementy karykatury i groteski

W literaturze:

  • Wyrażanie silnych emocji i namiętności
  • Mocne, wyraziste środki wyrazu (hiperbole, kontrasty, oksymorony)
  • Przerysowanie, groteska, łączenie patosu z wulgarnością
  • Nieregularność wypowiedzi, dużo wykrzykników

Warto zapamiętać! Ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu wewnętrznego świata człowieka, często przez silne kontrasty i przerysowanie, w przeciwieństwie do impresjonizmu, który starał się uchwycić ulotne wrażenia.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Symbolizm i inne kierunki w sztuce

Symbolizm

W malarstwie:

  • Jacek Malczewski ("Hamlet Polski")
  • Wyrażanie niewyrażalnego (silnych emocji)
  • Stosowanie symboli o wielu znaczeniach
  • Wiele technik plastycznych

W literaturze:

  • Dramaty Wyspiańskiego (np. "Wesele")
  • Wyrażanie niewyrażalnego za pomocą symboli
  • Sugerowanie ukrytych treści
  • Aluzyjność, wieloznaczność
  • Muzyczne ukształtowanie wypowiedzi
  • Wprowadzenie wiersza wolnego
  • Rozluźnienie kompozycji

Naturalizm

W malarstwie:

  • Fotograficzne odwzorowanie natury
  • Dokumentaryzm
  • Obrazowanie ciemnych stron życia, biedy, marginesu społecznego

W literaturze:

  • Nowelistyka Stefana Żeromskiego, "Chłopi"
  • Maksymalny obiektywizm w przedstawianiu fabuły
  • Ograniczenie fikcji na rzecz wiarygodnego przekazu
  • Teoria walki o byt Darwina przeniesiona na grunt powieści
  • Podporządkowanie prawom biologii
  • Brutalność obrazowania
  • Autentyzm językowy - żargon, dosadne słownictwo

Secesja

W malarstwie:

  • Płynność, falistość linii
  • Bogata ornamentyka (abstrakcyjna lub roślinna)
  • Motywy ze świata natury (kwiaty, ważki, płomienie, łabędzie)
  • Asymetria
  • Subtelna, pastelowa kolorystyka

Secesja była stosowana również w sztuce użytkowej i architekturze, wprowadzając charakterystyczne zdobienia i motywy roślinne.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Życie literackie i artystyczne Młodej Polski

Stolice Młodej Polski

Najważniejsze ośrodki życia kulturalnego epoki to:

  • Kraków - główne centrum Młodej Polski, miasto bliskie Wiednia i Austrii, gdzie mówiono tym samym językiem, co stwarzało dogodne warunki dla rozwoju kultury
  • Lwów - ważny ośrodek kulturalny na wschodzie
  • Warszawa - mimo rygorów carskiej cenzury, nadal ważne centrum życia intelektualnego
  • Zakopane - kurort rozsławiony przez lekarza Chałubińskiego, który doceniał walory klimatyczne regionu jako szczególnie korzystne dla chorych; stało się miejscem spotkań artystów i intelektualistów

Prasa Młodej Polski

Główne tytuły prasowe epoki to:

  • "Życie" krakowskie - najważniejsze czasopismo modernistyczne
  • "Chimera" warszawska - najstaranniej wydawane pismo pod względem ilustracji
  • "Życie" warszawskie - ważne forum dyskusji literackich i społecznych

Czasopisma te pełniły kluczową rolę w rozpowszechnianiu nowych idei artystycznych i filozoficznych, a także w promowaniu młodych twórców.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego

Rodzaj literacki: dramat
Gatunek literacki: dramat symboliczny
Czas akcji: noc 20 listopada 1900 roku
Miejsce akcji: bronowicki dworek Tetmajera

Geneza dramatu

"Wesele" powstało na kanwie autentycznego wydarzenia - ślubu Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Małżeństwo to było efektem ludomanii (zainteresowania inteligencji kulturą ludową), która ogarniała ówczesnych artystów i intelektualistów.

Fascynacja wiejskim stylem życia była często powierzchowna, ale prowadziła czasem do realnych związków między inteligentami a chłopami, jak w przypadku małżeństwa Włodzimierza Tetmajera z Anną Mikołajczykówną czy wspomnianego wyżej związku Rydla z Mikołajczykówną.

