Otwórz aplikację

Przedmioty

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

2766

12

user profile picture

Madzmel

8.10.2025

Język polski

Młoda Polska

64 650

8 paź 2025

43 strony

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

Młoda Polskato fascynujący okres w historii polskiej literatury, obejmujący... Pokaż więcej

Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
1 / 10

<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Młoda Polska - ramy czasowe i nazwa epoki

Epoka Młodej Polski w kraju rozwijała się od 1891 roku wydaniepierwszegotomupoezjiKazimierzaPrzerwyTetmajerawydanie pierwszego tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera do 1918 roku (koniec I wojny światowej). W Europie modernizm trwał znacznie dłużej – od lat 60. XIX wieku do lat 60. XX wieku.

Epoka funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny jej aspekt. Modernizm oznaczał nowoczesność i nowe koncepcje sztuki, odcinające się od tradycji pozytywizmu. Młoda Polska – nazwa wprowadzona przez Artura Górskiego w cyklu artykułów – nawiązywała do podobnych ruchów w Europie (Młode Włochy, Młoda Skandynawia).

Inne określenia to fin de siècle ("koniec wieku"), oddający nastroje schyłkowe i katastroficzne, oraz neoromantyzm, podkreślający nawiązanie do romantyzmu poprzez prymat uczuć i indywidualizm. Czasem epokę nazywano też symbolizmem (od dominującego nurtu) lub dekadentyzmem (od nastroju schyłkowości i pesymizmu).

Warto wiedzieć! Dekadentyzm, kojarzony z "chorobą końca wieku", wyrażał się w pesymizmie, apatii i ucieczce od bólu istnienia w tzw. "sztuczne raje" – środki odurzające, alkohol i erotykę.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Dekadenci i filistrzy - dwa światy Młodej Polski

Dekadent to typowy przedstawiciel Młodej Polski, charakteryzujący się pesymizmem, apatią, melancholią i tzw. "chorobą końca wieku". Dekadenckość przejawiała się w ucieczce przed cierpieniem egzystencjalnym w "sztuczne raje" – alkohol, narkotyki i perwersyjną erotykę.

Wielu dekadentów należało do cyganerii (bohemy) – prowadzili skandalicznie niemoralny tryb życia, nosili czarne peleryny i różowe rękawiczki, odwiedzali knajpy i domy publiczne. Ten sposób życia był protestem przeciwko mieszczańskim wartościom i denerwował tzw. filistrów.

Filister to mieszczanin ograniczony, pozbawiony aspiracji, skoncentrowany na gromadzeniu dóbr materialnych, obojętny na wartości duchowe. W oczach artystów modernistycznych był wrogiem sztuki i wrażliwości.

Centralną postacią bohemy krakowskiej był Stanisław Przybyszewski, który rolę artysty przedstawił w manifeście "Confiteor" (1899). Głosił w nim, że "sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem". Według niego artysta "nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy do narodu ani do świata, nie służy żadnej idei ani społeczeństwu". Przybyszewski propagował hasło "sztuki dla sztuki" (parnasizm) i sakralizował pozycję twórcy.

W Młodej Polsce dominowały gatunki liryczne oraz proza. Popularne były zwłaszcza sonety, poematy, dramaty naturalistyczne i powieści.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Filozofia Młodej Polski

Filozofia modernizmu zwróciła się ku pozanaukowym i pozarozumowym teoriom poznania. Popularne stały się trzy główne koncepcje filozoficzne:

Artur Schopenhauer - pesymizm

Choć żył w czasach romantycznych, jego pesymistyczne tezy o bólu istnienia stały się popularne dopiero pod koniec XIX wieku. W dziele "Świat jako wola i przedstawienie" głosił:

  • Przeznaczeniem człowieka jest cierpienie i niezadowolenie
  • Ludźmi kieruje bezrozumny popęd życiowy, który nigdy nie może być zaspokojony
  • Ludzie dążą do szczęścia, które jest nieosiągalne

Schopenhauer proponował kilka sposobów ucieczki przed cierpieniem:

  • Sztuka (przeciwstawia się życiu)
  • Współczucie okazywane innym
  • Nirwana (oderwanie od życia, ograniczenie potrzeb)
  • Erotyzm
  • Przyroda (w Polsce szczególnie tatrzańska)

Henri Bergson - intuicjonizm

Bergson odrzucił pozytywistyczny racjonalizm na rzecz:

  • Teorii pędu życiowego – ludzie żyją, bo kosmos i natura tego chce
  • Przekonania, że intelekt upraszcza rzeczywistość
  • Intuicjonizmu – prawdziwym narzędziem poznania jest intuicja, nie rozum
  • Koncepcji, że rzeczywistość jest różnorodna, zmienna i twórcza

Fryderyk Nietzsche - nadczłowiek

W dziele "Poza dobrem i złem" głosił:

  • Ideał nadczłowieka – człowieka doskonałego biologicznie i duchowo
  • Odrzucenie tradycyjnej moralności jako ograniczającej życie
  • Koncepcję "śmierci Boga" i krytykę chrześcijaństwa
  • Moralność panów i niewolników
  • Przewartościowanie wszystkich wartości

Nietzsche przeciwstawił też dwie postawy: dionizyjską (ceniącą pełnię życia) i apollińską (ceniącą harmonię i równowagę).

