Normy społeczne i postawy obywatelskie
Normy społeczne dzielą się na nieformalne i formalne. Do nieformalnych zaliczamy normy moralne, zwyczajowe i obyczajowe. Formalne to normy religijne i prawne. Każda z nich odpowiada na inne pytanie o nasze zachowanie.
Normy moralne dotyczą tego, co jest dobre lub złe. Normy zwyczajowe określają, co wypada, a czego nie wypada robić. Normy obyczajowe odnoszą się do tego, co inni robią od lat. Normy religijne wskazują, co podoba się lub nie podoba Bogu. Normy prawne decydują o tym, co jest legalne lub nielegalne.
Źródła norm są różne. Moralne wywodzą się z sumienia człowieka, natury lub Boga. Zwyczajowe pochodzą z nawyków i mody. Obyczajowe wynikają z tradycji i przyzwyczajeń. Religijne mają swoje źródło w Bogu i świętych księgach. Prawne ustanawiane są przez państwo (parlament i urzędników).
Warto wiedzieć! Normy społeczne w szkole to na przykład podnoszenie ręki przed zabraniem głosu, noszenie odpowiedniego stroju, czy punktualność - to przykłady norm obyczajowych w środowisku szkolnym.
Postawy i cnoty obywatelskie wraz z normami społecznymi umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie jednostki w życiu społecznym. Tworzą one podstawę społeczeństwa obywatelskiego, w którym obywatele aktywnie uczestniczą w życiu publicznym.
Skuteczna komunikacja w grupie wymaga jasnego wyrażania własnych zdań, zadawania pytań w razie niejasności i dbania o zgodność między wypowiadanymi słowami a mową ciała. Ważne jest też nieucinanie wypowiedzi rozmówcy i aktywne słuchanie.