Wyspiański, przyglądając się wspólnej zabawie inteligentów i chłopów podczas wesela, zastanawiał się, czy obie warstwy społeczne potrafią naprawdę współpracować, czy darzą się wzajemnym zaufaniem i czy mogłyby razem walczyć o niepodległość Polski. Diagnoza dramaturga była pesymistyczna - Polacy jawią się jako naród głęboko podzielony, podobnie jak w "Mendlu Gdańskim".

Ważne! "Wesele" to nie tylko dramat obyczajowy, ale przede wszystkim narodowy, w którym Wyspiański analizuje zdolność polskiego społeczeństwa do wspólnego działania w imię odzyskania niepodległości.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Postacie w "Weselu"

Postacie realistyczne

  • Gospodarz - Włodzimierz Tetmajer, artysta
  • Gospodyni - Anna Tetmajer z domu Mikołajczyk, siostra Panny Młodej
  • Pan Młody - Lucjan Rydel, poeta
  • Panna Młoda - Jadwiga Mikołajczykówna
  • Poeta - Kazimierz Przerwa-Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza
  • Dziennikarz - Rudolf Starzewski, redaktor krakowskiego "Czasu"
  • Rachela - Pepa Singer, dziewczyna żydowskiego pochodzenia, zafascynowana cyganerią
  • Czepiec - Błażej Czepiec, pisarz gminny Małych Bronowic
  • Radczyni - Antonina Domańska, ciotka Lucjana Rydla
  • Nos - Tadeusz Nosowski, malarz z bohemy krakowskiej
  • Żyd - karczmarz Singer
  • Maryna - Maria Mikołajczykówna, siostra Anny i Jadwigi
  • Isia - mała Jadwiga, córka Włodzimierza i Anny
  • Dziad - żebrak wędrujący od wsi do wsi
  • Jaś - wiejski chłopak, drużba na weselu

Postacie fantastyczne

Zjawy są spersonifikowanymi wyrzutami sumienia, myślami i marzeniami bohaterów realnych:

  • Chochoł - ukazuje się Isi; łączy świat realistyczny z nadrealistycznym
  • Widmo - ukazuje się Marysi; to zmarły dwa lata wcześniej jej narzeczony
  • Stańczyk - ukazuje się Dziennikarzowi; symbol mądrości politycznej
  • Rycerz - ukazuje się Poecie; postać jednego z najlepszych rycerzy polskich
  • Hetman Branicki - ukazuje się Panu Młodemu; symbol zdrady narodowej
  • Upiór (Jakub Szela) - ukazuje się Dziadowi; przywódca rabacji galicyjskiej
  • Wernyhora - ukazuje się Gospodarzowi; legendarna postać ukraińskiego wieszcza

W końcowej scenie dramatu pojawia się Chochoł, który wprowadza wszystkich w hipnotyczny taniec.

Symbolika dekoracji

Wyspiański nie tylko napisał "Wesele", ale też zaplanował dekoracje i wyreżyserował przedstawienie. Biało-błękitno-szare ściany domu mają symboliczne znaczenie: biel oznacza duchowość, błękit - uduchowienie, a szary - bezpłodność, nudę i przeciętność.

Akcja rozgrywa się podczas listopadowej nocy, co nawiązuje do duchów i powstania. W bronowickiej chacie widać mariaż kultur ziemiańskiej i chłopskiej. Obrazy Matki Boskiej Częstochowskiej i Ostrobramskiej nawiązują do dawnej Rzeczpospolitej (Korona i Litwa), podkreślając narodowy charakter dramatu.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Realistyczny obraz poglądów i postaw w "Weselu"

Scena I

Pierwsza scena ukazuje rozmowę Dziennikarza i Czepca. Dziennikarz reprezentuje idee trójlojalizmu - postawę ugodową wobec zaborców. Czepiec to światły chłop, interesuje się polityką i jest gotów walczyć o wolność: "A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki". Dziennikarz próbuje zniechęcić rozmówcę, idealizuje wieś, nawiązując do sielanki Kochanowskiego. Czepiec otwarcie oskarża ziemian o trwającą niewolę: "A ja myślę, że panowie duża by już mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć".

Scena III

Radczyni pogardliwie ocenia chłopów jako nieokrzesanych i gwałtownych: "Oni się tam gniotą, tłoczą i ni stąd, ni zowąd naraz trzask, prask, biją się po pysku". Niechętnie godzi się, by jej córki tańczyły z wiejskimi chłopcami.

