Otwórz aplikację

Przedmioty

4934

4 cze 2023

17 strony

Ciekawe rzeczy o modernizmie w polskiej literaturze i filozofii Schopenhauera

user profile picture

a kogo by to obchodzilo

@akogobytoobchodzilo_zwnt

Modernizm w polskiej literaturzebył złożonym okresem artystycznym, który rozwinął... Pokaż więcej

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Modernizm w polskiej literaturze - Ramy czasowe i główne założenia

Epoka modernizmu w polskiej literaturze rozwijała się w specyficznych ramach czasowych. W Europie trwała od lat 80. XIX wieku 18741874 do zakończenia I wojny światowej w 1918 roku. W Polsce okres ten rozpoczął się nieco później - w 1891 roku wraz z wydaniem tomiku poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i również zakończył się w 1918 roku.

Definicja: Młoda Polska to nazwa epoki odnosząca się wyłącznie do terenów Polski, podkreślająca pojawienie się nowego pokolenia twórców. Termin "modernizm" pochodzi od francuskiego "moderne" nowoczesnynowoczesny i określa sztukę europejską pierwszego dziesięciolecia.

Epoka ta funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny aspekt jej charakteru. Neoromantyzm wskazywał na związki z romantyzmem, choć nie wszystkie elementy były typowo romantyczne. Dekadentyzm, pochodzący od francuskiego "decadence", wyrażał pesymizm i schyłkowość epoki. "Fin de siècle" symbolizował przekonanie o końcu pewnej ery wraz ze schyłkiem wieku.

Światopogląd epoki kształtowała w znacznym stopniu filozofia Friedricha Nietzschego, która wprowadziła koncepcję nadczłowieka i kult jednostki twórczej. Nietzsche głosił pochwałę życia, które mimo swojej tragiczności i okrucieństwa nabiera przez to szczególnej wartości.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Filozofia Schopenhauera dekadentyzm - Główne nurty myślowe epoki

Filozofia Schopenhauera dekadentyzm stanowił jeden z fundamentalnych filarów myślowych epoki. Jego pesymistyczna wizja świata znacząco wpłynęła na twórców Młodej Polski.

Highlight: Schopenhauer wprowadził koncepcję woli jako pierwotnej siły napędowej, która prowadzi do ciągłego cierpienia człowieka poprzez niemożność osiągnięcia pełni szczęścia.

Filozof wskazywał trzy drogi łagodzenia cierpienia: poprzez współczucie dla innych postawaaltruistycznapostawa altruistyczna, kontakt ze sztuką oraz osiągnięcie stanu nirwany. Równolegle rozwijała się filozofia Henriego Bergsona, który wprowadził pojęcie intuicjonizmu i koncepcję "elan vital" - siły witalne przenikającej rzeczywistość.

Dekadentyzm jako nurt myślowy charakteryzował się głębokim przekonaniem o schyłku cywilizacji i jałowości życia. Łączył się z nihilizmem, który negował istnienie obiektywnych wartości i prawd, pozostawiając jedynie subiektywne osądy jednostki.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Wizerunek artysty Młoda Polska - Rola twórcy w społeczeństwie

Wizerunek artysty Młoda Polska kształtował się w opozycji do mieszczańskiego stylu życia. Artysta postrzegany był jako kapłan sztuki, powołany do przedstawiania czystego piękna.

Przykład: Bohema artystyczna manifestowała swoją odmienność poprzez nocny tryb życia, przesiadywanie w kawiarniach i świadome łamanie norm społecznych. Nazwa wywodzi się od określenia Bohemów - mieszkańców Czech.

Koncepcja "sztuki dla sztuki" zakładała, że twórczość artystyczna jest celem samym w sobie i nie powinna służyć żadnym zewnętrznym ideom. Szczególnie widoczne było to w zaborze austriackim, gdzie łagodniejsze warunki polityczne pozwalały na większą swobodę twórczą.

Charakterystyczny dla epoki był konflikt między artystą a filistrem - przedstawicielem mieszczaństwa, którego cechowało ograniczone pojmowanie sztuki i przywiązanie do konwenansów społecznych.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Nurty artystyczne i twórczość Baudelaire'a

W sztuce przełomu XIX i XX wieku wykształciły się różnorodne nurty artystyczne, każdy z własną specyfiką i środkami wyrazu.

Vocabulary: Impresjonizm dążył do uchwycenia ulotnej chwili i wrażeń zmysłowych, symbolizm operował metafizyką i znaczeniami ukrytymi, a ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu skrajnych emocji.

Szczególne miejsce w literaturze epoki zajmuje twórczość Charlesa Baudelaire'a, poety wyklętego. Jego utwory "Albatros" i "Padlina" stanowią kwintesencję modernistycznego spojrzenia na rolę artysty i naturę sztuki. W "Albatrosie" poeta wykorzystuje metaforę ptaka uwięzionego na pokładzie statku jako symbol artysty niezrozumianego przez społeczeństwo.

Naturalistyczne opisy w "Padlinie" łączą fascynację brzydotą z refleksją nad przemijaniem i śmiertelnością, tworząc charakterystyczny dla epoki kontrast między pięknem a rozkładem.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Poezja Młodej Polski - Rimbaud i Verlaine

Modernizm w polskiej literaturze wyraźnie czerpał inspiracje z twórczości francuskich poetów przeklętych. Arthur Rimbaud w "Statku Pijanym" stworzył przejmującą metaforę ludzkiego życia. Statek, pozbawiony załogi, początkowo zachwyca się wolnością i nowymi doświadczeniami, by później popaść w rozpacz i tęsknotę za stabilizacją.

Definicja: Poeci przeklęci poeˋtesmauditspoètes maudits to grupa francuskich twórców końca XIX wieku, którzy prowadzili skandalizujący tryb życia i tworzyli nowatorską poezję.

W utworze widoczna jest filozofia Schopenhauera dekadentyzm - przekonanie o niemożności osiągnięcia trwałego szczęścia oraz bezsensie istnienia. Życiorys samego Rimbauda odzwierciedla losy statku - młodzieńczy bunt, intensywne życie, a następnie porzucenie poezji i wyruszenie w świat.

Paul Verlaine w "Sztuce poetyckiej" formułuje manifest nowej poezji. Postuluje spontaniczność, wieloznaczność, muzyczność i oddziaływanie na zmysły. Widać tu wyraźne wpływy impresjonizmu - technikę migotliwych wrażeń, zacieranie konturów, ulotność chwili.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Wizerunek Artysty w Poezji Tetmajera

"Eviva l'arte!" Kazimierza Przerwy-Tetmajera to hymn na cześć sztuki i wizerunek artysty młoda polska. Poeta przedstawia artystów jako wybrańców niebios, którzy mimo biedy i niedoceniania, zachowują dumę i wierność sztuce.

Przykład: "Królowie bez ziemi i orły ze złamanymi skrzydłami" - tak Tetmajer określa artystów, podkreślając ich wyjątkowość i jednoczesną bezradność wobec materialnej rzeczywistości.

W "Nie wierzę w nic..." poeta wyraża charakterystyczny dla epoki nihilizm i rozczarowanie światem. Sonetowa forma kontrastuje z destrukcyjną treścią - podmiot liryczny odrzuca wszelkie wartości i tęskni za nirwaną, stanem wolnym od cierpienia.

"Koniec wieku XIX" to przejmujący obraz dekadenckich nastrojów epoki. Poprzez serię retorycznych pytań poeta odrzuca kolejno wszystkie możliwe postawy życiowe, pokazując bezradność człowieka końca wieku.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Erotyka i Nirwana w Poezji Młodopolskiej

Tetmajer w wierszu "Lubię kiedy kobieta" przedstawia charakterystyczne dla epoki spojrzenie na miłość zmysłową. Kobieta ukazana jest jako "femme fatale", istota cielesna i zgubna, podczas gdy mężczyzna zachowuje duchowy dystans.

Highlight: Młodopolska poezja często łączyła erotykę z pierwiastkiem duchowym i metafizycznym, tworząc charakterystyczne napięcie między zmysłowością a transcendencją.

"Hymn do Nirwany" to utwór stylizowany na modlitwę, w którym podmiot liryczny zwraca się do nirwany jako jedynego ratunku przed cierpieniem istnienia. Widoczne są tu wpływy filozofii Wschodu oraz charakterystyczny dla epoki pesymizm.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Impresjonizm w Poezji Tatrzańskiej

"Melodia mgieł nocnych" to mistrzowski przykład młodopolskiego impresjonizmu w poezji tatrzańskiej. Tetmajer tworzy muzyczny, nastrojowy obraz nocnego pejzażu górskiego, gdzie mgły tańczą nad Stawem Gąsienicowym.

Vocabulary: Impresjonizm w poezji charakteryzuje się próbą uchwycenia ulotnych wrażeń, nastrojów i przemijających chwil za pomocą środków językowych.

Poeta wykorzystuje synestezję - łączenie wrażeń zmysłowych - aby stworzyć wielowymiarowy obraz przyrody. Mimo zachwytu pięknem gór, w utworze pobrzmiewa charakterystyczna dla epoki nuta melancholii, symbolizowana przez motyw spadającej gwiazdy.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Twórczość Jana Kasprowicza - Analiza Sonetu "Z chałupy I"

Kasprowicz wprowadził rewolucyjne podejście do poezji wiejskiej, łamiąc konwencje literackie poprzez wykorzystanie sonetu do przedstawienia trudnej rzeczywistości polskiej wsi. Zamiast tradycyjnie wzniosłej tematyki, poeta zdecydował się na brutalne ukazanie biedy i niesprawiedliwości społecznej, wykorzystując elementy realizmu i naturalizmu.

Definicja: Sonet to gatunek poetycki składający się z 14 wersów, tradycyjnie używany do wyrażania wzniosłych uczuć i tematów. Kasprowicz celowo złamał tę konwencję.

Struktura utworu jest starannie przemyślana - pierwsze dwie zwrotki tworzą panoramiczny obraz wiejskiego krajobrazu, podczas gdy kolejne stanowią głęboką refleksję podmiotu lirycznego. Osoba mówiąca, którą można utożsamiać z samym poetą, przedstawia się jako człowiek wywodzący się ze wsi, ale znający również życie miejskie. Ta podwójna perspektywa pozwala na wnikliwe porównanie obu światów i wydobycie kontrastów społecznych.

Przykład: W utworze pojawiają się charakterystyczne środki stylistyczne: kolokwializmy, elementy gwary ludowej, epitety "zgarbionechaty""zgarbione chaty", metafory oraz pytania retoryczne, które podkreślają autentyzm przekazu.

Kasprowicz, poprzez swój utwór, staje się rzecznikiem warstwy chłopskiej, wyrażając nie tylko współczucie, ale przede wszystkim bunt przeciwko niesprawiedliwemu porządkowi społecznemu. Poeta nie ogranicza się do prostego opisu - jego dzieło jest manifestem społecznym, wołaniem o pomoc i zmianę losu mieszkańców wsi. Szczególnie poruszający jest kontrast między idyllicznym wyobrażeniem wsi w literaturze a brutalną rzeczywistością życia chłopów.

Uwaga: Utwór "Z chałupy I" stanowi przełom w sposobie przedstawiania tematyki wiejskiej w literaturze polskiej, łącząc realizm obserwacji z głębokim zaangażowaniem społecznym.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Społeczne i Artystyczne Znaczenie Poezji Kasprowicza

Modernizm w polskiej literaturze znajduje w twórczości Kasprowicza szczególny wyraz poprzez połączenie tradycyjnej formy sonetu z nowatorskim podejściem do tematyki społecznej. Poeta, wywodzący się z warstwy chłopskiej, świadomie wykorzystuje swoje doświadczenia do stworzenia autentycznego obrazu życia wiejskiego.

Cytat: "Poeta chciał być głosem ludzi dyskryminowanych, którzy nie mieli szansy wyrazić swojego sprzeciwu" - to kluczowe przesłanie twórczości Kasprowicza.

Szczególnie istotny jest sposób, w jaki autor łączy elementy realistyczne z głęboką refleksją społeczną. Wykorzystanie kontrastu między wspomnieniami szczęśliwego dzieciństwa a obecną obserwacją biedy wiejskiej tworzy poruszający obraz przemian społecznych i ekonomicznych. Podmiot liryczny, mimo osiągnięcia awansu społecznego, zachowuje głęboką więź emocjonalną ze swoimi korzeniami.

Słownictwo: Naturalizm w poezji Kasprowicza przejawia się poprzez bezpośrednie przedstawienie trudnych warunków życia, bez idealizacji i upiększeń charakterystycznych dla wcześniejszej literatury wiejskiej.