Ciekawostka: Stanisław Przybyszewski, przedstawiciel polskiego dekadentyzmu, był propagatorem hasła "sztuka dla sztuki" i reprezentantem cyganerii krakowskiej.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Nowe kierunki w sztuce Młodej Polski

Impresjonizm

W malarstwie:

  • Uchwycenie ulotnego wrażenia i subiektywnego odczucia
  • Pastelowe, świetliste kolory i zacieranie konturów
  • Farby nakładane krótkimi uderzeniami pędzla
  • Tworzenie w plenerze, oddanie ruchu, duża rola światła

W literaturze:

  • Przede wszystkim w liryce (np. w "Chłopach")
  • Opisywanie wrażeń i doznań podmiotu lirycznego
  • Rezygnacja z realistycznego przedstawiania rzeczywistości
  • Synestezja - kojarzenie różnego typu wrażeń
  • Muzyczność utworów
  • Rozluźnienie kompozycji, fragmentaryczność

Ekspresjonizm

W malarstwie:

  • Czołowy przedstawiciel: Edward Munch ("Krzyk", "Madonna")
  • Kontrasty barw (czarny, czerwony, fioletowy)
  • Deformacja rzeczywistości, antyestetyzm
  • Silne oddziaływanie na emocje odbiorcy (strach, przerażenie)
  • Ostre kontury, mocne pociągnięcia pędzlem
  • Elementy karykatury i groteski

W literaturze:

  • Wyrażanie silnych emocji i namiętności
  • Mocne, wyraziste środki wyrazu (hiperbole, kontrasty, oksymorony)
  • Przerysowanie, groteska, łączenie patosu z wulgarnością
  • Nieregularność wypowiedzi, dużo wykrzykników

Warto zapamiętać! Ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu wewnętrznego świata człowieka, często przez silne kontrasty i przerysowanie, w przeciwieństwie do impresjonizmu, który starał się uchwycić ulotne wrażenia.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Symbolizm i inne kierunki w sztuce

Symbolizm

W malarstwie:

  • Jacek Malczewski ("Hamlet Polski")
  • Wyrażanie niewyrażalnego (silnych emocji)
  • Stosowanie symboli o wielu znaczeniach
  • Wiele technik plastycznych

W literaturze:

  • Dramaty Wyspiańskiego (np. "Wesele")
  • Wyrażanie niewyrażalnego za pomocą symboli
  • Sugerowanie ukrytych treści
  • Aluzyjność, wieloznaczność
  • Muzyczne ukształtowanie wypowiedzi
  • Wprowadzenie wiersza wolnego
  • Rozluźnienie kompozycji

Naturalizm

W malarstwie:

  • Fotograficzne odwzorowanie natury
  • Dokumentaryzm
  • Obrazowanie ciemnych stron życia, biedy, marginesu społecznego

W literaturze:

  • Nowelistyka Stefana Żeromskiego, "Chłopi"
  • Maksymalny obiektywizm w przedstawianiu fabuły
  • Ograniczenie fikcji na rzecz wiarygodnego przekazu
  • Teoria walki o byt Darwina przeniesiona na grunt powieści
  • Podporządkowanie prawom biologii
  • Brutalność obrazowania
  • Autentyzm językowy - żargon, dosadne słownictwo

Secesja

W malarstwie:

  • Płynność, falistość linii
  • Bogata ornamentyka (abstrakcyjna lub roślinna)
  • Motywy ze świata natury (kwiaty, ważki, płomienie, łabędzie)
  • Asymetria
  • Subtelna, pastelowa kolorystyka

Secesja była stosowana również w sztuce użytkowej i architekturze, wprowadzając charakterystyczne zdobienia i motywy roślinne.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Życie literackie i artystyczne Młodej Polski

Stolice Młodej Polski

Najważniejsze ośrodki życia kulturalnego epoki to:

  • Kraków - główne centrum Młodej Polski, miasto bliskie Wiednia i Austrii, gdzie mówiono tym samym językiem, co stwarzało dogodne warunki dla rozwoju kultury
  • Lwów - ważny ośrodek kulturalny na wschodzie
  • Warszawa - mimo rygorów carskiej cenzury, nadal ważne centrum życia intelektualnego
  • Zakopane - kurort rozsławiony przez lekarza Chałubińskiego, który doceniał walory klimatyczne regionu jako szczególnie korzystne dla chorych; stało się miejscem spotkań artystów i intelektualistów

Prasa Młodej Polski

Główne tytuły prasowe epoki to:

  • "Życie" krakowskie - najważniejsze czasopismo modernistyczne
  • "Chimera" warszawska - najstaranniej wydawane pismo pod względem ilustracji
  • "Życie" warszawskie - ważne forum dyskusji literackich i społecznych

Czasopisma te pełniły kluczową rolę w rozpowszechnianiu nowych idei artystycznych i filozoficznych, a także w promowaniu młodych twórców.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego

Rodzaj literacki: dramat
Gatunek literacki: dramat symboliczny
Czas akcji: noc 20 listopada 1900 roku
Miejsce akcji: bronowicki dworek Tetmajera

Geneza dramatu

"Wesele" powstało na kanwie autentycznego wydarzenia - ślubu Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Małżeństwo to było efektem ludomanii (zainteresowania inteligencji kulturą ludową), która ogarniała ówczesnych artystów i intelektualistów.

Fascynacja wiejskim stylem życia była często powierzchowna, ale prowadziła czasem do realnych związków między inteligentami a chłopami, jak w przypadku małżeństwa Włodzimierza Tetmajera z Anną Mikołajczykówną czy wspomnianego wyżej związku Rydla z Mikołajczykówną.

