Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Fascynująca podróż przez filozofię średniowiecza: Augustynizm, Tomizm i Franciszkanizm oraz literaturę i architekturę XI i XII wieku

Otwórz

197

0

user profile picture

Zuza

6.03.2023

Język polski

Średniowiecze

Fascynująca podróż przez filozofię średniowiecza: Augustynizm, Tomizm i Franciszkanizm oraz literaturę i architekturę XI i XII wieku

Średniowiecze było okresem, w którym rozwinęły się trzy główne nurty myśli filozoficznej: filozofia średniowiecza, Augustynizm, Tomizm oraz Franciszkanizm. Każdy z tych nurtów wniósł istotny wkład w rozwój myśli europejskiej i ukształtował sposób postrzegania świata przez kolejne stulecia.

W architekturze dominował styl romański, który rozwijał się głównie w XI i XII wieku. Charakteryzował się on masywnymi budowlami o grubych murach, małych oknach i półkolistych łukach. Kościoły i klasztory budowane w tym stylu miały służyć nie tylko celom religijnym, ale również obronnym. Wnętrza były zdobione freskami przedstawiającymi sceny biblijne i żywoty świętych, co miało edukacyjne znaczenie dla niepiśmiennej ludności.

Literatura średniowieczna rozwijała się głównie w klasztorach i na dworach. Najpopularniejszymi gatunkami były legendy i kroniki, które przekazywały zarówno historie świętych, jak i dzieje państw i rodów. Kroniki spisywane przez mnichów stanowiły nie tylko zapis historyczny, ale również zawierały elementy moralizatorskie i dydaktyczne. Legendy hagiograficzne opowiadały o życiu świętych i służyły jako wzorce postępowania dla wiernych. W tym okresie powstało wiele dzieł w języku łacińskim, ale stopniowo zaczęto też tworzyć w językach narodowych, co przyczyniło się do rozwoju literatury w poszczególnych krajach europejskich. Teksty były często bogato ilustrowane miniaturami, które same w sobie stanowiły cenne dzieła sztuki.

...

6.03.2023

11133

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Średniowiecze - Podstawowe Pojęcia i Charakterystyka Epoki

Średniowiecze to epoka historyczna trwająca od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego w 476 roku do połowy XV wieku. Za symboliczne daty końca przyjmuje się upadek Konstantynopola (1453), wynalezienie druku przez Gutenberga (1440) czy odkrycie Ameryki (1492). Nazwa epoki pochodzi od łacińskich określeń "media tempora" (wieki średnie) oraz "medium aevum" (wiek średni).

Fundamentem średniowiecza był teocentryzm, stawiający Boga w centrum wszechświata i ludzkiego życia. Człowiek średniowieczny postrzegał rzeczywistość przez pryzmat wiary, a religijność przenikała wszystkie sfery życia. Charakterystyczny dla epoki był również dualizm, dzielący świat na sferę sacrum (boską, wieczną) i profanum (doczesną, materialną).

Definicja: Uniwersalizm średniowieczny oznaczał jedność kultury europejskiej opartej na: wspólnym języku (łacina), jednolitej religii (chrześcijaństwo), wspólnej władzy duchowej (papież) oraz podobnym systemie społeczno-politycznym (feudalizm).

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Filozofia i Literatura Średniowieczna

Filozofia średniowiecza rozwijała się w trzech głównych nurtach. Augustynizm podkreślał dualizm natury ludzkiej i zalecał ascezę jako drogę do zbawienia. Tomizm wprowadził koncepcję drabiny bytów, uzasadniającej hierarchiczny porządek świata. Franciszkanizm głosił ideały radosnej wiary, ubóstwa i miłości do wszelkiego stworzenia.

Literatura średniowieczna charakteryzowała się uniwersalnością, anonimowością i silnym pierwiastkiem religijnym. Wśród gatunków dominowały legendy, żywoty świętych, pieśni o czynach (chansons de geste) oraz kroniki. Literatura pełniła funkcję dydaktyczną i parenetyczną, prezentując wzorce osobowe: świętego ascety, idealnego rycerza czy władcy.

Przykład: Średniowieczne kroniki łączyły fakty historyczne z elementami legendarnymi, tworząc barwne opowieści o przeszłości, jak "Kronika polska" Galla Anonima.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Sztuka Romańska - Architektura i Cechy Charakterystyczne

Styl romański dominował w Europie od XI do XII wieku. Architektura XI XII wiek charakteryzowała się masywną, surową bryłą budowli i grubymi murami z małymi oknami. Konstrukcje opierały się na prostych formach geometrycznych, wykorzystując sklepienia kolebkowe i półkoliste łuki.

Kościoły romańskie budowano najczęściej na planie bazyliki lub rotundy. Charakterystyczne elementy to: małe okna (biforia), masywne filary i półkoliste arkady. Architektura romańska odzwierciedlała średniowieczną wizję świata - potęgę Boga i trwałość wiary.

Highlight: Sztuka romańska wyrażała się nie tylko w architekturze, ale także w malarstwie ściennym i iluminatorstwie. Charakteryzowała się linearyzmem, ekspresją i bogatą symboliką religijną.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Wzorce i Wartości Średniowieczne

Średniowiecze wykształciło wyraziste wzorce osobowe, zarówno religijne jak i świeckie. Ideał świętego ascety reprezentował całkowite oddanie Bogu poprzez wyrzeczenie się dóbr doczesnych. Wzorzec rycerza łączył męstwo z kodeksem honorowym, a ideał władcy - sprawiedliwość z pobożnością.

Sztuka średniowieczna służyła przede wszystkim celom religijnym i dydaktycznym. W malarstwie i rzeźbie dominowały motywy biblijne i alegoryczne, przedstawiane w sposób schematyczny, z ograniczoną paletą barw i bez zastosowania perspektywy.

Słownictwo: Parenetyka - nurt w literaturze średniowiecznej mający na celu przedstawianie wzorców osobowych godnych naśladowania.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Gotyk - Architektura i Sztuka Średniowieczna

Styl gotycki, rozwijający się w Europie Zachodniej od XIII do XV wieku, przyniósł rewolucyjne zmiany w architekturze i sztuce średniowiecznej. Styl romański architektura XI XII wiek został zastąpiony przez nowe, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne.

Architektura gotycka charakteryzowała się strzelistymi budowlami o lekkiej konstrukcji i cienkich ścianach. Kluczowym elementem było zastosowanie sklepień krzyżowo-żebrowych oraz systemu przypór i łuków przyporowych, które umożliwiały wznoszenie wysokich konstrukcji. Charakterystyczne dla gotyku były także duże okna wypełnione barwnymi witrażami oraz rozety - okrągłe okna z witrażową dekoracją. Budynki gotyckie obejmowały nie tylko obiekty sakralne, ale także budowle obronne (zamki, mury miejskie) oraz świeckie (ratusze, kamienice).

Definicja: Sklepienie krzyżowo-żebrowe to typ sklepienia charakterystyczny dla gotyku, gdzie krzyżujące się żebra przenoszą ciężar sklepienia na podpory, umożliwiając wznoszenie wyższych i lżejszych konstrukcji.

W dziedzinie sztuk plastycznych gotyk przyniósł rozwój malarstwa tablicowego i ołtarzowego oraz sztuki witrażu. Malarstwo charakteryzowało się smukłymi postaciami, idealizacją, alegorycznością i ekspresyjnością, wykorzystując żywe barwy. Rzeźba gotycka wyróżniała się ekspresją gestów i mimiki, realizmem oraz dynamiką form.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Motywy Maryjne w Sztuce Gotyckiej

Jednym z najważniejszych motywów w sztuce gotyckiej była Pieta - przedstawienie siedzącej Matki Boskiej z ciałem Chrystusa na kolanach. Najsłynniejszym przykładem jest Pieta Watykańska autorstwa Michała Anioła, która doskonale ilustruje głębię emocjonalną tego motywu.

Przykład: Pieta Watykańska Michała Anioła stanowi szczytowe osiągnięcie w przedstawianiu motywu Piety. Rzeźba ukazuje idealne połączenie realizmu anatomicznego z duchowym wymiarem cierpienia.

Deesis, pochodzące z greckiego słowa oznaczającego prośbę lub błaganie, to kolejny istotny motyw przedstawiający Matkę Boską jako pośredniczkę między ludźmi a Chrystusem. W kompozycji tej centralne miejsce zajmuje Chrystus, po bokach którego znajdują się postacie Matki Boskiej i Jana Chrzciciela.

Stabat Mater Dolorosa (łac. "stała Matka Boleściwa") to motyw ukazujący cierpienie Matki Boskiej stojącej pod krzyżem. Ten wzruszający temat stał się inspiracją dla wielu dzieł sztuki i utworów muzycznych.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Bogurodzica - Pierwszy Polski Hymn

Literatura średniowieczna gatunki legendy kroniki znajdują swoje odzwierciedlenie w najstarszym polskim zabytku literackim - Bogurodzicy. Ta pieśń, powstała w połowie XIII wieku, pierwotnie przypisywana św. Wojciechowi, jest dziś uznawana za utwór anonimowy.

Słownictwo: Archaizmy w Bogurodzicy:

  • leksykalne (zwolena - wybrana)
  • fonetyczne (Krzciciel - Chrzciciel)
  • fleksyjne (odmiana wyrazów)
  • składniowe (konstrukcje bezprzyimkowe)
  • semantyczne (zbożny - szlachetny)

Bogurodzica pełniła różnorodne funkcje: była hymnem bojowym śpiewanym przed bitwami (np. pod Grunwaldem), hymnem dynastycznym Jagiellonów oraz pierwszym hymnem narodowym. Jest najstarszym drukowanym polskim tekstem, który znalazł się w przedmowie do Statutu Łaskiego z 1516 roku.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Średniowieczna Duchowość w Literaturze

Filozofia średniowiecza Augustynizm Tomizm Franciszkanizm znajduje swoje odzwierciedlenie w treści Bogurodzicy, która wyraża średniowieczną ideę teocentryzmu. Utwór ukazuje hierarchiczny porządek świata, gdzie wierni zwracają się do Matki Bożej jako pośredniczki w kontakcie z Bogiem.

Lament Świętokrzyski, powstały około 1470 roku, stanowi kolejny przykład średniowiecznej literatury religijnej. Spisany przez przeora klasztoru świętokrzyskiego na Łysej Górze, pozostaje anonimowym dziełem wyrażającym głęboką duchowość epoki.

Wyróżnienie: Teocentryzm w literaturze średniowiecznej oznaczał umieszczenie Boga w centrum wszystkich spraw ludzkich, co widoczne jest w strukturze i treści utworów religijnych tego okresu.

Kompozycja Bogurodzicy nawiązuje do motywu Deesis, podkreślając pośrednictwo Maryi i Jana Chrzciciela między ludźmi a Bogiem. Ta hierarchiczna struktura odzwierciedla średniowieczne przekonanie o właściwym porządku świata i miejscu człowieka w relacji do sacrum.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zobacz

Lament Świętokrzyski - Średniowieczny Plankt Maryjny

Lament Świętokrzyski to jeden z najważniejszych zabytków literatury średniowiecznej. Ten wyjątkowy utwór, należący do gatunku planktu (pieśni żałobnej), składa się z ośmiu strof i prawdopodobnie stanowił część misterium paschalnego. Jego wyjątkowość polega na głębokim emocjonalnym przekazie i kunsztownej kompozycji.

W utworze Maryja zwraca się kolejno do czterech różnych adresatów, tworząc przejmujący monolog o cierpieniu matki obserwującej mękę swojego syna. Pierwszymi odbiorcami są "bracia mili" - wszyscy ludzie, od których Matka Boska oczekuje współczucia i zrozumienia. Następnie kieruje słowa do swojego umierającego syna, wyrażając bezsilność wobec jego cierpienia. W kolejnej części zwraca się do Archanioła Gabriela, wypominając mu niespełnioną obietnicę o chwalebnym losie jej syna.

Definicja: Plankt to średniowieczny gatunek literacki wyrażający żal i rozpacz, najczęściej w formie lamentu lub skargi. W przypadku Lamentu Świętokrzyskiego jest to płacz Maryi pod krzyżem.

Szczególnie poruszający jest fragment skierowany do innych matek ("miłych i żądnych macior"), w którym Maryja przestrzega je przed cierpieniem, jakie może spotkać rodzica. Ten uniwersalny wymiar matczynego bólu sprawia, że utwór przemawia do odbiorców niezależnie od epoki. Lament nawiązuje do motywu Stabat Mater Dolorosa, przedstawiającego Maryję stojącą pod krzyżem, który stał się inspiracją dla wielu dzieł sztuki i utworów muzycznych.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Fascynująca podróż przez filozofię średniowiecza: Augustynizm, Tomizm i Franciszkanizm oraz literaturę i architekturę XI i XII wieku

user profile picture

Zuza

@zuza.0411

·

118 Obserwujących

Obserwuj

Średniowiecze było okresem, w którym rozwinęły się trzy główne nurty myśli filozoficznej: filozofia średniowiecza, Augustynizm, Tomizm oraz Franciszkanizm. Każdy z tych nurtów wniósł istotny wkład w rozwój myśli europejskiej i ukształtował sposób postrzegania świata przez kolejne stulecia.

W architekturze dominował styl romański, który rozwijał się głównie w XI i XII wieku. Charakteryzował się on masywnymi budowlami o grubych murach, małych oknach i półkolistych łukach. Kościoły i klasztory budowane w tym stylu miały służyć nie tylko celom religijnym, ale również obronnym. Wnętrza były zdobione freskami przedstawiającymi sceny biblijne i żywoty świętych, co miało edukacyjne znaczenie dla niepiśmiennej ludności.

Literatura średniowieczna rozwijała się głównie w klasztorach i na dworach. Najpopularniejszymi gatunkami były legendy i kroniki, które przekazywały zarówno historie świętych, jak i dzieje państw i rodów. Kroniki spisywane przez mnichów stanowiły nie tylko zapis historyczny, ale również zawierały elementy moralizatorskie i dydaktyczne. Legendy hagiograficzne opowiadały o życiu świętych i służyły jako wzorce postępowania dla wiernych. W tym okresie powstało wiele dzieł w języku łacińskim, ale stopniowo zaczęto też tworzyć w językach narodowych, co przyczyniło się do rozwoju literatury w poszczególnych krajach europejskich. Teksty były często bogato ilustrowane miniaturami, które same w sobie stanowiły cenne dzieła sztuki.

...

6.03.2023

11133

 

4/5

 

Język polski

197

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Średniowiecze - Podstawowe Pojęcia i Charakterystyka Epoki

Średniowiecze to epoka historyczna trwająca od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego w 476 roku do połowy XV wieku. Za symboliczne daty końca przyjmuje się upadek Konstantynopola (1453), wynalezienie druku przez Gutenberga (1440) czy odkrycie Ameryki (1492). Nazwa epoki pochodzi od łacińskich określeń "media tempora" (wieki średnie) oraz "medium aevum" (wiek średni).

Fundamentem średniowiecza był teocentryzm, stawiający Boga w centrum wszechświata i ludzkiego życia. Człowiek średniowieczny postrzegał rzeczywistość przez pryzmat wiary, a religijność przenikała wszystkie sfery życia. Charakterystyczny dla epoki był również dualizm, dzielący świat na sferę sacrum (boską, wieczną) i profanum (doczesną, materialną).

Definicja: Uniwersalizm średniowieczny oznaczał jedność kultury europejskiej opartej na: wspólnym języku (łacina), jednolitej religii (chrześcijaństwo), wspólnej władzy duchowej (papież) oraz podobnym systemie społeczno-politycznym (feudalizm).

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Filozofia i Literatura Średniowieczna

Filozofia średniowiecza rozwijała się w trzech głównych nurtach. Augustynizm podkreślał dualizm natury ludzkiej i zalecał ascezę jako drogę do zbawienia. Tomizm wprowadził koncepcję drabiny bytów, uzasadniającej hierarchiczny porządek świata. Franciszkanizm głosił ideały radosnej wiary, ubóstwa i miłości do wszelkiego stworzenia.

Literatura średniowieczna charakteryzowała się uniwersalnością, anonimowością i silnym pierwiastkiem religijnym. Wśród gatunków dominowały legendy, żywoty świętych, pieśni o czynach (chansons de geste) oraz kroniki. Literatura pełniła funkcję dydaktyczną i parenetyczną, prezentując wzorce osobowe: świętego ascety, idealnego rycerza czy władcy.

Przykład: Średniowieczne kroniki łączyły fakty historyczne z elementami legendarnymi, tworząc barwne opowieści o przeszłości, jak "Kronika polska" Galla Anonima.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Sztuka Romańska - Architektura i Cechy Charakterystyczne

Styl romański dominował w Europie od XI do XII wieku. Architektura XI XII wiek charakteryzowała się masywną, surową bryłą budowli i grubymi murami z małymi oknami. Konstrukcje opierały się na prostych formach geometrycznych, wykorzystując sklepienia kolebkowe i półkoliste łuki.

Kościoły romańskie budowano najczęściej na planie bazyliki lub rotundy. Charakterystyczne elementy to: małe okna (biforia), masywne filary i półkoliste arkady. Architektura romańska odzwierciedlała średniowieczną wizję świata - potęgę Boga i trwałość wiary.

Highlight: Sztuka romańska wyrażała się nie tylko w architekturze, ale także w malarstwie ściennym i iluminatorstwie. Charakteryzowała się linearyzmem, ekspresją i bogatą symboliką religijną.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Wzorce i Wartości Średniowieczne

Średniowiecze wykształciło wyraziste wzorce osobowe, zarówno religijne jak i świeckie. Ideał świętego ascety reprezentował całkowite oddanie Bogu poprzez wyrzeczenie się dóbr doczesnych. Wzorzec rycerza łączył męstwo z kodeksem honorowym, a ideał władcy - sprawiedliwość z pobożnością.

Sztuka średniowieczna służyła przede wszystkim celom religijnym i dydaktycznym. W malarstwie i rzeźbie dominowały motywy biblijne i alegoryczne, przedstawiane w sposób schematyczny, z ograniczoną paletą barw i bez zastosowania perspektywy.

Słownictwo: Parenetyka - nurt w literaturze średniowiecznej mający na celu przedstawianie wzorców osobowych godnych naśladowania.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Gotyk - Architektura i Sztuka Średniowieczna

Styl gotycki, rozwijający się w Europie Zachodniej od XIII do XV wieku, przyniósł rewolucyjne zmiany w architekturze i sztuce średniowiecznej. Styl romański architektura XI XII wiek został zastąpiony przez nowe, innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne.

Architektura gotycka charakteryzowała się strzelistymi budowlami o lekkiej konstrukcji i cienkich ścianach. Kluczowym elementem było zastosowanie sklepień krzyżowo-żebrowych oraz systemu przypór i łuków przyporowych, które umożliwiały wznoszenie wysokich konstrukcji. Charakterystyczne dla gotyku były także duże okna wypełnione barwnymi witrażami oraz rozety - okrągłe okna z witrażową dekoracją. Budynki gotyckie obejmowały nie tylko obiekty sakralne, ale także budowle obronne (zamki, mury miejskie) oraz świeckie (ratusze, kamienice).

Definicja: Sklepienie krzyżowo-żebrowe to typ sklepienia charakterystyczny dla gotyku, gdzie krzyżujące się żebra przenoszą ciężar sklepienia na podpory, umożliwiając wznoszenie wyższych i lżejszych konstrukcji.

W dziedzinie sztuk plastycznych gotyk przyniósł rozwój malarstwa tablicowego i ołtarzowego oraz sztuki witrażu. Malarstwo charakteryzowało się smukłymi postaciami, idealizacją, alegorycznością i ekspresyjnością, wykorzystując żywe barwy. Rzeźba gotycka wyróżniała się ekspresją gestów i mimiki, realizmem oraz dynamiką form.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Motywy Maryjne w Sztuce Gotyckiej

Jednym z najważniejszych motywów w sztuce gotyckiej była Pieta - przedstawienie siedzącej Matki Boskiej z ciałem Chrystusa na kolanach. Najsłynniejszym przykładem jest Pieta Watykańska autorstwa Michała Anioła, która doskonale ilustruje głębię emocjonalną tego motywu.

Przykład: Pieta Watykańska Michała Anioła stanowi szczytowe osiągnięcie w przedstawianiu motywu Piety. Rzeźba ukazuje idealne połączenie realizmu anatomicznego z duchowym wymiarem cierpienia.

Deesis, pochodzące z greckiego słowa oznaczającego prośbę lub błaganie, to kolejny istotny motyw przedstawiający Matkę Boską jako pośredniczkę między ludźmi a Chrystusem. W kompozycji tej centralne miejsce zajmuje Chrystus, po bokach którego znajdują się postacie Matki Boskiej i Jana Chrzciciela.

Stabat Mater Dolorosa (łac. "stała Matka Boleściwa") to motyw ukazujący cierpienie Matki Boskiej stojącej pod krzyżem. Ten wzruszający temat stał się inspiracją dla wielu dzieł sztuki i utworów muzycznych.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Bogurodzica - Pierwszy Polski Hymn

Literatura średniowieczna gatunki legendy kroniki znajdują swoje odzwierciedlenie w najstarszym polskim zabytku literackim - Bogurodzicy. Ta pieśń, powstała w połowie XIII wieku, pierwotnie przypisywana św. Wojciechowi, jest dziś uznawana za utwór anonimowy.

Słownictwo: Archaizmy w Bogurodzicy:

  • leksykalne (zwolena - wybrana)
  • fonetyczne (Krzciciel - Chrzciciel)
  • fleksyjne (odmiana wyrazów)
  • składniowe (konstrukcje bezprzyimkowe)
  • semantyczne (zbożny - szlachetny)

Bogurodzica pełniła różnorodne funkcje: była hymnem bojowym śpiewanym przed bitwami (np. pod Grunwaldem), hymnem dynastycznym Jagiellonów oraz pierwszym hymnem narodowym. Jest najstarszym drukowanym polskim tekstem, który znalazł się w przedmowie do Statutu Łaskiego z 1516 roku.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Średniowieczna Duchowość w Literaturze

Filozofia średniowiecza Augustynizm Tomizm Franciszkanizm znajduje swoje odzwierciedlenie w treści Bogurodzicy, która wyraża średniowieczną ideę teocentryzmu. Utwór ukazuje hierarchiczny porządek świata, gdzie wierni zwracają się do Matki Bożej jako pośredniczki w kontakcie z Bogiem.

Lament Świętokrzyski, powstały około 1470 roku, stanowi kolejny przykład średniowiecznej literatury religijnej. Spisany przez przeora klasztoru świętokrzyskiego na Łysej Górze, pozostaje anonimowym dziełem wyrażającym głęboką duchowość epoki.

Wyróżnienie: Teocentryzm w literaturze średniowiecznej oznaczał umieszczenie Boga w centrum wszystkich spraw ludzkich, co widoczne jest w strukturze i treści utworów religijnych tego okresu.

Kompozycja Bogurodzicy nawiązuje do motywu Deesis, podkreślając pośrednictwo Maryi i Jana Chrzciciela między ludźmi a Bogiem. Ta hierarchiczna struktura odzwierciedla średniowieczne przekonanie o właściwym porządku świata i miejscu człowieka w relacji do sacrum.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Lament Świętokrzyski - Średniowieczny Plankt Maryjny

Lament Świętokrzyski to jeden z najważniejszych zabytków literatury średniowiecznej. Ten wyjątkowy utwór, należący do gatunku planktu (pieśni żałobnej), składa się z ośmiu strof i prawdopodobnie stanowił część misterium paschalnego. Jego wyjątkowość polega na głębokim emocjonalnym przekazie i kunsztownej kompozycji.

W utworze Maryja zwraca się kolejno do czterech różnych adresatów, tworząc przejmujący monolog o cierpieniu matki obserwującej mękę swojego syna. Pierwszymi odbiorcami są "bracia mili" - wszyscy ludzie, od których Matka Boska oczekuje współczucia i zrozumienia. Następnie kieruje słowa do swojego umierającego syna, wyrażając bezsilność wobec jego cierpienia. W kolejnej części zwraca się do Archanioła Gabriela, wypominając mu niespełnioną obietnicę o chwalebnym losie jej syna.

Definicja: Plankt to średniowieczny gatunek literacki wyrażający żal i rozpacz, najczęściej w formie lamentu lub skargi. W przypadku Lamentu Świętokrzyskiego jest to płacz Maryi pod krzyżem.

Szczególnie poruszający jest fragment skierowany do innych matek ("miłych i żądnych macior"), w którym Maryja przestrzega je przed cierpieniem, jakie może spotkać rodzica. Ten uniwersalny wymiar matczynego bólu sprawia, że utwór przemawia do odbiorców niezależnie od epoki. Lament nawiązuje do motywu Stabat Mater Dolorosa, przedstawiającego Maryję stojącą pod krzyżem, który stał się inspiracją dla wielu dzieł sztuki i utworów muzycznych.

ŚREDNIOWIECZE
coś pomiędzy antykiem a renesansem
• Początek 476r
(X-XV w.)
Koniec 1453( upadek cesarstwa wschodniorzymskiego)
1440(wynalezie

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Znaczenie i Kontekst Kulturowy Lamentu Świętokrzyskiego

Lament Świętokrzyski doskonale odzwierciedla cechy literatury średniowiecznej, łącząc elementy religijne z głęboko ludzkim wymiarem cierpienia. Utwór powstał w okresie rozkwitu stylu romańskiego, gdy sztuka koncentrowała się na tematyce religijnej i duchowej.

Przykład: Podobnie jak w architekturze romańskiej, gdzie każdy element miał znaczenie symboliczne, w Lamencie każdy adresat reprezentuje inny wymiar cierpienia Maryi: ludzki, boski, anielski i macierzyński.

Język utworu jest prosty i bezpośredni, co było charakterystyczne dla literatury średniowiecznej kierowanej do szerokiego grona odbiorców. Wykorzystanie polszczyzny zamiast łaciny świadczy o dążeniu do dotarcia do jak najszerszego grona wiernych. Emocjonalność tekstu przejawia się w licznych wykrzyknieniach, pytaniach retorycznych i powtórzeniach.

Ważne: Lament Świętokrzyski to nie tylko zabytek literacki, ale także świadectwo rozwoju języka polskiego i kultury średniowiecznej. Utwór pokazuje, jak uniwersalne uczucia macierzyńskiej miłości i bólu były wyrażane w średniowiecznej sztuce.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.