Przedmioty

Przedmioty

Więcej

PODSUMOWANIE DZIAŁU PROCENTY

20.03.2023

4349

256

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU
Temat: PROCENTY I UŁAMKI
(matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1)
1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

PODSUMOWANIE DZIAŁU Temat: PROCENTY I UŁAMKI (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 1) 1. Jeden procent danej wielkości to setna część tej wielkości. Możemy powiedzieć, że procenty pewnych wielkości (np. liczby, osób, długości, kwoty) to inaczej zapisane ułamki tych wielkości. PROCENTY 1% to 1/100 9% to 9/100 46% to 46/100 120% to 120/100 2. Poniższe przykłady pokazują, jak można przedstawić procenty za pomocą ułamków dziesiętnych lub zwykłych. 7% 7/100=0,07 43%=43/100 =0,43 130%=130/100=1,3 25%=25/100=0,25 lub 1/4 20%=20/100=0,2 lub 1/5 75% 75/100=0,75 lub 3/4 3. Warto zapamiętać! 100% to całość 75% to 3/4 200% to 2 razy więcej 50% to 1/2 25% to 1/4 20% to 1/5 10% to 1/10 4. Należy pamiętać, że w praktyce procent nigdy nie występuje jako samodzielny ułamek, jest on zawsze ułamkiem pewnej wielkości. 30%=30/100=0,30 ale 30% pewnej kwoty to 0,30 tej kwoty (a nie 0,30zł). 100%=100/100=1 ale 100% nauczycieli to 100/100 liczby wszystkich nauczycieli, czyli wszczyscy nauczyciele (a nie 1 nauczyciel). Temat: JAKI TO PROCENT? (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 2) 1. Aby wyrazić, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, wystarczy ustalić najpierw, jakim ułamkiem jednej liczby jest druga i zamienić ten ułamek na procent. Grupie 250 dziewcząt zadano pytanie: "Co wolisz nosić: spódniczkę czy spodnie?" i 50 dziewcząt odpowiedziało, że woli nosić spódniczkę. Jaki to procent grupy? Obliczenie: 50/250=1/5=20% Odpowiedź: 20% dziewcząt z tej grupy woli nosić spódniczkę. 2. Łatwo zamienia się na procenty te ułamki zwykłe, które można roszerzyć lub skrócić...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

do mianownika 100. 3/5=60/100=60% 7/25=-28/100=28% 180/2000=18/200-9/100=9% 2/40=1/20=5/100=5% W następnej notatce pokaże, jak na procenty zamienia się dowolne ułamki. Temat: JAKI TO PROCENT? (ciąg dalszy) (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 3) 1. Przykłady pod spodem pokazują, jak zamieniamy na procenty ułamki dziesiętne. W dalszej części pokażę, jak wyrażać za pomocą procentów dowolne ułamki zwykłe. 00,3=3/100=3% 0,6=60/100=60% 1,2=120/100=120% 2. Wiemy, że kreska ułamkowa zastępuje znak dzielenia. Korzystając z np. obliczeń słupkowych, możemy zamienić ten ułamek na ułamek dziesiętny, a potem na procent. 102/680=102:680=0,15=15% 3. W praktyce często zaokrąglamy otrzymany w wyniku procent (lecz gdy rozwiązujemy zadania a w poleceniu nie jest wskazane, żeby to zrobić lepiej tego unikać). 1035/1500-1035:1500=0,69=69% 70% Temat: DIAGRAMY PROCENTOWE (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 4) 1. W grupie dzieci przeprowadzono ankietę: "Jaką zupę lubisz najbardziej?". Każdy mógł wybrać tylko jedną odpowiedź. Wyniki tej ankiety przedstawiono na diagramie kołowym. Możemy na nim odczytać na przykład, że ponad połowa dzieci lubi najbardziej rosół. 35% 30% 25% 20% 15% 2. Wyniki ankiet możemy przedstawiać też w innych diagramach takich jak diagram słupkowy. Na przykład taki jak pod spodem. 33% 10% 5% 32% 0% 25% 24% 25% 16% 18% opłaty żywność ubrania 6% ogórkowa pomidorowa 6% inna rosół 8% 7% środki kultura oszczędności inne czystości 3. W diagramie kołowym suma procentów musi wynosić 100% a w diagramie słupkowym może wynosić o wiele więcej. Temat: OBLICZENIA PROCENTOWE (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 5) 1. Niektóre procenty z pewnych wielkości można łatwo obliczyć w pamięci. 50% ze 160zł to 80zł 20% z 45dag to 9dag // // // połowa 160:2 jedna piąta 45:5 2. Julek wymyślił jak szybko w pamięci może policzyć 30% kwoty 40zł. 30% danej kwoty to 3 razy więcej niż 10% tej kwoty 10% z 40zł to 10zł a więc 30% z 40zł to 12zł Temat: OBNIŻKI I PODWYŻKI (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 6) 1. Aby ustalić, jaka jest nowa cena po obniżce o dany procent, wystarczy obliczyć kwotę obniżki o odjąć ją od dotychczasowej ceny. 20%×120zł=2/10x120zł=24zł cena po obniżce: 120zł-24zł=96zł 2. Aby ustalić, jaka jest nowa cena po podwyżce o dany procent, wystarczy obliczyć kwotę podwyżki i dodać ją do dotychczasowej. 25%x8zł=1/4x8zł=2zł cena po podwyżce: 8zł+2zł=10zł Temat: OBLICZANIE LICZBY, GDY DANY JEST JEJ PROCENT* (matematyka klasa 6 dział Procenty temat 7 *TEMAT NIEOBOWIĄZKOWY LECZ LEPIEJ GO OGARNĄĆ) 1. Aby znaleźć szukaną liczbę z danego jej procentu należy podaną zawartość podzielić przez procent. 50% liczby =30 50 % x=30=30:50%=30:1/2=30×2=60 =60 20% liczby=14 20%x=14=14:20%=14:1/5=14x5=70 =70 NADAL MASZ PROBLEM? ŚMIAŁO NAPISZ DO MNIE! MIŁO MI BĘDZIE JEŚLI ZAPISESZ I POLUBISZ NOTATKĘ I DOCENISZ MOJĄ PRACĘ!