Wyspiański, przyglądając się wspólnej zabawie inteligentów i chłopów podczas wesela, zastanawiał się, czy obie warstwy społeczne potrafią naprawdę współpracować, czy darzą się wzajemnym zaufaniem i czy mogłyby razem walczyć o niepodległość Polski. Diagnoza dramaturga była pesymistyczna - Polacy jawią się jako naród głęboko podzielony, podobnie jak w "Mendlu Gdańskim".

Ważne! "Wesele" to nie tylko dramat obyczajowy, ale przede wszystkim narodowy, w którym Wyspiański analizuje zdolność polskiego społeczeństwa do wspólnego działania w imię odzyskania niepodległości.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Postacie w "Weselu"

Postacie realistyczne

  • Gospodarz - Włodzimierz Tetmajer, artysta
  • Gospodyni - Anna Tetmajer z domu Mikołajczyk, siostra Panny Młodej
  • Pan Młody - Lucjan Rydel, poeta
  • Panna Młoda - Jadwiga Mikołajczykówna
  • Poeta - Kazimierz Przerwa-Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza
  • Dziennikarz - Rudolf Starzewski, redaktor krakowskiego "Czasu"
  • Rachela - Pepa Singer, dziewczyna żydowskiego pochodzenia, zafascynowana cyganerią
  • Czepiec - Błażej Czepiec, pisarz gminny Małych Bronowic
  • Radczyni - Antonina Domańska, ciotka Lucjana Rydla
  • Nos - Tadeusz Nosowski, malarz z bohemy krakowskiej
  • Żyd - karczmarz Singer
  • Maryna - Maria Mikołajczykówna, siostra Anny i Jadwigi
  • Isia - mała Jadwiga, córka Włodzimierza i Anny
  • Dziad - żebrak wędrujący od wsi do wsi
  • Jaś - wiejski chłopak, drużba na weselu

Postacie fantastyczne

Zjawy są spersonifikowanymi wyrzutami sumienia, myślami i marzeniami bohaterów realnych:

  • Chochoł - ukazuje się Isi; łączy świat realistyczny z nadrealistycznym
  • Widmo - ukazuje się Marysi; to zmarły dwa lata wcześniej jej narzeczony
  • Stańczyk - ukazuje się Dziennikarzowi; symbol mądrości politycznej
  • Rycerz - ukazuje się Poecie; postać jednego z najlepszych rycerzy polskich
  • Hetman Branicki - ukazuje się Panu Młodemu; symbol zdrady narodowej
  • Upiór (Jakub Szela) - ukazuje się Dziadowi; przywódca rabacji galicyjskiej
  • Wernyhora - ukazuje się Gospodarzowi; legendarna postać ukraińskiego wieszcza

W końcowej scenie dramatu pojawia się Chochoł, który wprowadza wszystkich w hipnotyczny taniec.

Symbolika dekoracji

Wyspiański nie tylko napisał "Wesele", ale też zaplanował dekoracje i wyreżyserował przedstawienie. Biało-błękitno-szare ściany domu mają symboliczne znaczenie: biel oznacza duchowość, błękit - uduchowienie, a szary - bezpłodność, nudę i przeciętność.

Akcja rozgrywa się podczas listopadowej nocy, co nawiązuje do duchów i powstania. W bronowickiej chacie widać mariaż kultur ziemiańskiej i chłopskiej. Obrazy Matki Boskiej Częstochowskiej i Ostrobramskiej nawiązują do dawnej Rzeczpospolitej (Korona i Litwa), podkreślając narodowy charakter dramatu.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Realistyczny obraz poglądów i postaw w "Weselu"

Scena I

Pierwsza scena ukazuje rozmowę Dziennikarza i Czepca. Dziennikarz reprezentuje idee trójlojalizmu - postawę ugodową wobec zaborców. Czepiec to światły chłop, interesuje się polityką i jest gotów walczyć o wolność: "A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki". Dziennikarz próbuje zniechęcić rozmówcę, idealizuje wieś, nawiązując do sielanki Kochanowskiego. Czepiec otwarcie oskarża ziemian o trwającą niewolę: "A ja myślę, że panowie duża by już mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć".

Scena III

Radczyni pogardliwie ocenia chłopów jako nieokrzesanych i gwałtownych: "Oni się tam gniotą, tłoczą i ni stąd, ni zowąd naraz trzask, prask, biją się po pysku". Niechętnie godzi się, by jej córki tańczyły z wiejskimi chłopcami.

Scena IV

To chłopi częściej inicjują rozmowy z inteligencją - są bardziej otwarci i zależy im na zbliżeniu. Gdy Klimina żartobliwie sugeruje, że syn Radczyni mógłby ożenić się z wiejską dziewczyną, ta reaguje oburzeniem: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie". Później próbuje zatrzeć złe wrażenie, ale tylko potwierdza swoją ignorancję i wścibskość.

Pan Młody publicznie okazuje żonie uczucia, co zawstydza Pannę Młodą, gdyż w obyczajowości wiejskiej publiczne okazywanie uczuć jest nietaktem. Gdy proponuje, żeby zdjęła za ciasne buty i tańczyła boso, ona oburza się: "Cóż to znowu! To ni można; trza być w butach na weselu". Ta scena pokazuje brak porozumienia między małżonkami z różnych klas.