Scena IV

To chłopi częściej inicjują rozmowy z inteligencją - są bardziej otwarci i zależy im na zbliżeniu. Gdy Klimina żartobliwie sugeruje, że syn Radczyni mógłby ożenić się z wiejską dziewczyną, ta reaguje oburzeniem: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie". Później próbuje zatrzeć złe wrażenie, ale tylko potwierdza swoją ignorancję i wścibskość.

Pan Młody publicznie okazuje żonie uczucia, co zawstydza Pannę Młodą, gdyż w obyczajowości wiejskiej publiczne okazywanie uczuć jest nietaktem. Gdy proponuje, żeby zdjęła za ciasne buty i tańczyła boso, ona oburza się: "Cóż to znowu! To ni można; trza być w butach na weselu". Ta scena pokazuje brak porozumienia między małżonkami z różnych klas.

Scena XXVI

Ojciec i Żyd są zdziwieni wspólną zabawą inteligentów z chłopami, pamiętając krwawe konflikty z przeszłości: "Bawiom, bawiom moiściewy, a to były dawniej gniewy! Nawet była krew rzezańce i splamiła krew sukmany". Wspominają rabację galicyjską, a późniejszą epidemię traktują jako karę bożą za zbrodnię.

Kluczowy cytat: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie" - te słowa Radczyni doskonale oddają przepaść między wsią a inteligencją, mimo pozorów pojednania.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Konflikt społeczny w "Weselu"

Scena XXX

Inteligenci, obserwując kłócących się chłopów, przypominają sobie rzeź galicyjską i boją się: "To co było może przyjść!" Gospodarz ocenia chłopów jako gwałtownych: "Tylko im przystawić oręża, zapalni jak sucha słoma, tylko im zabłysnąć nożem, a zapomną o imieniu Bożym".

Choć Gospodarz i Pan Młody deklarują: "My wszystko zapomnieli", zaraz potem wyliczają krzywdy: "Mego dziadka piłą rznęli", "Mego ojca gdzieś zadźgali". Przyznają, że inteligencja tylko udaje pojednanie z chłopami: "Stroimy się w pawie pióra". Żyd trafnie zauważa, że wspólna zabawa to tylko pozór porozumienia: "Taka szopka, bo to nie kosztuje nic".

Obcość celów podkreśla przysłowie: "Jedni do Sasa, drudzy do lasa". Jak w XVIII wieku wyborcy byli podzieleni, tak teraz chłopi i inteligencja mają różne interesy. Inteligenci przyjeżdżają na wieś dla kontaktu z folklorem, który leczy ich z dekadentyzmu. Chłopi pragną wspólnej walki o wolność narodową, Czepiec wielokrotnie zachęca: "Jakby przyszło co do czego, wisz pon, to my tu gotowi".

Rola Racheli

Rachela to "panna modern" - modernistka, która "zna cały Przybyszewski" i "była w Wiedniu na operze". Przygotowuje widzów do zmiany nastroju z realistycznego (Akt I) na fantastyczny (Akt II), mówiąc: "Chcę poetyczności dla was i chcę ją rozdmuchać". Na jej zachętę Poeta wspomina Chochoła, a Pan Młody zaprasza go do chaty.

Wizyjny charakter dramatu

W Akcie II, gdy zapada półmrok, bohaterom ukazują się zjawy. Marysi pojawia się zmarły narzeczony, co nawiązuje do "Romantyczności" Mickiewicza. W rozmowie Dziennikarza ze Stańczykiem Wyspiański obnaża niebezpieczną politykę konserwatystów, zarzucając im defetyzm i brak wiary w odzyskanie niepodległości.

Poeta rozmawia z Rycerzem, który symbolizuje tęsknotę dekadenta za romantycznym wizerunkiem wieszcza. Hetman jest symbolem zdrady, a Pan Młody uświadamia sobie, że jego małżeństwo to zdrada własnej klasy. Dziad i Upiór symbolizują winę chłopów za rabację galicyjską.



Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

 

Język polski

65 836

28 paź 2025

43 strony

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

Młoda Polskato fascynujący okres w historii polskiej literatury, obejmujący lata 1891-1918. Nazwa ta, wprowadzona przez Artura Górskiego, określa epokę bogatą w nowe kierunki artystyczne, filozoficzne koncepcje i przemiany społeczne. To czas, gdy artyści odwrócili się od pozytywistycznego racjonalizmu w... Pokaż więcej


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Młoda Polska - ramy czasowe i nazwa epoki

Epoka Młodej Polski w kraju rozwijała się od 1891 roku wydaniepierwszegotomupoezjiKazimierzaPrzerwyTetmajerawydanie pierwszego tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera do 1918 roku (koniec I wojny światowej). W Europie modernizm trwał znacznie dłużej – od lat 60. XIX wieku do lat 60. XX wieku.

