Teatr ogromny Wyspiańskiego i geneza "Wesela"
Stanisław Wyspiański stworzył koncepcję teatru ogromnego, który miał być nowym rodzajem sztuki teatralnej. Jego słynne hasło "Teatr mój widzę ogromny" wyraża marzenie o teatrze, który łączy różne elementy artystyczne w jedną całość.
Idea teatru totalnego Wyspiańskiego polegała na połączeniu techniki realistycznej, symbolicznej, fantastycznej oraz elementów malarskich i muzycznych. Dzięki temu miała powstać synteza sztuk, która oddziałuje na widza na wielu poziomach jednocześnie.
"Wesele" jako dramat młodopolski wypłynęło z autentycznego wydarzenia - wesela poety Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, które odbyło się 20 listopada 1900 roku. Ślub miał miejsce w Kościele Mariackim w Krakowie, a samo wesele odbyło się we wsi w bronomickim dworku należącym do Włodzimierza Tetmajera.
Czy wiesz, że...? Wyspiański był gościem na weselu Lucjana Rydla, a jego obserwacje i wrażenia z tego wydarzenia stały się bezpośrednią inspiracją do napisania dramatu, który stał się jednym z najważniejszych utworów polskiej literatury.
Wiele postaci z dramatu "Wesele" miało swoje pierwowzory w rzeczywistych uczestnikach wesela Rydla. Pan Młody to Lucjan Rydel (syn profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego), Panna Młoda to Jadwiga Mikołajczykówna (córka gospodarza z Bronowic), Gospodarz to Włodzimierz Tetmajer, a Gospodyni to Anna Mikołajczykówna.