Scena XXVI

Ojciec i Żyd są zdziwieni wspólną zabawą inteligentów z chłopami, pamiętając krwawe konflikty z przeszłości: "Bawiom, bawiom moiściewy, a to były dawniej gniewy! Nawet była krew rzezańce i splamiła krew sukmany". Wspominają rabację galicyjską, a późniejszą epidemię traktują jako karę bożą za zbrodnię.

Kluczowy cytat: "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie" - te słowa Radczyni doskonale oddają przepaść między wsią a inteligencją, mimo pozorów pojednania.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Konflikt społeczny w "Weselu"

Scena XXX

Inteligenci, obserwując kłócących się chłopów, przypominają sobie rzeź galicyjską i boją się: "To co było może przyjść!" Gospodarz ocenia chłopów jako gwałtownych: "Tylko im przystawić oręża, zapalni jak sucha słoma, tylko im zabłysnąć nożem, a zapomną o imieniu Bożym".

Choć Gospodarz i Pan Młody deklarują: "My wszystko zapomnieli", zaraz potem wyliczają krzywdy: "Mego dziadka piłą rznęli", "Mego ojca gdzieś zadźgali". Przyznają, że inteligencja tylko udaje pojednanie z chłopami: "Stroimy się w pawie pióra". Żyd trafnie zauważa, że wspólna zabawa to tylko pozór porozumienia: "Taka szopka, bo to nie kosztuje nic".

Obcość celów podkreśla przysłowie: "Jedni do Sasa, drudzy do lasa". Jak w XVIII wieku wyborcy byli podzieleni, tak teraz chłopi i inteligencja mają różne interesy. Inteligenci przyjeżdżają na wieś dla kontaktu z folklorem, który leczy ich z dekadentyzmu. Chłopi pragną wspólnej walki o wolność narodową, Czepiec wielokrotnie zachęca: "Jakby przyszło co do czego, wisz pon, to my tu gotowi".

Rola Racheli

Rachela to "panna modern" - modernistka, która "zna cały Przybyszewski" i "była w Wiedniu na operze". Przygotowuje widzów do zmiany nastroju z realistycznego (Akt I) na fantastyczny (Akt II), mówiąc: "Chcę poetyczności dla was i chcę ją rozdmuchać". Na jej zachętę Poeta wspomina Chochoła, a Pan Młody zaprasza go do chaty.

Wizyjny charakter dramatu

W Akcie II, gdy zapada półmrok, bohaterom ukazują się zjawy. Marysi pojawia się zmarły narzeczony, co nawiązuje do "Romantyczności" Mickiewicza. W rozmowie Dziennikarza ze Stańczykiem Wyspiański obnaża niebezpieczną politykę konserwatystów, zarzucając im defetyzm i brak wiary w odzyskanie niepodległości.

Poeta rozmawia z Rycerzem, który symbolizuje tęsknotę dekadenta za romantycznym wizerunkiem wieszcza. Hetman jest symbolem zdrady, a Pan Młody uświadamia sobie, że jego małżeństwo to zdrada własnej klasy. Dziad i Upiór symbolizują winę chłopów za rabację galicyjską.



Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Język polski

8 paź 2025

64 650

43 strony

Młoda Polska: Najważniejsze Informacje i Charakterystyka Epoki

Młoda Polskato fascynujący okres w historii polskiej literatury, obejmujący lata 1891-1918. Nazwa ta, wprowadzona przez Artura Górskiego, określa epokę bogatą w nowe kierunki artystyczne, filozoficzne koncepcje i przemiany społeczne.... Pokaż więcej


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Młoda Polska - ramy czasowe i nazwa epoki

Epoka Młodej Polski w kraju rozwijała się od 1891 roku wydaniepierwszegotomupoezjiKazimierzaPrzerwyTetmajerawydanie pierwszego tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera do 1918 roku (koniec I wojny światowej). W Europie modernizm trwał znacznie dłużej – od lat 60. XIX wieku do lat 60. XX wieku.

Epoka funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny jej aspekt. Modernizm oznaczał nowoczesność i nowe koncepcje sztuki, odcinające się od tradycji pozytywizmu. Młoda Polska – nazwa wprowadzona przez Artura Górskiego w cyklu artykułów – nawiązywała do podobnych ruchów w Europie (Młode Włochy, Młoda Skandynawia).

Inne określenia to fin de siècle ("koniec wieku"), oddający nastroje schyłkowe i katastroficzne, oraz neoromantyzm, podkreślający nawiązanie do romantyzmu poprzez prymat uczuć i indywidualizm. Czasem epokę nazywano też symbolizmem (od dominującego nurtu) lub dekadentyzmem (od nastroju schyłkowości i pesymizmu).

Warto wiedzieć! Dekadentyzm, kojarzony z "chorobą końca wieku", wyrażał się w pesymizmie, apatii i ucieczce od bólu istnienia w tzw. "sztuczne raje" – środki odurzające, alkohol i erotykę.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Dekadenci i filistrzy - dwa światy Młodej Polski

Dekadent to typowy przedstawiciel Młodej Polski, charakteryzujący się pesymizmem, apatią, melancholią i tzw. "chorobą końca wieku". Dekadenckość przejawiała się w ucieczce przed cierpieniem egzystencjalnym w "sztuczne raje" – alkohol, narkotyki i perwersyjną erotykę.

Wielu dekadentów należało do cyganerii (bohemy) – prowadzili skandalicznie niemoralny tryb życia, nosili czarne peleryny i różowe rękawiczki, odwiedzali knajpy i domy publiczne. Ten sposób życia był protestem przeciwko mieszczańskim wartościom i denerwował tzw. filistrów.

Filister to mieszczanin ograniczony, pozbawiony aspiracji, skoncentrowany na gromadzeniu dóbr materialnych, obojętny na wartości duchowe. W oczach artystów modernistycznych był wrogiem sztuki i wrażliwości.

Centralną postacią bohemy krakowskiej był Stanisław Przybyszewski, który rolę artysty przedstawił w manifeście "Confiteor" (1899). Głosił w nim, że "sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem". Według niego artysta "nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy do narodu ani do świata, nie służy żadnej idei ani społeczeństwu". Przybyszewski propagował hasło "sztuki dla sztuki" (parnasizm) i sakralizował pozycję twórcy.

W Młodej Polsce dominowały gatunki liryczne oraz proza. Popularne były zwłaszcza sonety, poematy, dramaty naturalistyczne i powieści.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Filozofia Młodej Polski

Filozofia modernizmu zwróciła się ku pozanaukowym i pozarozumowym teoriom poznania. Popularne stały się trzy główne koncepcje filozoficzne

Artur Schopenhauer - pesymizm

Choć żył w czasach romantycznych, jego pesymistyczne tezy o bólu istnienia stały się popularne dopiero pod koniec XIX wieku. W dziele "Świat jako wola i przedstawienie" głosił

  • Przeznaczeniem człowieka jest cierpienie i niezadowolenie
  • Ludźmi kieruje bezrozumny popęd życiowy, który nigdy nie może być zaspokojony
  • Ludzie dążą do szczęścia, które jest nieosiągalne

Schopenhauer proponował kilka sposobów ucieczki przed cierpieniem

  • Sztuka (przeciwstawia się życiu)
  • Współczucie okazywane innym
  • Nirwana (oderwanie od życia, ograniczenie potrzeb)
  • Erotyzm
  • Przyroda (w Polsce szczególnie tatrzańska)

Henri Bergson - intuicjonizm

Bergson odrzucił pozytywistyczny racjonalizm na rzecz

  • Teorii pędu życiowego – ludzie żyją, bo kosmos i natura tego chce
  • Przekonania, że intelekt upraszcza rzeczywistość
  • Intuicjonizmu – prawdziwym narzędziem poznania jest intuicja, nie rozum
  • Koncepcji, że rzeczywistość jest różnorodna, zmienna i twórcza

Fryderyk Nietzsche - nadczłowiek

W dziele "Poza dobrem i złem" głosił

  • Ideał nadczłowieka – człowieka doskonałego biologicznie i duchowo
  • Odrzucenie tradycyjnej moralności jako ograniczającej życie
  • Koncepcję "śmierci Boga" i krytykę chrześcijaństwa
  • Moralność panów i niewolników
  • Przewartościowanie wszystkich wartości

Nietzsche przeciwstawił też dwie postawy dionizyjską (ceniącą pełnię życia) i apollińską (ceniącą harmonię i równowagę).

Ciekawostka Stanisław Przybyszewski, przedstawiciel polskiego dekadentyzmu, był propagatorem hasła "sztuka dla sztuki" i reprezentantem cyganerii krakowskiej.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Nowe kierunki w sztuce Młodej Polski

Impresjonizm

W malarstwie

  • Uchwycenie ulotnego wrażenia i subiektywnego odczucia
  • Pastelowe, świetliste kolory i zacieranie konturów
  • Farby nakładane krótkimi uderzeniami pędzla
  • Tworzenie w plenerze, oddanie ruchu, duża rola światła

W literaturze

  • Przede wszystkim w liryce (np. w "Chłopach")
  • Opisywanie wrażeń i doznań podmiotu lirycznego
  • Rezygnacja z realistycznego przedstawiania rzeczywistości
  • Synestezja - kojarzenie różnego typu wrażeń
  • Muzyczność utworów
  • Rozluźnienie kompozycji, fragmentaryczność

Ekspresjonizm

W malarstwie

  • Czołowy przedstawiciel Edward Munch ("Krzyk", "Madonna")
  • Kontrasty barw (czarny, czerwony, fioletowy)
  • Deformacja rzeczywistości, antyestetyzm
  • Silne oddziaływanie na emocje odbiorcy (strach, przerażenie)
  • Ostre kontury, mocne pociągnięcia pędzlem
  • Elementy karykatury i groteski

W literaturze

  • Wyrażanie silnych emocji i namiętności
  • Mocne, wyraziste środki wyrazu (hiperbole, kontrasty, oksymorony)
  • Przerysowanie, groteska, łączenie patosu z wulgarnością
  • Nieregularność wypowiedzi, dużo wykrzykników

Warto zapamiętać! Ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu wewnętrznego świata człowieka, często przez silne kontrasty i przerysowanie, w przeciwieństwie do impresjonizmu, który starał się uchwycić ulotne wrażenia.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Symbolizm i inne kierunki w sztuce

Symbolizm

W malarstwie

  • Jacek Malczewski ("Hamlet Polski")
  • Wyrażanie niewyrażalnego (silnych emocji)
  • Stosowanie symboli o wielu znaczeniach
  • Wiele technik plastycznych

W literaturze

  • Dramaty Wyspiańskiego (np. "Wesele")
  • Wyrażanie niewyrażalnego za pomocą symboli
  • Sugerowanie ukrytych treści
  • Aluzyjność, wieloznaczność
  • Muzyczne ukształtowanie wypowiedzi
  • Wprowadzenie wiersza wolnego
  • Rozluźnienie kompozycji

Naturalizm

W malarstwie

  • Fotograficzne odwzorowanie natury
  • Dokumentaryzm
  • Obrazowanie ciemnych stron życia, biedy, marginesu społecznego

W literaturze

  • Nowelistyka Stefana Żeromskiego, "Chłopi"
  • Maksymalny obiektywizm w przedstawianiu fabuły
  • Ograniczenie fikcji na rzecz wiarygodnego przekazu
  • Teoria walki o byt Darwina przeniesiona na grunt powieści
  • Podporządkowanie prawom biologii
  • Brutalność obrazowania
  • Autentyzm językowy - żargon, dosadne słownictwo

Secesja

W malarstwie

  • Płynność, falistość linii
  • Bogata ornamentyka (abstrakcyjna lub roślinna)
  • Motywy ze świata natury (kwiaty, ważki, płomienie, łabędzie)
  • Asymetria
  • Subtelna, pastelowa kolorystyka

Secesja była stosowana również w sztuce użytkowej i architekturze, wprowadzając charakterystyczne zdobienia i motywy roślinne.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Życie literackie i artystyczne Młodej Polski

Stolice Młodej Polski

Najważniejsze ośrodki życia kulturalnego epoki to

  • Kraków - główne centrum Młodej Polski, miasto bliskie Wiednia i Austrii, gdzie mówiono tym samym językiem, co stwarzało dogodne warunki dla rozwoju kultury
  • Lwów - ważny ośrodek kulturalny na wschodzie
  • Warszawa - mimo rygorów carskiej cenzury, nadal ważne centrum życia intelektualnego
  • Zakopane - kurort rozsławiony przez lekarza Chałubińskiego, który doceniał walory klimatyczne regionu jako szczególnie korzystne dla chorych; stało się miejscem spotkań artystów i intelektualistów

Prasa Młodej Polski

Główne tytuły prasowe epoki to

  • "Życie" krakowskie - najważniejsze czasopismo modernistyczne
  • "Chimera" warszawska - najstaranniej wydawane pismo pod względem ilustracji
  • "Życie" warszawskie - ważne forum dyskusji literackich i społecznych

Czasopisma te pełniły kluczową rolę w rozpowszechnianiu nowych idei artystycznych i filozoficznych, a także w promowaniu młodych twórców.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego

Rodzaj literacki dramat
Gatunek literacki dramat symboliczny
Czas akcji noc 20 listopada 1900 roku
Miejsce akcji bronowicki dworek Tetmajera

Geneza dramatu

"Wesele" powstało na kanwie autentycznego wydarzenia - ślubu Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Małżeństwo to było efektem ludomanii (zainteresowania inteligencji kulturą ludową), która ogarniała ówczesnych artystów i intelektualistów.

Fascynacja wiejskim stylem życia była często powierzchowna, ale prowadziła czasem do realnych związków między inteligentami a chłopami, jak w przypadku małżeństwa Włodzimierza Tetmajera z Anną Mikołajczykówną czy wspomnianego wyżej związku Rydla z Mikołajczykówną.

Wyspiański, przyglądając się wspólnej zabawie inteligentów i chłopów podczas wesela, zastanawiał się, czy obie warstwy społeczne potrafią naprawdę współpracować, czy darzą się wzajemnym zaufaniem i czy mogłyby razem walczyć o niepodległość Polski. Diagnoza dramaturga była pesymistyczna - Polacy jawią się jako naród głęboko podzielony, podobnie jak w "Mendlu Gdańskim".

Ważne! "Wesele" to nie tylko dramat obyczajowy, ale przede wszystkim narodowy, w którym Wyspiański analizuje zdolność polskiego społeczeństwa do wspólnego działania w imię odzyskania niepodległości.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Postacie w "Weselu"

Postacie realistyczne

  • Gospodarz - Włodzimierz Tetmajer, artysta
  • Gospodyni - Anna Tetmajer z domu Mikołajczyk, siostra Panny Młodej
  • Pan Młody - Lucjan Rydel, poeta
  • Panna Młoda - Jadwiga Mikołajczykówna
  • Poeta - Kazimierz Przerwa-Tetmajer, przyrodni brat Włodzimierza
  • Dziennikarz - Rudolf Starzewski, redaktor krakowskiego "Czasu"
  • Rachela - Pepa Singer, dziewczyna żydowskiego pochodzenia, zafascynowana cyganerią
  • Czepiec - Błażej Czepiec, pisarz gminny Małych Bronowic
  • Radczyni - Antonina Domańska, ciotka Lucjana Rydla
  • Nos - Tadeusz Nosowski, malarz z bohemy krakowskiej
  • Żyd - karczmarz Singer
  • Maryna - Maria Mikołajczykówna, siostra Anny i Jadwigi
  • Isia - mała Jadwiga, córka Włodzimierza i Anny
  • Dziad - żebrak wędrujący od wsi do wsi
  • Jaś - wiejski chłopak, drużba na weselu

Postacie fantastyczne

Zjawy są spersonifikowanymi wyrzutami sumienia, myślami i marzeniami bohaterów realnych

  • Chochoł - ukazuje się Isi; łączy świat realistyczny z nadrealistycznym
  • Widmo - ukazuje się Marysi; to zmarły dwa lata wcześniej jej narzeczony
  • Stańczyk - ukazuje się Dziennikarzowi; symbol mądrości politycznej
  • Rycerz - ukazuje się Poecie; postać jednego z najlepszych rycerzy polskich
  • Hetman Branicki - ukazuje się Panu Młodemu; symbol zdrady narodowej
  • Upiór (Jakub Szela) - ukazuje się Dziadowi; przywódca rabacji galicyjskiej
  • Wernyhora - ukazuje się Gospodarzowi; legendarna postać ukraińskiego wieszcza

W końcowej scenie dramatu pojawia się Chochoł, który wprowadza wszystkich w hipnotyczny taniec.

Symbolika dekoracji

Wyspiański nie tylko napisał "Wesele", ale też zaplanował dekoracje i wyreżyserował przedstawienie. Biało-błękitno-szare ściany domu mają symboliczne znaczenie biel oznacza duchowość, błękit - uduchowienie, a szary - bezpłodność, nudę i przeciętność.

Akcja rozgrywa się podczas listopadowej nocy, co nawiązuje do duchów i powstania. W bronowickiej chacie widać mariaż kultur ziemiańskiej i chłopskiej. Obrazy Matki Boskiej Częstochowskiej i Ostrobramskiej nawiązują do dawnej Rzeczpospolitej (Korona i Litwa), podkreślając narodowy charakter dramatu.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Realistyczny obraz poglądów i postaw w "Weselu"

Scena I

Pierwsza scena ukazuje rozmowę Dziennikarza i Czepca. Dziennikarz reprezentuje idee trójlojalizmu - postawę ugodową wobec zaborców. Czepiec to światły chłop, interesuje się polityką i jest gotów walczyć o wolność "A jak my, to my się rwiemy ino do jakiej bijacki". Dziennikarz próbuje zniechęcić rozmówcę, idealizuje wieś, nawiązując do sielanki Kochanowskiego. Czepiec otwarcie oskarża ziemian o trwającą niewolę "A ja myślę, że panowie duża by już mogli mieć, ino oni nie chcom chcieć".

Scena III

Radczyni pogardliwie ocenia chłopów jako nieokrzesanych i gwałtownych "Oni się tam gniotą, tłoczą i ni stąd, ni zowąd naraz trzask, prask, biją się po pysku". Niechętnie godzi się, by jej córki tańczyły z wiejskimi chłopcami.

Scena IV

To chłopi częściej inicjują rozmowy z inteligencją - są bardziej otwarci i zależy im na zbliżeniu. Gdy Klimina żartobliwie sugeruje, że syn Radczyni mógłby ożenić się z wiejską dziewczyną, ta reaguje oburzeniem "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie". Później próbuje zatrzeć złe wrażenie, ale tylko potwierdza swoją ignorancję i wścibskość.

Pan Młody publicznie okazuje żonie uczucia, co zawstydza Pannę Młodą, gdyż w obyczajowości wiejskiej publiczne okazywanie uczuć jest nietaktem. Gdy proponuje, żeby zdjęła za ciasne buty i tańczyła boso, ona oburza się "Cóż to znowu! To ni można; trza być w butach na weselu". Ta scena pokazuje brak porozumienia między małżonkami z różnych klas.

Scena XXVI

Ojciec i Żyd są zdziwieni wspólną zabawą inteligentów z chłopami, pamiętając krwawe konflikty z przeszłości "Bawiom, bawiom moiściewy, a to były dawniej gniewy! Nawet była krew rzezańce i splamiła krew sukmany". Wspominają rabację galicyjską, a późniejszą epidemię traktują jako karę bożą za zbrodnię.

Kluczowy cytat "Wyście sobie, a my sobie, każden sobie rzepkę skrobie" - te słowa Radczyni doskonale oddają przepaść między wsią a inteligencją, mimo pozorów pojednania.


<h2 id="wpolsce">W Polsce</h2>
<p>Ramy czasowe epoki Młodej Polski w Polsce obejmują okres od 1891 roku (wydanie I tomu poezji Kazimierza P

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Konflikt społeczny w "Weselu"

Scena XXX

Inteligenci, obserwując kłócących się chłopów, przypominają sobie rzeź galicyjską i boją się "To co było może przyjść!" Gospodarz ocenia chłopów jako gwałtownych "Tylko im przystawić oręża, zapalni jak sucha słoma, tylko im zabłysnąć nożem, a zapomną o imieniu Bożym".

Choć Gospodarz i Pan Młody deklarują "My wszystko zapomnieli", zaraz potem wyliczają krzywdy "Mego dziadka piłą rznęli", "Mego ojca gdzieś zadźgali". Przyznają, że inteligencja tylko udaje pojednanie z chłopami "Stroimy się w pawie pióra". Żyd trafnie zauważa, że wspólna zabawa to tylko pozór porozumienia "Taka szopka, bo to nie kosztuje nic".

Obcość celów podkreśla przysłowie "Jedni do Sasa, drudzy do lasa". Jak w XVIII wieku wyborcy byli podzieleni, tak teraz chłopi i inteligencja mają różne interesy. Inteligenci przyjeżdżają na wieś dla kontaktu z folklorem, który leczy ich z dekadentyzmu. Chłopi pragną wspólnej walki o wolność narodową, Czepiec wielokrotnie zachęca "Jakby przyszło co do czego, wisz pon, to my tu gotowi".