Epoka funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny jej aspekt. Modernizm oznaczał nowoczesność i nowe koncepcje sztuki, odcinające się od tradycji pozytywizmu. Młoda Polska – nazwa wprowadzona przez Artura Górskiego w cyklu artykułów – nawiązywała do podobnych ruchów w Europie (Młode Włochy, Młoda Skandynawia).

Inne określenia to fin de siècle ("koniec wieku"), oddający nastroje schyłkowe i katastroficzne, oraz neoromantyzm, podkreślający nawiązanie do romantyzmu poprzez prymat uczuć i indywidualizm. Czasem epokę nazywano też symbolizmem (od dominującego nurtu) lub dekadentyzmem (od nastroju schyłkowości i pesymizmu).

Warto wiedzieć! Dekadentyzm, kojarzony z "chorobą końca wieku", wyrażał się w pesymizmie, apatii i ucieczce od bólu istnienia w tzw. "sztuczne raje" – środki odurzające, alkohol i erotykę.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Dekadenci i filistrzy - dwa światy Młodej Polski

Dekadent to typowy przedstawiciel Młodej Polski, charakteryzujący się pesymizmem, apatią, melancholią i tzw. "chorobą końca wieku". Dekadenckość przejawiała się w ucieczce przed cierpieniem egzystencjalnym w "sztuczne raje" – alkohol, narkotyki i perwersyjną erotykę.

Wielu dekadentów należało do cyganerii (bohemy) – prowadzili skandalicznie niemoralny tryb życia, nosili czarne peleryny i różowe rękawiczki, odwiedzali knajpy i domy publiczne. Ten sposób życia był protestem przeciwko mieszczańskim wartościom i denerwował tzw. filistrów.

Filister to mieszczanin ograniczony, pozbawiony aspiracji, skoncentrowany na gromadzeniu dóbr materialnych, obojętny na wartości duchowe. W oczach artystów modernistycznych był wrogiem sztuki i wrażliwości.

Centralną postacią bohemy krakowskiej był Stanisław Przybyszewski, który rolę artysty przedstawił w manifeście "Confiteor" (1899). Głosił w nim, że "sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem". Według niego artysta "nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy do narodu ani do świata, nie służy żadnej idei ani społeczeństwu". Przybyszewski propagował hasło "sztuki dla sztuki" (parnasizm) i sakralizował pozycję twórcy.

W Młodej Polsce dominowały gatunki liryczne oraz proza. Popularne były zwłaszcza sonety, poematy, dramaty naturalistyczne i powieści.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Filozofia Młodej Polski

Filozofia modernizmu zwróciła się ku pozanaukowym i pozarozumowym teoriom poznania. Popularne stały się trzy główne koncepcje filozoficzne:

Artur Schopenhauer - pesymizm

Choć żył w czasach romantycznych, jego pesymistyczne tezy o bólu istnienia stały się popularne dopiero pod koniec XIX wieku. W dziele "Świat jako wola i przedstawienie" głosił:

  • Przeznaczeniem człowieka jest cierpienie i niezadowolenie
  • Ludźmi kieruje bezrozumny popęd życiowy, który nigdy nie może być zaspokojony
  • Ludzie dążą do szczęścia, które jest nieosiągalne

Schopenhauer proponował kilka sposobów ucieczki przed cierpieniem:

  • Sztuka (przeciwstawia się życiu)
  • Współczucie okazywane innym
  • Nirwana (oderwanie od życia, ograniczenie potrzeb)
  • Erotyzm
  • Przyroda (w Polsce szczególnie tatrzańska)

Henri Bergson - intuicjonizm

Bergson odrzucił pozytywistyczny racjonalizm na rzecz:

  • Teorii pędu życiowego – ludzie żyją, bo kosmos i natura tego chce
  • Przekonania, że intelekt upraszcza rzeczywistość
  • Intuicjonizmu – prawdziwym narzędziem poznania jest intuicja, nie rozum
  • Koncepcji, że rzeczywistość jest różnorodna, zmienna i twórcza

Fryderyk Nietzsche - nadczłowiek

W dziele "Poza dobrem i złem" głosił:

  • Ideał nadczłowieka – człowieka doskonałego biologicznie i duchowo
  • Odrzucenie tradycyjnej moralności jako ograniczającej życie
  • Koncepcję "śmierci Boga" i krytykę chrześcijaństwa
  • Moralność panów i niewolników
  • Przewartościowanie wszystkich wartości

Nietzsche przeciwstawił też dwie postawy: dionizyjską (ceniącą pełnię życia) i apollińską (ceniącą harmonię i równowagę).

Ciekawostka: Stanisław Przybyszewski, przedstawiciel polskiego dekadentyzmu, był propagatorem hasła "sztuka dla sztuki" i reprezentantem cyganerii krakowskiej.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Nowe kierunki w sztuce Młodej Polski

Impresjonizm

W malarstwie:

  • Uchwycenie ulotnego wrażenia i subiektywnego odczucia
  • Pastelowe, świetliste kolory i zacieranie konturów
  • Farby nakładane krótkimi uderzeniami pędzla
  • Tworzenie w plenerze, oddanie ruchu, duża rola światła

W literaturze:

  • Przede wszystkim w liryce (np. w "Chłopach")
  • Opisywanie wrażeń i doznań podmiotu lirycznego
  • Rezygnacja z realistycznego przedstawiania rzeczywistości
  • Synestezja - kojarzenie różnego typu wrażeń
  • Muzyczność utworów
  • Rozluźnienie kompozycji, fragmentaryczność

Ekspresjonizm

W malarstwie:

  • Czołowy przedstawiciel: Edward Munch ("Krzyk", "Madonna")
  • Kontrasty barw (czarny, czerwony, fioletowy)
  • Deformacja rzeczywistości, antyestetyzm
  • Silne oddziaływanie na emocje odbiorcy (strach, przerażenie)
  • Ostre kontury, mocne pociągnięcia pędzlem
  • Elementy karykatury i groteski

W literaturze:

  • Wyrażanie silnych emocji i namiętności
  • Mocne, wyraziste środki wyrazu (hiperbole, kontrasty, oksymorony)
  • Przerysowanie, groteska, łączenie patosu z wulgarnością
  • Nieregularność wypowiedzi, dużo wykrzykników

Warto zapamiętać! Ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu wewnętrznego świata człowieka, często przez silne kontrasty i przerysowanie, w przeciwieństwie do impresjonizmu, który starał się uchwycić ulotne wrażenia.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Symbolizm i inne kierunki w sztuce

Symbolizm

W malarstwie:

  • Jacek Malczewski ("Hamlet Polski")
  • Wyrażanie niewyrażalnego (silnych emocji)
  • Stosowanie symboli o wielu znaczeniach
  • Wiele technik plastycznych

W literaturze:

  • Dramaty Wyspiańskiego (np. "Wesele")
  • Wyrażanie niewyrażalnego za pomocą symboli
  • Sugerowanie ukrytych treści
  • Aluzyjność, wieloznaczność
  • Muzyczne ukształtowanie wypowiedzi
  • Wprowadzenie wiersza wolnego
  • Rozluźnienie kompozycji

Naturalizm

W malarstwie:

  • Fotograficzne odwzorowanie natury
  • Dokumentaryzm
  • Obrazowanie ciemnych stron życia, biedy, marginesu społecznego

W literaturze:

  • Nowelistyka Stefana Żeromskiego, "Chłopi"
  • Maksymalny obiektywizm w przedstawianiu fabuły
  • Ograniczenie fikcji na rzecz wiarygodnego przekazu
  • Teoria walki o byt Darwina przeniesiona na grunt powieści
  • Podporządkowanie prawom biologii
  • Brutalność obrazowania
  • Autentyzm językowy - żargon, dosadne słownictwo

Secesja

W malarstwie:

  • Płynność, falistość linii
  • Bogata ornamentyka (abstrakcyjna lub roślinna)
  • Motywy ze świata natury (kwiaty, ważki, płomienie, łabędzie)
  • Asymetria
  • Subtelna, pastelowa kolorystyka

Secesja była stosowana również w sztuce użytkowej i architekturze, wprowadzając charakterystyczne zdobienia i motywy roślinne.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Życie literackie i artystyczne Młodej Polski

Stolice Młodej Polski

Najważniejsze ośrodki życia kulturalnego epoki to:

