Mity narodowe w „Weselu"
Obraz społeczeństwa w Weselu jest budowany także poprzez konfrontację z narodowymi mitami. Wyspiański przywołuje mity, które były żywe w czasach poety, aby większość z nich obalić.
Jeden z najważniejszych mitów dotyczył narodowego solidaryzmu – przekonania, że Polska może odzyskać niepodległość dzięki porozumieniu wszystkich warstw społecznych. Wyspiański pokazuje jednak, że zbliżenie między mieszkańcami wsi i miasta jest jedynie powierzchowne, a obie grupy pozostają wobec siebie nieufne.
Na drodze do pojednania stoi pamięć o rabacji galicyjskiej z 1846 roku. Choć oficjalnie mord chłopów na panach miał być zapomniany, dawne urazy wciąż są żywe, a porozumienie wydaje się niemożliwe.
Dramaturg obala również mit chłopa-Piasta – wzorca mądrości, pracowitości i patriotyzmu. W rzeczywistości chłopi bywają porywczy, skłonni do bójek i materialistyczni. Podobnie nieaktualny okazuje się mit chłopa-kosyniera – mieszkańcy Bronowic są chętni do walki, ale nie wiedzą, z kim i o co walczyć.
Ważne! Konflikt między inteligencją a chłopami w Weselu wynika nie tylko z różnic społecznych, ale też z odmiennego postrzegania patriotyzmu i roli poszczególnych warstw w odzyskaniu niepodległości.
Wyspiański podważa także rolę poezji w budzeniu patriotycznych nastrojów. Poeta w dramacie nie potrafi być duchowym przywódcą narodu – marzy o wielkich słowach, ale jest pozbawiony mocy.