Rola Racheli

Rachela to "panna modern" - modernistka, która "zna cały Przybyszewski" i "była w Wiedniu na operze". Przygotowuje widzów do zmiany nastroju z realistycznego (Akt I) na fantastyczny (Akt II), mówiąc "Chcę poetyczności dla was i chcę ją rozdmuchać". Na jej zachętę Poeta wspomina Chochoła, a Pan Młody zaprasza go do chaty.

Wizyjny charakter dramatu

W Akcie II, gdy zapada półmrok, bohaterom ukazują się zjawy. Marysi pojawia się zmarły narzeczony, co nawiązuje do "Romantyczności" Mickiewicza. W rozmowie Dziennikarza ze Stańczykiem Wyspiański obnaża niebezpieczną politykę konserwatystów, zarzucając im defetyzm i brak wiary w odzyskanie niepodległości.

Poeta rozmawia z Rycerzem, który symbolizuje tęsknotę dekadenta za romantycznym wizerunkiem wieszcza. Hetman jest symbolem zdrady, a Pan Młody uświadamia sobie, że jego małżeństwo to zdrada własnej klasy. Dziad i Upiór symbolizują winę chłopów za rabację galicyjską.

Myśleliśmy, że nigdy nie zapytasz...

Czym jest Towarzysz AI z Knowunity?

Nasz asystent AI jest specjalnie dostosowany do potrzeb uczniów. W oparciu o miliony treści, które mamy na platformie, możemy udzielać uczniom naprawdę znaczących i trafnych odpowiedzi. Ale nie chodzi tylko o odpowiedzi, towarzysz prowadzi również uczniów przez codzienne wyzwania związane z nauką, ze spersonalizowanymi planami nauki, quizami lub treściami na czacie i 100% personalizacją opartą na umiejętnościach i rozwoju uczniów.

Gdzie mogę pobrać aplikację Knowunity?

Aplikację możesz pobrać z Google Play i Apple Store.

Czy aplikacja Knowunity naprawdę jest darmowa?

Tak, masz całkowicie darmowy dostęp do wszystkich notatek w aplikacji, możesz w każdej chwili rozmawiać z Ekspertami lub ich obserwować. Możesz użyć punktów, aby odblokować pewne funkcje w aplikacji, które również możesz otrzymać za darmo. Dodatkowo oferujemy usługę Knowunity Premium, która pozwala na odblokowanie większej liczby funkcji.

2766

Inteligentne Narzędzia NOWE

Przekształć te notatki w: ✓ 50+ Pytań Testowych ✓ Interaktywne Fiszki ✓ Pełny Egzamin Próbny ✓ Plany Eseju

Egzamin Próbny
Quiz
Fiszki
Esej

Podobne notatki

Tadeusz Borowski: Oblicza Holokaustu

Analiza opowiadań Tadeusza Borowskiego, w tym 'Proszę państwa, do gazu' i 'Ludzie, którzy szli'. Zawiera omówienie osobistych doświadczeń autora w obozach koncentracyjnych, ich wpływu na narrację oraz stylu literackiego. Idealne dla studentów literatury okupacyjnej i historii. Typ: analiza literacka.

Język polskiJęzyk polski
4

Analiza Pokolenia Baczyńskiego

Szczegółowa analiza utworu 'Pokolenie' Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, obejmująca kluczowe motywy, postacie oraz kontekst historyczny. Zawiera omówienie tematów takich jak miłość do ojczyzny, heroizm oraz młodzieńcze zmagania. Idealne dla uczniów przygotowujących się do lekcji języka polskiego.

Język polskiJęzyk polski
4

Filozofia Antyczna: Sokrates, Platon, Arystoteles

Zgłębiaj filozofię antyczną poprzez kluczowe teksty Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Opracowanie obejmuje 'Obronę Sokratesa' Platona, 'Retorykę' Arystotelesa oraz 'Wybudowałem pomnik' Horacego. Idealne dla uczniów przygotowujących się do matury, podkreślające istotne koncepcje filozoficzne i retoryczne.

Język polskiJęzyk polski
4

Życie Konrada Wallenroda

Analiza kluczowych wydarzeń z życia Konrada Wallenroda, bohatera utworu Adama Mickiewicza. Zawiera omówienie najważniejszych momentów, takich jak najazd Knyzaków, miłość do Aldony oraz moralne dylematy postaci. Idealne dla uczniów przygotowujących się do lekcji języka polskiego i analizy literackiej.

Język polskiJęzyk polski
1

Poeci Skamandra: Tuwim, Lechoń, Staff

Odkryj kluczowe informacje o grupie poetyckiej Skamander, jej członkach - Julianie Tuwimie, Janie Lechoniu i Leopoldzie Staffie. Dowiedz się, jak Skamandryci podchodzili do historii Polski, ich dystans do romantyzmu oraz wpływ na literaturę międzywojenną. Typ: podsumowanie.

Język polskiJęzyk polski
1

Apollo i Marsjasz: Cierpienie w Sztuce

Analiza wiersza Zbigniewa Herberta 'Apollo i Marsjasz', który ukazuje konflikt między estetyką a autentycznym cierpieniem. Wiersz oparty na micie Marsjasza i Apollina ilustruje różne inspiracje w sztuce, podkreślając, jak prawdziwe ludzkie cierpienie przewyższa zimne ideały estetyczne. Odkryj, jak Herbert dystansuje się od tradycyjnych kanonów piękna, prezentując prawdę o ludzkim bólu. Typ: analiza literacka.

Język polskiJęzyk polski
4

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS