Pieśń nad Pieśniami to księga mądrościowa o charakterze metaforycznym. Opiewa doskonałą miłość mężczyzny i kobiety jako dar od Boga. Tytuł to hebrajski idiom, który oznacza 'najwspanialszą pieśń'. Tworzy ją sześć pieśni o tematyce miłosnej - opisy wyglądu kochanków, tęsknoty, uczuć.
Budowa
Pieśń nad Pieśniami pod względem budowy jest lirycznym dialogiem z wtrąconymi wypowiedziami chórów.
Środki stylistyczne
Środki stylistyczne w Pieśni nad Pieśniami to przede wszystkim charakterystyczne porównania odnoszące się do urody kobiety i wyglądu mężczyzny. Przykłady to: "Oczy twe jak gołębice" (Pnp 4,1), "Szyja twoja jak wieża Dawida, zbudowana warstwami" (Pnp 4,4), "Jego policzki jak balsamiczne kwietniki" (Pnp 5,13), oraz epitety nadające obrazowi plastyczność i oddziałujące na zmysły, np. "wieża Dawida", "balsamiczne kwietniki".
Oblubienica i oblubieniec w Pieśni nad Pieśniami
Oblubienica
Mówi o sobie: "Czarna jestem, lecz piękna" (Pnp 1,5) - jej opalenizna może mieć związek z pochodzeniem z plemion koczowniczych. Jest wyjątkowa - wyróżnia ją miłość Oblubieńca. Piękna kobieta, bogato ubrana, przykuwająca uwagę innych. Bez reszty oddana ukochanemu.
Oblubieniec
Przystojny; Oblubienica nazywa go pięknym. Wygłasza cztery hymny chwalące urodę ukochanej. Gotowy, aby zgodnie ze zwyczajem zapłacić za ukochaną żądaną sumę.
Chóry i bracia
Chóry oraz bracia zadają pytania, zwracają się do Oblubienicy i Oblubieńca, komentują wydarzenia, oraz zgodnie ze zwyczajem żądają zapłaty za siostrę.
Interpretacja
Pieśń nad Pieśniami interpretuje się symbolicznie. W tradycji żydowskiej Oblubieniec symbolizuje Boga, a Oblubienica - Izrael. W tradycji chrześcijańskiej Oblubienica = Kościół (wierni), Oblubieniec = Chrystus.
Streszczenie
Tytuł i Prolog 1 1
Zakochana młoda dziewczyna wychwala zalety swojego kochanka i jego miłości. Jest spragniona jego pocałunków i zapachu. Rozkoszuje się dźwiękiem jego imienia. Chce zakosztować z nim miłości w jego komnatach. Wie, że jej kochanek ma powodzenie wśród dziewcząt i nie dziwi się temu, gdyż jej wybranek ma mnóstwo zalet.
Pieśń Pierwsza 1,5-2,7
Dziewczyna tęskni za swoim wybrankiem. Zastanawia się gdzie on wypasa swoje stada. Ona pracuje w winnicy i ma śniadą skórę. Przyrównuje swojego chłopaka do zapachu mirry i nardu oraz gałązki henny, a ich wspólne posłanie do zieleni. Następnie porównuje swojego wybranka do innych chłopców i mówi, iż jest on ,,niczym jabłoń pomiędzy dzikimi drzewami." Dziewczyna mówi, iż jest ,,chora z miłości". Tęskni za fizycznym zbliżeniem ze swoim wybrankiem.
Pieśń Druga 2.8-3.5
Dziewczyna przygotowuje się na przyjście oblubieńca. Przyrównuje go do gazeli. Oblubieniec woła, by do niego przyszła, gdyż skończyła się zima, wokół kwitną kwiaty i słychać śpiew synogarlic. Nadszedł czas pieśni. Dziewczyna czeka na swojego wybranka, ten jednak mimo późnej nocy nie zjawia się, więc dziewczyna wybiera się do miasta na poszukiwania mimo późnej pory. Obeszła wszystkie place i ulice. Pytała nawet straż o swojego kochanka, aż wreszcie go znalazła. Wstąpiła w nią radość.
Pieśń Trzecia 3.6-5.1
Chór opowiada o zbliżającej się od strony pustyni lektyce z królem Salomonem oraz orszaku złożonym z sześćdziesięciu najlepszych wojowników Izraela. Tron w lektyce umieszczony jest na srebrnych kolumnach, baldachim jest ze złota, natomiast siedzenie wyściełane purpurą. Wnętrze lektyki wykonane jest z hebanu. Wokół lektyki unosi się zapach mirry i kadzidła.
Pieśń Czwarta 5,2-6,10
Dziewczyna zasypia. Budzi się i słyszy swojego ukochanego, który puka do drzwi. Dziewczyna nie ma na sobie sukni, zastanawia się czy ma ją włożyć. Boi się też, iż gdy … (tekst ucięty)
Kontynuacja streszczenia i analizy Pieśni nad Pieśniami oraz wpływu środków stylistycznych na jej kontekst jest kluczowym elementem zrozumienia tego arcydzieła literatury. Alegoryczne znaczenie Pieśni nad Pieśniami oraz jej symbolika dają czytelnikowi możliwość pogłębionej refleksji nad tematyką miłości i relacji ludzkich.