  • Kraków - główne centrum Młodej Polski, miasto bliskie Wiednia i Austrii, gdzie mówiono tym samym językiem, co stwarzało dogodne warunki dla rozwoju kultury
  • Lwów - ważny ośrodek kulturalny na wschodzie
  • Warszawa - mimo rygorów carskiej cenzury, nadal ważne centrum życia intelektualnego
  • Zakopane - kurort rozsławiony przez lekarza Chałubińskiego, który doceniał walory klimatyczne regionu jako szczególnie korzystne dla chorych; stało się miejscem spotkań artystów i intelektualistów

Prasa Młodej Polski

Główne tytuły prasowe epoki to:

  • "Życie" krakowskie - najważniejsze czasopismo modernistyczne
  • "Chimera" warszawska - najstaranniej wydawane pismo pod względem ilustracji
  • "Życie" warszawskie - ważne forum dyskusji literackich i społecznych

Czasopisma te pełniły kluczową rolę w rozpowszechnianiu nowych idei artystycznych i filozoficznych, a także w promowaniu młodych twórców.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego

Rodzaj literacki: dramat
Gatunek literacki: dramat symboliczny
Czas akcji: noc 20 listopada 1900 roku
Miejsce akcji: bronowicki dworek Tetmajera

Geneza dramatu

"Wesele" powstało na kanwie autentycznego wydarzenia - ślubu Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Małżeństwo to było efektem ludomanii (zainteresowania inteligencji kulturą ludową), która ogarniała ówczesnych artystów i intelektualistów.

Fascynacja wiejskim stylem życia była często powierzchowna, ale prowadziła czasem do realnych związków między inteligentami a chłopami, jak w przypadku małżeństwa Włodzimierza Tetmajera z Anną Mikołajczykówną czy wspomnianego wyżej związku Rydla z Mikołajczykówną.

Wyspiański, przyglądając się wspólnej zabawie inteligentów i chłopów podczas wesela, zastanawiał się, czy obie warstwy społeczne potrafią naprawdę współpracować, czy darzą się wzajemnym zaufaniem i czy mogłyby razem walczyć o niepodległość Polski. Diagnoza dramaturga była pesymistyczna - Polacy jawią się jako naród głęboko podzielony, podobnie jak w "Mendlu Gdańskim".

Ważne! "Wesele" to nie tylko dramat obyczajowy, ale przede wszystkim narodowy, w którym Wyspiański analizuje zdolność polskiego społeczeństwa do wspólnego działania w imię odzyskania niepodległości.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postacie w "Weselu"

Postacie realistyczne

  • Gospodarz - Włodzimierz Tetmajer, artysta
  • Gospodyni - Anna Tetmajer z domu Mikołajczyk, siostra Panny Młodej
  • Pan Młody - Lucjan Rydel, poeta
  • Panna Młoda - Jadwiga Mikołajczykówna
  • Poeta - Kazimierz Przerwa-Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza
  • Dziennikarz - Rudolf Starzewski, redaktor krakowskiego "Czasu"
  • Rachela - Pepa Singer, dziewczyna żydowskiego pochodzenia, zafascynowana cyganerią
  • Czepiec - Błażej Czepiec, pisarz gminny Małych Bronowic
  • Radczyni - Antonina Domańska, ciotka Lucjana Rydla
  • Nos - Tadeusz Nosowski, malarz z bohemy krakowskiej
  • Żyd - karczmarz Singer
  • Maryna - Maria Mikołajczykówna, siostra Anny i Jadwigi
  • Isia - mała Jadwiga, córka Włodzimierza i Anny
  • Dziad - żebrak wędrujący od wsi do wsi
  • Jaś - wiejski chłopak, drużba na weselu

Postacie fantastyczne

Zjawy są spersonifikowanymi wyrzutami sumienia, myślami i marzeniami bohaterów realnych:

  • Chochoł - ukazuje się Isi; łączy świat realistyczny z nadrealistycznym
  • Widmo - ukazuje się Marysi; to zmarły dwa lata wcześniej jej narzeczony
  • Stańczyk - ukazuje się Dziennikarzowi; symbol mądrości politycznej
  • Rycerz - ukazuje się Poecie; postać jednego z najlepszych rycerzy polskich
  • Hetman Branicki - ukazuje się Panu Młodemu; symbol zdrady narodowej
  • Upiór (Jakub Szela) - ukazuje się Dziadowi; przywódca rabacji galicyjskiej
  • Wernyhora - ukazuje się Gospodarzowi; legendarna postać ukraińskiego wieszcza

W końcowej scenie dramatu pojawia się Chochoł, który wprowadza wszystkich w hipnotyczny taniec.

Symbolika dekoracji

Wyspiański nie tylko napisał "Wesele", ale też zaplanował dekoracje i wyreżyserował przedstawienie. Biało-błękitno-szare ściany domu mają symboliczne znaczenie: biel oznacza duchowość, błękit - uduchowienie, a szary - bezpłodność, nudę i przeciętność.

Akcja rozgrywa się podczas listopadowej nocy, co nawiązuje do duchów i powstania. W bronowickiej chacie widać mariaż kultur ziemiańskiej i chłopskiej. Obrazy Matki Boskiej Częstochowskiej i Ostrobramskiej nawiązują do dawnej Rzeczpospolitej (Korona i Litwa), podkreślając narodowy charakter dramatu.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Realistyczny obraz poglądów i postaw w "Weselu"

Scena I

Pierwsza scena ukazuje rozmowę Dziennikarza i Czepca. Dziennikarz reprezentuje idee trójlojalizmu - postawę ugodową wobec zaborców. Czepiec to światły chłop, interesuje się polityką i jest gotów walczyć o wolność: "A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki". Dziennikarz próbuje zniechęcić rozmówcę, idealizuje wieś, nawiązując do sielanki Kochanowskiego. Czepiec otwarcie oskarża ziemian o trwającą niewolę: "A ja myślę, że panowie duża by już mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć".

Scena III

Radczyni pogardliwie ocenia chłopów jako nieokrzesanych i gwałtownych: "Oni się tam gniotą, tłoczą i ni stąd, ni zowąd naraz trzask, prask, biją się po pysku". Niechętnie godzi się, by jej córki tańczyły z wiejskimi chłopcami.

Scena IV

To chłopi częściej inicjują rozmowy z inteligencją - są bardziej otwarci i zależy im na zbliżeniu. Gdy Klimina żartobliwie sugeruje, że syn Radczyni mógłby ożenić się z wiejską dziewczyną, ta reaguje oburzeniem: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie". Później próbuje zatrzeć złe wrażenie, ale tylko potwierdza swoją ignorancję i wścibskość.

Pan Młody publicznie okazuje żonie uczucia, co zawstydza Pannę Młodą, gdyż w obyczajowości wiejskiej publiczne okazywanie uczuć jest nietaktem. Gdy proponuje, żeby zdjęła za ciasne buty i tańczyła boso, ona oburza się: "Cóż to znowu! To ni można; trza być w butach na weselu". Ta scena pokazuje brak porozumienia między małżonkami z różnych klas.

Scena XXVI

Ojciec i Żyd są zdziwieni wspólną zabawą inteligentów z chłopami, pamiętając krwawe konflikty z przeszłości: "Bawiom, bawiom moiściewy, a to były dawniej gniewy! Nawet była krew rzezańce i splamiła krew sukmany". Wspominają rabację galicyjską, a późniejszą epidemię traktują jako karę bożą za zbrodnię.

Kluczowy cytat: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie" - te słowa Radczyni doskonale oddają przepaść między wsią a inteligencją, mimo pozorów pojednania.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Konflikt społeczny w "Weselu"

Scena XXX

Inteligenci, obserwując kłócących się chłopów, przypominają sobie rzeź galicyjską i boją się: "To co było może przyjść!" Gospodarz ocenia chłopów jako gwałtownych: "Tylko im przystawić oręża, zapalni jak sucha słoma, tylko im zabłysnąć nożem, a zapomną o imieniu Bożym".

Choć Gospodarz i Pan Młody deklarują: "My wszystko zapomnieli", zaraz potem wyliczają krzywdy: "Mego dziadka piłą rznęli", "Mego ojca gdzieś zadźgali". Przyznają, że inteligencja tylko udaje pojednanie z chłopami: "Stroimy się w pawie pióra". Żyd trafnie zauważa, że wspólna zabawa to tylko pozór porozumienia: "Taka szopka, bo to nie kosztuje nic".

Obcość celów podkreśla przysłowie: "Jedni do Sasa, drudzy do lasa". Jak w XVIII wieku wyborcy byli podzieleni, tak teraz chłopi i inteligencja mają różne interesy. Inteligenci przyjeżdżają na wieś dla kontaktu z folklorem, który leczy ich z dekadentyzmu. Chłopi pragną wspólnej walki o wolność narodową, Czepiec wielokrotnie zachęca: "Jakby przyszło co do czego, wisz pon, to my tu gotowi".