Znaczenie twórczości Kasprowicza wykracza poza ramy czystej literatury - jego poezja stała się ważnym głosem w dyskusji o nierównościach społecznych i potrzebie reform. Poeta nie tylko dokumentuje rzeczywistość, ale również wyraża nadzieję na zmianę i wzywa do działania na rzecz poprawy losu mieszkańców wsi.



Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

 

Język polski

4934

4 cze 2023

17 strony

Ciekawe rzeczy o modernizmie w polskiej literaturze i filozofii Schopenhauera

user profile picture

a kogo by to obchodzilo

@akogobytoobchodzilo_zwnt

Modernizm w polskiej literaturze był złożonym okresem artystycznym, który rozwinął się na przełomie XIX i XX wieku jako odpowiedź na pozytywistyczne ideały. Charakteryzował się pesymistycznym spojrzeniem na świat, inspirowanym między innymi przez filozofię Schopenhauera. Artyści tego okresu często wyrażali... Pokaż więcej

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Modernizm w polskiej literaturze - Ramy czasowe i główne założenia

Epoka modernizmu w polskiej literaturze rozwijała się w specyficznych ramach czasowych. W Europie trwała od lat 80. XIX wieku 18741874 do zakończenia I wojny światowej w 1918 roku. W Polsce okres ten rozpoczął się nieco później - w 1891 roku wraz z wydaniem tomiku poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i również zakończył się w 1918 roku.

Definicja: Młoda Polska to nazwa epoki odnosząca się wyłącznie do terenów Polski, podkreślająca pojawienie się nowego pokolenia twórców. Termin "modernizm" pochodzi od francuskiego "moderne" nowoczesnynowoczesny i określa sztukę europejską pierwszego dziesięciolecia.

Epoka ta funkcjonowała pod kilkoma nazwami, z których każda podkreślała inny aspekt jej charakteru. Neoromantyzm wskazywał na związki z romantyzmem, choć nie wszystkie elementy były typowo romantyczne. Dekadentyzm, pochodzący od francuskiego "decadence", wyrażał pesymizm i schyłkowość epoki. "Fin de siècle" symbolizował przekonanie o końcu pewnej ery wraz ze schyłkiem wieku.

Światopogląd epoki kształtowała w znacznym stopniu filozofia Friedricha Nietzschego, która wprowadziła koncepcję nadczłowieka i kult jednostki twórczej. Nietzsche głosił pochwałę życia, które mimo swojej tragiczności i okrucieństwa nabiera przez to szczególnej wartości.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Filozofia Schopenhauera dekadentyzm - Główne nurty myślowe epoki

Filozofia Schopenhauera dekadentyzm stanowił jeden z fundamentalnych filarów myślowych epoki. Jego pesymistyczna wizja świata znacząco wpłynęła na twórców Młodej Polski.

Highlight: Schopenhauer wprowadził koncepcję woli jako pierwotnej siły napędowej, która prowadzi do ciągłego cierpienia człowieka poprzez niemożność osiągnięcia pełni szczęścia.

Filozof wskazywał trzy drogi łagodzenia cierpienia: poprzez współczucie dla innych postawaaltruistycznapostawa altruistyczna, kontakt ze sztuką oraz osiągnięcie stanu nirwany. Równolegle rozwijała się filozofia Henriego Bergsona, który wprowadził pojęcie intuicjonizmu i koncepcję "elan vital" - siły witalne przenikającej rzeczywistość.

Dekadentyzm jako nurt myślowy charakteryzował się głębokim przekonaniem o schyłku cywilizacji i jałowości życia. Łączył się z nihilizmem, który negował istnienie obiektywnych wartości i prawd, pozostawiając jedynie subiektywne osądy jednostki.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Wizerunek artysty Młoda Polska - Rola twórcy w społeczeństwie

Wizerunek artysty Młoda Polska kształtował się w opozycji do mieszczańskiego stylu życia. Artysta postrzegany był jako kapłan sztuki, powołany do przedstawiania czystego piękna.

Przykład: Bohema artystyczna manifestowała swoją odmienność poprzez nocny tryb życia, przesiadywanie w kawiarniach i świadome łamanie norm społecznych. Nazwa wywodzi się od określenia Bohemów - mieszkańców Czech.

Koncepcja "sztuki dla sztuki" zakładała, że twórczość artystyczna jest celem samym w sobie i nie powinna służyć żadnym zewnętrznym ideom. Szczególnie widoczne było to w zaborze austriackim, gdzie łagodniejsze warunki polityczne pozwalały na większą swobodę twórczą.

Charakterystyczny dla epoki był konflikt między artystą a filistrem - przedstawicielem mieszczaństwa, którego cechowało ograniczone pojmowanie sztuki i przywiązanie do konwenansów społecznych.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Nurty artystyczne i twórczość Baudelaire'a

W sztuce przełomu XIX i XX wieku wykształciły się różnorodne nurty artystyczne, każdy z własną specyfiką i środkami wyrazu.

Vocabulary: Impresjonizm dążył do uchwycenia ulotnej chwili i wrażeń zmysłowych, symbolizm operował metafizyką i znaczeniami ukrytymi, a ekspresjonizm koncentrował się na wyrażaniu skrajnych emocji.

Szczególne miejsce w literaturze epoki zajmuje twórczość Charlesa Baudelaire'a, poety wyklętego. Jego utwory "Albatros" i "Padlina" stanowią kwintesencję modernistycznego spojrzenia na rolę artysty i naturę sztuki. W "Albatrosie" poeta wykorzystuje metaforę ptaka uwięzionego na pokładzie statku jako symbol artysty niezrozumianego przez społeczeństwo.

Naturalistyczne opisy w "Padlinie" łączą fascynację brzydotą z refleksją nad przemijaniem i śmiertelnością, tworząc charakterystyczny dla epoki kontrast między pięknem a rozkładem.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Poezja Młodej Polski - Rimbaud i Verlaine

Modernizm w polskiej literaturze wyraźnie czerpał inspiracje z twórczości francuskich poetów przeklętych. Arthur Rimbaud w "Statku Pijanym" stworzył przejmującą metaforę ludzkiego życia. Statek, pozbawiony załogi, początkowo zachwyca się wolnością i nowymi doświadczeniami, by później popaść w rozpacz i tęsknotę za stabilizacją.

Definicja: Poeci przeklęci poeˋtesmauditspoètes maudits to grupa francuskich twórców końca XIX wieku, którzy prowadzili skandalizujący tryb życia i tworzyli nowatorską poezję.

W utworze widoczna jest filozofia Schopenhauera dekadentyzm - przekonanie o niemożności osiągnięcia trwałego szczęścia oraz bezsensie istnienia. Życiorys samego Rimbauda odzwierciedla losy statku - młodzieńczy bunt, intensywne życie, a następnie porzucenie poezji i wyruszenie w świat.

Paul Verlaine w "Sztuce poetyckiej" formułuje manifest nowej poezji. Postuluje spontaniczność, wieloznaczność, muzyczność i oddziaływanie na zmysły. Widać tu wyraźne wpływy impresjonizmu - technikę migotliwych wrażeń, zacieranie konturów, ulotność chwili.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Wizerunek Artysty w Poezji Tetmajera

"Eviva l'arte!" Kazimierza Przerwy-Tetmajera to hymn na cześć sztuki i wizerunek artysty młoda polska. Poeta przedstawia artystów jako wybrańców niebios, którzy mimo biedy i niedoceniania, zachowują dumę i wierność sztuce.

Przykład: "Królowie bez ziemi i orły ze złamanymi skrzydłami" - tak Tetmajer określa artystów, podkreślając ich wyjątkowość i jednoczesną bezradność wobec materialnej rzeczywistości.

W "Nie wierzę w nic..." poeta wyraża charakterystyczny dla epoki nihilizm i rozczarowanie światem. Sonetowa forma kontrastuje z destrukcyjną treścią - podmiot liryczny odrzuca wszelkie wartości i tęskni za nirwaną, stanem wolnym od cierpienia.

"Koniec wieku XIX" to przejmujący obraz dekadenckich nastrojów epoki. Poprzez serię retorycznych pytań poeta odrzuca kolejno wszystkie możliwe postawy życiowe, pokazując bezradność człowieka końca wieku.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Erotyka i Nirwana w Poezji Młodopolskiej

Tetmajer w wierszu "Lubię kiedy kobieta" przedstawia charakterystyczne dla epoki spojrzenie na miłość zmysłową. Kobieta ukazana jest jako "femme fatale", istota cielesna i zgubna, podczas gdy mężczyzna zachowuje duchowy dystans.

Highlight: Młodopolska poezja często łączyła erotykę z pierwiastkiem duchowym i metafizycznym, tworząc charakterystyczne napięcie między zmysłowością a transcendencją.

"Hymn do Nirwany" to utwór stylizowany na modlitwę, w którym podmiot liryczny zwraca się do nirwany jako jedynego ratunku przed cierpieniem istnienia. Widoczne są tu wpływy filozofii Wschodu oraz charakterystyczny dla epoki pesymizm.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Impresjonizm w Poezji Tatrzańskiej

"Melodia mgieł nocnych" to mistrzowski przykład młodopolskiego impresjonizmu w poezji tatrzańskiej. Tetmajer tworzy muzyczny, nastrojowy obraz nocnego pejzażu górskiego, gdzie mgły tańczą nad Stawem Gąsienicowym.

Vocabulary: Impresjonizm w poezji charakteryzuje się próbą uchwycenia ulotnych wrażeń, nastrojów i przemijających chwil za pomocą środków językowych.

Poeta wykorzystuje synestezję - łączenie wrażeń zmysłowych - aby stworzyć wielowymiarowy obraz przyrody. Mimo zachwytu pięknem gór, w utworze pobrzmiewa charakterystyczna dla epoki nuta melancholii, symbolizowana przez motyw spadającej gwiazdy.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Twórczość Jana Kasprowicza - Analiza Sonetu "Z chałupy I"

Kasprowicz wprowadził rewolucyjne podejście do poezji wiejskiej, łamiąc konwencje literackie poprzez wykorzystanie sonetu do przedstawienia trudnej rzeczywistości polskiej wsi. Zamiast tradycyjnie wzniosłej tematyki, poeta zdecydował się na brutalne ukazanie biedy i niesprawiedliwości społecznej, wykorzystując elementy realizmu i naturalizmu.

Definicja: Sonet to gatunek poetycki składający się z 14 wersów, tradycyjnie używany do wyrażania wzniosłych uczuć i tematów. Kasprowicz celowo złamał tę konwencję.

Struktura utworu jest starannie przemyślana - pierwsze dwie zwrotki tworzą panoramiczny obraz wiejskiego krajobrazu, podczas gdy kolejne stanowią głęboką refleksję podmiotu lirycznego. Osoba mówiąca, którą można utożsamiać z samym poetą, przedstawia się jako człowiek wywodzący się ze wsi, ale znający również życie miejskie. Ta podwójna perspektywa pozwala na wnikliwe porównanie obu światów i wydobycie kontrastów społecznych.

Przykład: W utworze pojawiają się charakterystyczne środki stylistyczne: kolokwializmy, elementy gwary ludowej, epitety "zgarbionechaty""zgarbione chaty", metafory oraz pytania retoryczne, które podkreślają autentyzm przekazu.

Kasprowicz, poprzez swój utwór, staje się rzecznikiem warstwy chłopskiej, wyrażając nie tylko współczucie, ale przede wszystkim bunt przeciwko niesprawiedliwemu porządkowi społecznemu. Poeta nie ogranicza się do prostego opisu - jego dzieło jest manifestem społecznym, wołaniem o pomoc i zmianę losu mieszkańców wsi. Szczególnie poruszający jest kontrast między idyllicznym wyobrażeniem wsi w literaturze a brutalną rzeczywistością życia chłopów.

Uwaga: Utwór "Z chałupy I" stanowi przełom w sposobie przedstawiania tematyki wiejskiej w literaturze polskiej, łącząc realizm obserwacji z głębokim zaangażowaniem społecznym.

Ramy czasowe:
Europa:
Młoda Polska
od lat 80 XIXw (1874)
do 1918 - zakończenia I wojny światowej
Polska:
od 1891 - wydanie toniku poezji Kaz

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkęTo nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Społeczne i Artystyczne Znaczenie Poezji Kasprowicza

Modernizm w polskiej literaturze znajduje w twórczości Kasprowicza szczególny wyraz poprzez połączenie tradycyjnej formy sonetu z nowatorskim podejściem do tematyki społecznej. Poeta, wywodzący się z warstwy chłopskiej, świadomie wykorzystuje swoje doświadczenia do stworzenia autentycznego obrazu życia wiejskiego.

Cytat: "Poeta chciał być głosem ludzi dyskryminowanych, którzy nie mieli szansy wyrazić swojego sprzeciwu" - to kluczowe przesłanie twórczości Kasprowicza.

Szczególnie istotny jest sposób, w jaki autor łączy elementy realistyczne z głęboką refleksją społeczną. Wykorzystanie kontrastu między wspomnieniami szczęśliwego dzieciństwa a obecną obserwacją biedy wiejskiej tworzy poruszający obraz przemian społecznych i ekonomicznych. Podmiot liryczny, mimo osiągnięcia awansu społecznego, zachowuje głęboką więź emocjonalną ze swoimi korzeniami.

Słownictwo: Naturalizm w poezji Kasprowicza przejawia się poprzez bezpośrednie przedstawienie trudnych warunków życia, bez idealizacji i upiększeń charakterystycznych dla wcześniejszej literatury wiejskiej.

Znaczenie twórczości Kasprowicza wykracza poza ramy czystej literatury - jego poezja stała się ważnym głosem w dyskusji o nierównościach społecznych i potrzebie reform. Poeta nie tylko dokumentuje rzeczywistość, ale również wyraża nadzieję na zmianę i wzywa do działania na rzecz poprawy losu mieszkańców wsi.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Zobacz, co mówią o nas nasi użytkownicy. Pokochali nas — pokochasz też i Ty.

4.9/5

App Store

4.8/5

Google Play

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze przemyślana. Do tej pory znalazłem wszystko, czego szukałem i mogłem się wiele nauczyć z innych notatek! Na pewno wykorzystam aplikację do pomocy przy robieniu prac domowych! No i oczywiście bardzo pomaga też jako inspiracja do robienia swoich notatek.

Stefan S

użytkownik iOS

Ta aplikacja jest naprawdę świetna. Jest tak wiele notatek i pomocnych informacji [...]. Moim problematycznym przedmiotem jest język niemiecki, a w aplikacji jest w czym wybierać. Dzięki tej aplikacji poprawiłam swój niemiecki. Polecam ją każdemu.

Samantha Klich

użytkownik Androida

Wow, jestem w szoku. Właśnie wypróbowałam aplikację, ponieważ widziałam ją kilka razy reklamowaną na TikToku jestem absolutnie w szoku. Ta aplikacja jest POMOCĄ, której potrzebujesz w szkole i przede wszystkim oferuje tak wiele rzeczy jak notatki czy streszczenia, które są BARDZO pomocne w moim przypadku.

Anna

użytkownik iOS

Kocham tę aplikację! Pomaga mi w zadaniach domowych, motywuje mnie i polepsza mi dzień. Dzięki tej aplikacji moje oceny się poprawiły. Lepszej aplikacji nie znajdę!🩷

Patrycja

użytkowniczka iOS

Super aplikacja! Ma odpowiedzi na wszystkie zadania. Testuję ją od paru miesięcy i jest po prostu perfekcyjna.

Szymon

użytkownik Android

Super aplikacja do nauki i sprawdzania wiedzy. Można znaleźć notatki z WSZYSTKICH przedmiotów. Polecam tym, którzy celują w oceny 5 i 6 😄​

Szymon

użytkownik iOS

Aplikacja jest po prostu świetna! Wystarczy, że wpiszę w pasku wyszukiwania swój temat i od razu mam wyniki. Nie muszę oglądać 10 filmów na YouTube, żeby coś zrozumieć, więc oszczędzam swój czas. Po prostu polecam!

Kuba T

użytkownik Androida

W szkole byłem bardzo kiepski z matematyki, ale dzięki tej aplikacji radzę sobie teraz lepiej. Jestem bardzo wdzięczny, że ją stworzyliście.

Kriss

użytkownik Androida

Korzystam z Knowunity od ponad roku i jest mega! Najlepsze opcje z tej apki: ⭐️ Gotowe notatki ⭐️ Spersonalizowane treści ⭐️ Dostęp do chatu GPT W WERSJI SZKOLNEJ ⭐️ Konwersacje z innymi uczniami 🤍 NAUKA WRESZCIE NIE JEST NUDNA 🤍

Gosia

użytkowniczka Android

Bardzo lubię aplikację Knowunity, ponieważ pomaga mi w nauce. Odkąd ją mam moje oceny się poprawiają :)

Sara

użytkowniczka iOS

Aplikacja jest niezawodna! Polecam 👍💙

Krzysztof

użytkownik Android

Bardzo fajna aplikacja. Pomaga przygotować się do sprawdzianu, kartkówki lub odpowiedzi ustnej.

Oliwia

użytkowniczka iOS