Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Pisownia trudnych form czasowników i stopniowanie przymiotników - klasa 6

Zobacz

Pisownia trudnych form czasowników i stopniowanie przymiotników - klasa 6

Podsumowanie ogólne:

• Dokument omawia podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy, w tym zaimki rzeczownikowe, przymiotnikowe, przysłówkowe i liczebnikowe.
• Przedstawia zasady pisowni trudnych form czasowników, skupiając się na końcówkach bezokoliczników.
• Wyjaśnia reguły pisowni trudnych form rzeczowników, szczególnie w przypadku końcówek -dztwo i -ctwo.
• Opisuje zasady pisowni trudnych form przymiotników, koncentrując się na końcówkach -ski, -cki i -dzki.
• Zawiera liczne przykłady ilustrujące omawiane zasady, co ułatwia zrozumienie i zapamiętanie materiału.

12.08.2022

1739

Podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy:
★ Rzeczownikowe np. ty, on, ciebie, mnie
★ Przymiotnikowe np. jaki, który, czyj
★ Przy

Zobacz

Pisownia trudnych form przymiotników

Na tej stronie skupiono się na zasadach pisowni trudnych form przymiotników. Wyjaśniono, że końcówka -ski łączy się z rzeczownikami o temacie zakończonym na g, ch, z, s, sz, ż, c, sz, cz, śl, rk, rg. Podano przykłady takie jak "nowotarski" od "Nowy Targ" czy "francuski" od "Francuz". Następnie omówiono zastosowanie końcówki -cki, która pojawia się w przymiotnikach utworzonych od tematów zakończonych na t, c, ć, k, cz. Przykłady to "prostacki" od "prostak" czy "asystencki" od "asystent".

Przykład: Dla stopniowania przymiotników w języku polskim podano: Nowy Targ - nowotarski, Francuz - francuski, co ilustruje zasadę używania końcówki -ski.

Dokument kończy się wyjaśnieniem, że zakończenie -dzki występuje w zapisie przymiotników utworzonych od tematów zakończonych na d, dz, dź, dt, dż. Jako przykłady podano "grodzki" od "gród" oraz "szwedzki" od "Szwed".

Podsumowanie: Zasady pisowni trudnych form przymiotników w języku polskim opierają się na analizie zakończenia tematu rzeczownika, od którego tworzymy przymiotnik. To kluczowa wiedza dla uczniów przygotowujących się do quizu z języka polskiego czy dyktanda z wielkiej i małej litery dla klasy 4 i 5.

Podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy:
★ Rzeczownikowe np. ty, on, ciebie, mnie
★ Przymiotnikowe np. jaki, który, czyj
★ Przy

Zobacz

Podział zaimków i pisownia trudnych form

Dokument rozpoczyna się od przedstawienia podziału zaimków ze względu na zastępowaną część mowy. Wymienione zostały cztery główne kategorie: zaimki rzeczownikowe, przymiotnikowe, przysłówkowe i liczebnikowe, wraz z przykładami dla każdej z nich. Następnie dokument przechodzi do omówienia pisowni trudnych form czasowników. Wyjaśniono, że bezokolicznik kończy się na -źć, gdy w wyrazie występuje litera z, natomiast końcówka -ść pojawia się, gdy w wyrazie są litery s, d lub t. Podano przykłady takie jak "wieźć" od "wiozłem" czy "nieść" od "niosłem".

Przykład: Dla trudnych form czasownika podano: wiozłem - wieźć, niosłem - nieść, gniotłem - gnieść.

W dalszej części strony omówiono pisownię trudnych form rzeczowników. Wyjaśniono, że końcówkę -dztwo, -dzki stosujemy, gdy w wyrazach pokrewnych występują spółgłoski d, dz, dź, dzi. Natomiast końcówkę -ctwo, -cki używamy, gdy w wyrazach pokrewnych pojawiają się spółgłoski c, ć, ci, cz, t, k.

Definicja: Pisownia trudnych form rzeczowników opiera się na analizie spółgłosek występujących w wyrazach pokrewnych, co determinuje wybór między końcówkami -dztwo/-dzki a -ctwo/-cki.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Pisownia trudnych form czasowników i stopniowanie przymiotników - klasa 6

Podsumowanie ogólne:

• Dokument omawia podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy, w tym zaimki rzeczownikowe, przymiotnikowe, przysłówkowe i liczebnikowe.
• Przedstawia zasady pisowni trudnych form czasowników, skupiając się na końcówkach bezokoliczników.
• Wyjaśnia reguły pisowni trudnych form rzeczowników, szczególnie w przypadku końcówek -dztwo i -ctwo.
• Opisuje zasady pisowni trudnych form przymiotników, koncentrując się na końcówkach -ski, -cki i -dzki.
• Zawiera liczne przykłady ilustrujące omawiane zasady, co ułatwia zrozumienie i zapamiętanie materiału.

12.08.2022

1739

 

8/6

 

Język polski

53

Podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy:
★ Rzeczownikowe np. ty, on, ciebie, mnie
★ Przymiotnikowe np. jaki, który, czyj
★ Przy

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Pisownia trudnych form przymiotników

Na tej stronie skupiono się na zasadach pisowni trudnych form przymiotników. Wyjaśniono, że końcówka -ski łączy się z rzeczownikami o temacie zakończonym na g, ch, z, s, sz, ż, c, sz, cz, śl, rk, rg. Podano przykłady takie jak "nowotarski" od "Nowy Targ" czy "francuski" od "Francuz". Następnie omówiono zastosowanie końcówki -cki, która pojawia się w przymiotnikach utworzonych od tematów zakończonych na t, c, ć, k, cz. Przykłady to "prostacki" od "prostak" czy "asystencki" od "asystent".

Przykład: Dla stopniowania przymiotników w języku polskim podano: Nowy Targ - nowotarski, Francuz - francuski, co ilustruje zasadę używania końcówki -ski.

Dokument kończy się wyjaśnieniem, że zakończenie -dzki występuje w zapisie przymiotników utworzonych od tematów zakończonych na d, dz, dź, dt, dż. Jako przykłady podano "grodzki" od "gród" oraz "szwedzki" od "Szwed".

Podsumowanie: Zasady pisowni trudnych form przymiotników w języku polskim opierają się na analizie zakończenia tematu rzeczownika, od którego tworzymy przymiotnik. To kluczowa wiedza dla uczniów przygotowujących się do quizu z języka polskiego czy dyktanda z wielkiej i małej litery dla klasy 4 i 5.

Podział zaimków ze względu na zastępowaną część mowy:
★ Rzeczownikowe np. ty, on, ciebie, mnie
★ Przymiotnikowe np. jaki, który, czyj
★ Przy

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Podział zaimków i pisownia trudnych form

Dokument rozpoczyna się od przedstawienia podziału zaimków ze względu na zastępowaną część mowy. Wymienione zostały cztery główne kategorie: zaimki rzeczownikowe, przymiotnikowe, przysłówkowe i liczebnikowe, wraz z przykładami dla każdej z nich. Następnie dokument przechodzi do omówienia pisowni trudnych form czasowników. Wyjaśniono, że bezokolicznik kończy się na -źć, gdy w wyrazie występuje litera z, natomiast końcówka -ść pojawia się, gdy w wyrazie są litery s, d lub t. Podano przykłady takie jak "wieźć" od "wiozłem" czy "nieść" od "niosłem".

Przykład: Dla trudnych form czasownika podano: wiozłem - wieźć, niosłem - nieść, gniotłem - gnieść.

W dalszej części strony omówiono pisownię trudnych form rzeczowników. Wyjaśniono, że końcówkę -dztwo, -dzki stosujemy, gdy w wyrazach pokrewnych występują spółgłoski d, dz, dź, dzi. Natomiast końcówkę -ctwo, -cki używamy, gdy w wyrazach pokrewnych pojawiają się spółgłoski c, ć, ci, cz, t, k.

Definicja: Pisownia trudnych form rzeczowników opiera się na analizie spółgłosek występujących w wyrazach pokrewnych, co determinuje wybór między końcówkami -dztwo/-dzki a -ctwo/-cki.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

15 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 12 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.