Krytyczny obraz relacji społecznych w "Weselu"
"Wesele" Wyspiańskiego to bezlitosna analiza polskiego społeczeństwa przełomu XIX i XX wieku, pokazująca głębokie podziały klasowe uniemożliwiające narodową jedność.
Dramat ukazuje przepaść między inteligencją a chłopstwem, która mimo pozorów przełamania na tytułowym weselu, pozostaje nie do pokonania. Pan Młody i Gospodarz, reprezentujący różne warstwy społeczne, nie potrafią się naprawdę zrozumieć. Inteligencja traktuje chłopów z wyższością, romantyzując ich życie, ale nie pojmując ich rzeczywistych problemów. Chłopi z kolei pozostają nieufni wobec "panów", pamiętając o wiekach wyzysku.
Wyspiański demaskuje hipokryzję elit, które głoszą wzniosłe ideały, ale nie podejmują realnych działań. Poeta i Pan Młody rozprawiają o konieczności zjednoczenia narodu, jednocześnie nie potrafiąc przekuć tych idei w czyn. Czapka z pawimi piórami, którą nosi Pan Młody, symbolizuje jego arystokratyczną próżność i powierzchowność.
Niezwykle wymowny jest motyw Chochoła, symbolizującego narodową bierność. Taniec Chochoła w finale dramatu hipnotyzuje wszystkich uczestników wesela, wprowadzając ich w stan zbiorowego letargu. To metafora społeczeństwa, które mimo wielkich aspiracji, nie potrafi wyrwać się z marazmu.
Warto zauważyć! Dramat powstał w 1901 roku, gdy Polska była pod zaborami. Wyspiański krytykuje społeczeństwo, które mimo deklarowanego pragnienia wolności, nie potrafi zjednoczyć się w walce o niepodległość. Ta krytyka miała być bodźcem do narodowego przebudzenia.