Rola Racheli

Rachela to "panna modern" - modernistka, która "zna cały Przybyszewski" i "była w Wiedniu na operze". Przygotowuje widzów do zmiany nastroju z realistycznego (Akt I) na fantastyczny (Akt II), mówiąc: "Chcę poetyczności dla was i chcę ją rozdmuchać". Na jej zachętę Poeta wspomina Chochoła, a Pan Młody zaprasza go do chaty.

Wizyjny charakter dramatu

W Akcie II, gdy zapada półmrok, bohaterom ukazują się zjawy. Marysi pojawia się zmarły narzeczony, co nawiązuje do "Romantyczności" Mickiewicza. W rozmowie Dziennikarza ze Stańczykiem Wyspiański obnaża niebezpieczną politykę konserwatystów, zarzucając im defetyzm i brak wiary w odzyskanie niepodległości.

Poeta rozmawia z Rycerzem, który symbolizuje tęsknotę dekadenta za romantycznym wizerunkiem wieszcza. Hetman jest symbolem zdrady, a Pan Młody uświadamia sobie, że jego małżeństwo to zdrada własnej klasy. Dziad i Upiór symbolizują winę chłopów za rabację galicyjską.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

2787

Inteligentne Narzędzia NOWE

Przekształć te notatki w: ✓ 50+ Pytań Testowych ✓ Interaktywne Fiszki ✓ Pełny Egzamin Próbny ✓ Plany Eseju

Egzamin Próbny
Quiz
Fiszki
Esej

Podobne notatki

Czarne Kwiaty Norwida

Analiza 'Czarnych Kwiatów' Cypriana Kamila Norwida, lirycznego poematu o wspomnieniach i spotkaniach z wielkimi artystami, takimi jak Chopin i Słowacki. Odkryj głębokie refleksje Norwida na temat śmierci, pamięci i wartości chwili. Typ: analiza literacka.

Język polskiJęzyk polski
4

Biblia i Antyk

Zgłębiaj kluczowe motywy biblijne i ich wpływ na cywilizację europejską w kontekście epoki antyku. Odkryj znaczenie Nowego Testamentu, Tory oraz symbolikę biblijną, w tym historie o Sodomie i Gomorze, plagi egipskie oraz odkupienie przez Chrystusa. Idealne dla studentów historii i teologii.

Język polskiJęzyk polski
1

Lekcje z Kochanowskiego

Odkryj, jak utwory Jana Kochanowskiego, w tym fraszki 'Na lip' i 'Na zdrowie', oferują ponadczasowe mądrości dotyczące życia, zdrowia i relacji z naturą. Analiza kluczowych przesłań poety, które mogą inspirować współczesnego człowieka do doceniania wartości życia. Typ: analiza literacka.

Język polskiJęzyk polski
1

Jądro Ciemności: Analiza

Zanurz się w głęboką analizę 'Jądra Ciemności' Josepha Conrada. Ta notatka omawia kluczowe postacie, kontekst historyczny oraz psychologiczne aspekty opowiadania. Dowiedz się o podróży Marlowa, relacjach kolonialnych oraz wpływie Kurtza na narrację. Idealna dla studentów literatury i kultury. Typ: analiza literacka.

Język polskiJęzyk polski
3

Leopold Staff: Kowal i Deszcz

Analiza wierszy 'Kowal' i 'Deszcz jesienny' Leopolda Staffa w kontekście literackim. Odkryj wpływ filozofii Nietzschego na twórczość Staffa oraz psychizację krajobrazu w jego poezji. Zawiera szczegółowe interpretacje oraz omówienie impresjonistycznych technik literackich.

Język polskiJęzyk polski
4

Jacek Soplica: Bohater Narodowy

Odkryj historię Jacka Soplicy, kluczowej postaci w 'Panu Tadeuszu' Adama Mickiewicza. Analiza jego przemiany z hulaki w patriotę, udział w walkach narodowych oraz relacje z innymi bohaterami. Zawiera omówienie kontekstu historycznego, w tym epoki napoleońskiej i obyczajów szlacheckich. Idealne dla uczniów i studentów literatury polskiej.

Język polskiJęzyk polski
1

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS