Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Historia Konstytucji w Polsce: Kiedy uchwalono Konstytucję 3 maja i inne zmiany

Otwórz

112

1

W

wiktoria biedniak

15.03.2023

WOS

Ustrój RP

Historia Konstytucji w Polsce: Kiedy uchwalono Konstytucję 3 maja i inne zmiany

Konstytucja RP jest najważniejszym aktem prawnym w Polsce, określającym podstawowe zasady funkcjonowania państwa i prawa obywateli. Pierwszą konstytucją Polski była Konstytucja 3 maja uchwalona w 1791 roku, będąca pierwszą w Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej) nowoczesną konstytucją.

Obecna Konstytucja RP została uchwalona 2 kwietnia 1997 roku i weszła w życie 17 października tego samego roku. Określa ona fundamentalne zasady ustrojowe państwa, w tym: zasadę demokratycznego państwa prawnego, zasadę suwerenności narodu, zasadę republikańskiej formy państwa, zasadę podziału władzy, zasadę pluralizmu politycznego oraz zasadę społecznej gospodarki rynkowej. Konstytucyjne zasady ustroju RP gwarantują obywatelom podstawowe prawa i wolności, określają organizację władz państwowych oraz regulują proces stanowienia prawa.

Zmiana konstytucji jest procesem szczególnym, regulowanym przez Art 235 Konstytucji. Nowelizację Konstytucji RP może zainicjować grupa co najmniej 92 posłów, Senat lub Prezydent RP. Do zmiany konstytucji wymagana jest większość 2/3 głosów w Sejmie oraz bezwzględna większość w Senacie. Ostatnia zmiana Konstytucji miała miejsce w 2009 roku i dotyczyła zakazu kandydowania do parlamentu osób skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności. Obecnie dyskutowane są różne propozycje zmian w Konstytucji 2023 i projekt zmiany konstytucji 2024, jednak ich wprowadzenie wymaga szerokiego konsensusu politycznego i społecznego.

...

15.03.2023

4593

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej i jej najważniejsze zasady

Konstytucja RP stanowi najważniejszy akt prawny w Polsce, przyjęty przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997 roku. Po przeprowadzeniu referendum konstytucyjnego 25 maja 1997 roku, weszła w życie 17 października tego samego roku. Jest to Pierwsza konstytucja Polski w okresie po transformacji ustrojowej, która kompleksowo reguluje podstawy systemu prawnego państwa.

Konstytucja charakteryzuje się trzema głównymi cechami: jest formalna (zawiera normy prawne zebrane w jednym akcie), pełna (reguluje wszystkie najważniejsze kwestie ustrojowe) oraz sztywna (zmiany wymagają szczególnej procedury). Nowelizację Konstytucji RP przeprowadzono dotychczas dwukrotnie - w 2006 roku wprowadzono możliwość ekstradycji obywatela polskiego, a w 2009 roku dodano zakaz kandydowania do parlamentu dla osób skazanych prawomocnym wyrokiem.

Definicja: Preambuła konstytucji to uroczysty wstęp zawierający wyjaśnienie motywów uchwalenia konstytucji, jej cele oraz funkcje. Stanowi integralną część ustawy zasadniczej, choć nie jest podzielona na rozdziały.

Konstytucyjne zasady ustrojowe obejmują dziewięć fundamentalnych reguł: zasadę republikańskiej formy państwa, jednolitości państwa, zwierzchnictwa narodu, ochrony praw i wolności jednostki, konstytucjonalizmu, pluralizmu politycznego, decentralizacji władzy publicznej, samorządności oraz społecznej gospodarki rynkowej.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Stany nadzwyczajne i procedury ich wprowadzania

Konstytucja przewiduje trzy rodzaje stanów nadzwyczajnych, które mogą zostać wprowadzone w sytuacji szczególnego zagrożenia dla państwa. Ich wprowadzenie wiąże się ze zwiększeniem uprawnień władzy wykonawczej oraz możliwością ograniczenia niektórych praw i wolności obywatelskich.

Highlight: Podczas stanu nadzwyczajnego organy władzy muszą kierować się zasadą proporcjonalności (działania adekwatne do zagrożenia) oraz celowości (szybkie przywrócenie normalnego funkcjonowania państwa).

Stan wojenny może zostać wprowadzony przez Prezydenta RP w przypadku zewnętrznego zagrożenia państwa lub zbrojnej napaści. Stan wyjątkowy wprowadza się w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa lub bezpieczeństwa obywateli. Stan klęski żywiołowej ogłasza się w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych.

Przykład: Zgodnie z Art 235 Konstytucji, zmiana ustawy zasadniczej wymaga zgody co najmniej 2/3 głosów w Sejmie oraz bezwzględnej większości głosów w Senacie.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Procedury demokratyczne i system wyborczy w Polsce

System wyborczy w Polsce reguluje Kodeks wyborczy z 5 stycznia 2011 roku. Wprowadza on dwa rodzaje głosowania: czteroprzymiotnikowe (wybory do Senatu RP, na Prezydenta RP oraz w małych gminach) oraz pięcioprzymiotnikowe (wybory do Parlamentu Europejskiego, Sejmu RP oraz w większych jednostkach samorządu).

Vocabulary: Czynne prawo wyborcze oznacza prawo do głosowania, natomiast bierne prawo wyborcze to możliwość kandydowania w wyborach.

Zasada suwerenności narodu realizowana jest poprzez dwie formy demokracji bezpośredniej: referendum oraz inicjatywę ludową. Referendum ogólnokrajowe może dotyczyć spraw o szczególnym znaczeniu dla państwa, zmiany konstytucji lub ratyfikacji umów międzynarodowych. Jest wiążące, gdy weźmie w nim udział ponad 50% uprawnionych do głosowania.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Partycypacja obywatelska i formy uczestnictwa w życiu publicznym

Partycypacja obywatelska w Polsce realizowana jest na trzech poziomach: współdecydowania, konsultacji oraz informowania. Najwyższą formą jest współdecydowanie, realizowane poprzez wybory i referenda.

Definicja: Konsultacje społeczne to proces, w którym przedstawiciele władz i obywatele wspólnie omawiają i oceniają proponowane rozwiązania prawne lub administracyjne.

Inicjatywa ludowa przysługuje grupie co najmniej 100 tysięcy obywateli posiadających prawo wybierania do Sejmu. Projekty ustaw zgłoszone w ramach inicjatywy ludowej są rozpatrywane przez parlament, jednak ostateczna decyzja o ich przyjęciu należy do posłów, Senatu, Prezydenta lub rządu.

Informowanie obywateli o działaniach władz realizowane jest głównie poprzez Biuletyn Informacji Publicznej, zapewniający dostęp do informacji o sprawach publicznych.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Władza Ustawodawcza w Polsce - Struktura i Funkcjonowanie Parlamentu

Polski parlament składa się z dwóch izb: Sejmu i Senatu, które wspólnie sprawują władzę ustawodawczą. Sejm RP liczy 460 posłów, natomiast Senat RP składa się ze 100 senatorów. Obie izby mają określone kompetencje kontrolne wobec władzy wykonawczej.

Definicja: Parlament RP jest najwyższym organem władzy ustawodawczej w Polsce, działającym na podstawie Konstytucji RP i ustaw.

Sejm sprawuje kontrolę nad Radą Ministrów poprzez różne mechanizmy, takie jak: udzielanie wotum zaufania, możliwość wyrażenia wotum nieufności, prawo do interpelacji poselskich oraz kontrolę wykonania budżetu. Parlament ma również wpływ na władzę sądowniczą - Sejm wybiera sędziów Trybunału Konstytucyjnego oraz członków Krajowej Rady Sądownictwa.

Do głównych funkcji parlamentu należą:

  • Funkcja ustrojodawcza (zmiany w konstytucji)
  • Funkcja ustawodawcza (stanowienie prawa)
  • Funkcja kontrolna (nadzór nad władzą wykonawczą)
  • Funkcja kreacyjna (powoływanie określonych organów państwa)
USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Organy i Komisje Parlamentarne

W strukturze parlamentu funkcjonują różne organy konstytucyjne i regulaminowe. Do najważniejszych należą Marszałkowie obu izb, Prezydium Sejmu i Senatu oraz komisje parlamentarne.

Przykład: Komisje sejmowe dzielą się na stałe (np. Komisja Finansów Publicznych) i nadzwyczajne (powoływane do konkretnych spraw).

Komisje parlamentarne pełnią kluczową rolę w procesie legislacyjnym. Zajmują się szczegółowym rozpatrywaniem projektów ustaw, analizą działalności administracji państwowej oraz kontrolą wykonywania ustaw. Obecnie w Sejmie działa 29 komisji stałych, a ich odpowiedniki znajdują się również w Senacie.

Szczególnym rodzajem komisji są komisje śledcze, które mogą być powoływane wyłącznie przez Sejm do zbadania określonej sprawy. Posiadają one szerokie uprawnienia śledcze, włącznie z możliwością przesłuchiwania świadków.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

System Głosowania i Podejmowania Decyzji w Parlamencie

W polskim parlamencie stosuje się trzy rodzaje większości przy podejmowaniu decyzji: zwykłą, bezwzględną i kwalifikowaną. Każda z nich ma określone zastosowanie w zależności od wagi podejmowanych decyzji.

Ważne: Do prawomocności obrad wymagane jest kworum - obecność co najmniej połowy ustawowej liczby parlamentarzystów.

Większość zwykła oznacza przewagę głosów "za" nad głosami "przeciw", bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się. Większość bezwzględna wymaga uzyskania więcej niż połowy ważnych głosów. Natomiast większość kwalifikowana (np. 2/3 lub 3/5) jest wymagana przy najważniejszych decyzjach, takich jak zmiana konstytucji czy odrzucenie prezydenckiego weta.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Status Prawny Parlamentarzysty i Organizacja Pracy

Posłowie i senatorowie wykonują swój mandat na podstawie mandatu wolnego, co oznacza, że reprezentują cały naród, a nie tylko swoich wyborców. Chronieni są immunitetem parlamentarnym, który dzieli się na materialny i formalny.

Definicja: Immunitet parlamentarny to przywilej chroniący posłów i senatorów przed odpowiedzialnością karną za działania związane z wykonywaniem mandatu.

W parlamencie działają kluby i koła poselskie, które grupują parlamentarzystów według przynależności politycznej. Klub poselski musi liczyć minimum 15 posłów, a senacki 7 senatorów. Koła parlamentarne mogą tworzyć minimum 3 parlamentarzystów.

Mandat parlamentarny może wygasnąć z różnych przyczyn, w tym śmierci, zrzeczenia się mandatu czy utraty prawa wybieralności. W przypadku Sejmu wakujące miejsce zajmuje kolejna osoba z tej samej listy wyborczej, natomiast w Senacie przeprowadza się wybory uzupełniające.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zobacz

Pozycja Ustrojowa i Kompetencje Prezydenta RP

Konstytucja RP określa szczególną pozycję ustrojową Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, która wynika nie tylko z przyznanych mu kompetencji, ale przede wszystkim ze sposobu wyboru w wyborach powszechnych. Ten demokratyczny mandat daje głowie państwa silną legitymację społeczną do sprawowania urzędu i realizacji konstytucyjnych zadań.

Definicja: Prerogatywy prezydenckie to uprawnienia osobiste głowy państwa, które nie wymagają dla swojej ważności podpisu (kontrasygnaty) Prezesa Rady Ministrów. Stanowią one wyraz samodzielności i niezależności Prezydenta RP w systemie organów państwowych.

Kompetencje Prezydenta RP dzielą się na dwie zasadnicze kategorie. Pierwszą stanowią prerogatywy - uprawnienia wykonywane samodzielnie, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych podpisów czy zatwierdzeń. Druga grupa to akty wymagające kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, które nabierają mocy prawnej dopiero po uzyskaniu tego podpisu.

Przykład: Do najważniejszych prerogatyw prezydenckich należą: zarządzanie wyborów parlamentarnych, powoływanie Prezesa Rady Ministrów, prawo weta ustawodawczego czy inicjatywa ustawodawcza. Wszystkie te uprawnienia Prezydent może wykonywać samodzielnie.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Historia Konstytucji w Polsce: Kiedy uchwalono Konstytucję 3 maja i inne zmiany

W

wiktoria biedniak

@wiktoriabiedniak_wckc

·

43 Obserwujących

Obserwuj

Konstytucja RP jest najważniejszym aktem prawnym w Polsce, określającym podstawowe zasady funkcjonowania państwa i prawa obywateli. Pierwszą konstytucją Polski była Konstytucja 3 maja uchwalona w 1791 roku, będąca pierwszą w Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej) nowoczesną konstytucją.

Obecna Konstytucja RP została uchwalona 2 kwietnia 1997 roku i weszła w życie 17 października tego samego roku. Określa ona fundamentalne zasady ustrojowe państwa, w tym: zasadę demokratycznego państwa prawnego, zasadę suwerenności narodu, zasadę republikańskiej formy państwa, zasadę podziału władzy, zasadę pluralizmu politycznego oraz zasadę społecznej gospodarki rynkowej. Konstytucyjne zasady ustroju RP gwarantują obywatelom podstawowe prawa i wolności, określają organizację władz państwowych oraz regulują proces stanowienia prawa.

Zmiana konstytucji jest procesem szczególnym, regulowanym przez Art 235 Konstytucji. Nowelizację Konstytucji RP może zainicjować grupa co najmniej 92 posłów, Senat lub Prezydent RP. Do zmiany konstytucji wymagana jest większość 2/3 głosów w Sejmie oraz bezwzględna większość w Senacie. Ostatnia zmiana Konstytucji miała miejsce w 2009 roku i dotyczyła zakazu kandydowania do parlamentu osób skazanych prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności. Obecnie dyskutowane są różne propozycje zmian w Konstytucji 2023 i projekt zmiany konstytucji 2024, jednak ich wprowadzenie wymaga szerokiego konsensusu politycznego i społecznego.

...

15.03.2023

4593

 

4

 

WOS

112

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej i jej najważniejsze zasady

Konstytucja RP stanowi najważniejszy akt prawny w Polsce, przyjęty przez Zgromadzenie Narodowe 2 kwietnia 1997 roku. Po przeprowadzeniu referendum konstytucyjnego 25 maja 1997 roku, weszła w życie 17 października tego samego roku. Jest to Pierwsza konstytucja Polski w okresie po transformacji ustrojowej, która kompleksowo reguluje podstawy systemu prawnego państwa.

Konstytucja charakteryzuje się trzema głównymi cechami: jest formalna (zawiera normy prawne zebrane w jednym akcie), pełna (reguluje wszystkie najważniejsze kwestie ustrojowe) oraz sztywna (zmiany wymagają szczególnej procedury). Nowelizację Konstytucji RP przeprowadzono dotychczas dwukrotnie - w 2006 roku wprowadzono możliwość ekstradycji obywatela polskiego, a w 2009 roku dodano zakaz kandydowania do parlamentu dla osób skazanych prawomocnym wyrokiem.

Definicja: Preambuła konstytucji to uroczysty wstęp zawierający wyjaśnienie motywów uchwalenia konstytucji, jej cele oraz funkcje. Stanowi integralną część ustawy zasadniczej, choć nie jest podzielona na rozdziały.

Konstytucyjne zasady ustrojowe obejmują dziewięć fundamentalnych reguł: zasadę republikańskiej formy państwa, jednolitości państwa, zwierzchnictwa narodu, ochrony praw i wolności jednostki, konstytucjonalizmu, pluralizmu politycznego, decentralizacji władzy publicznej, samorządności oraz społecznej gospodarki rynkowej.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Stany nadzwyczajne i procedury ich wprowadzania

Konstytucja przewiduje trzy rodzaje stanów nadzwyczajnych, które mogą zostać wprowadzone w sytuacji szczególnego zagrożenia dla państwa. Ich wprowadzenie wiąże się ze zwiększeniem uprawnień władzy wykonawczej oraz możliwością ograniczenia niektórych praw i wolności obywatelskich.

Highlight: Podczas stanu nadzwyczajnego organy władzy muszą kierować się zasadą proporcjonalności (działania adekwatne do zagrożenia) oraz celowości (szybkie przywrócenie normalnego funkcjonowania państwa).

Stan wojenny może zostać wprowadzony przez Prezydenta RP w przypadku zewnętrznego zagrożenia państwa lub zbrojnej napaści. Stan wyjątkowy wprowadza się w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa lub bezpieczeństwa obywateli. Stan klęski żywiołowej ogłasza się w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych.

Przykład: Zgodnie z Art 235 Konstytucji, zmiana ustawy zasadniczej wymaga zgody co najmniej 2/3 głosów w Sejmie oraz bezwzględnej większości głosów w Senacie.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Procedury demokratyczne i system wyborczy w Polsce

System wyborczy w Polsce reguluje Kodeks wyborczy z 5 stycznia 2011 roku. Wprowadza on dwa rodzaje głosowania: czteroprzymiotnikowe (wybory do Senatu RP, na Prezydenta RP oraz w małych gminach) oraz pięcioprzymiotnikowe (wybory do Parlamentu Europejskiego, Sejmu RP oraz w większych jednostkach samorządu).

Vocabulary: Czynne prawo wyborcze oznacza prawo do głosowania, natomiast bierne prawo wyborcze to możliwość kandydowania w wyborach.

Zasada suwerenności narodu realizowana jest poprzez dwie formy demokracji bezpośredniej: referendum oraz inicjatywę ludową. Referendum ogólnokrajowe może dotyczyć spraw o szczególnym znaczeniu dla państwa, zmiany konstytucji lub ratyfikacji umów międzynarodowych. Jest wiążące, gdy weźmie w nim udział ponad 50% uprawnionych do głosowania.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Partycypacja obywatelska i formy uczestnictwa w życiu publicznym

Partycypacja obywatelska w Polsce realizowana jest na trzech poziomach: współdecydowania, konsultacji oraz informowania. Najwyższą formą jest współdecydowanie, realizowane poprzez wybory i referenda.

Definicja: Konsultacje społeczne to proces, w którym przedstawiciele władz i obywatele wspólnie omawiają i oceniają proponowane rozwiązania prawne lub administracyjne.

Inicjatywa ludowa przysługuje grupie co najmniej 100 tysięcy obywateli posiadających prawo wybierania do Sejmu. Projekty ustaw zgłoszone w ramach inicjatywy ludowej są rozpatrywane przez parlament, jednak ostateczna decyzja o ich przyjęciu należy do posłów, Senatu, Prezydenta lub rządu.

Informowanie obywateli o działaniach władz realizowane jest głównie poprzez Biuletyn Informacji Publicznej, zapewniający dostęp do informacji o sprawach publicznych.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Władza Ustawodawcza w Polsce - Struktura i Funkcjonowanie Parlamentu

Polski parlament składa się z dwóch izb: Sejmu i Senatu, które wspólnie sprawują władzę ustawodawczą. Sejm RP liczy 460 posłów, natomiast Senat RP składa się ze 100 senatorów. Obie izby mają określone kompetencje kontrolne wobec władzy wykonawczej.

Definicja: Parlament RP jest najwyższym organem władzy ustawodawczej w Polsce, działającym na podstawie Konstytucji RP i ustaw.

Sejm sprawuje kontrolę nad Radą Ministrów poprzez różne mechanizmy, takie jak: udzielanie wotum zaufania, możliwość wyrażenia wotum nieufności, prawo do interpelacji poselskich oraz kontrolę wykonania budżetu. Parlament ma również wpływ na władzę sądowniczą - Sejm wybiera sędziów Trybunału Konstytucyjnego oraz członków Krajowej Rady Sądownictwa.

Do głównych funkcji parlamentu należą:

  • Funkcja ustrojodawcza (zmiany w konstytucji)
  • Funkcja ustawodawcza (stanowienie prawa)
  • Funkcja kontrolna (nadzór nad władzą wykonawczą)
  • Funkcja kreacyjna (powoływanie określonych organów państwa)
USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Organy i Komisje Parlamentarne

W strukturze parlamentu funkcjonują różne organy konstytucyjne i regulaminowe. Do najważniejszych należą Marszałkowie obu izb, Prezydium Sejmu i Senatu oraz komisje parlamentarne.

Przykład: Komisje sejmowe dzielą się na stałe (np. Komisja Finansów Publicznych) i nadzwyczajne (powoływane do konkretnych spraw).

Komisje parlamentarne pełnią kluczową rolę w procesie legislacyjnym. Zajmują się szczegółowym rozpatrywaniem projektów ustaw, analizą działalności administracji państwowej oraz kontrolą wykonywania ustaw. Obecnie w Sejmie działa 29 komisji stałych, a ich odpowiedniki znajdują się również w Senacie.

Szczególnym rodzajem komisji są komisje śledcze, które mogą być powoływane wyłącznie przez Sejm do zbadania określonej sprawy. Posiadają one szerokie uprawnienia śledcze, włącznie z możliwością przesłuchiwania świadków.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

System Głosowania i Podejmowania Decyzji w Parlamencie

W polskim parlamencie stosuje się trzy rodzaje większości przy podejmowaniu decyzji: zwykłą, bezwzględną i kwalifikowaną. Każda z nich ma określone zastosowanie w zależności od wagi podejmowanych decyzji.

Ważne: Do prawomocności obrad wymagane jest kworum - obecność co najmniej połowy ustawowej liczby parlamentarzystów.

Większość zwykła oznacza przewagę głosów "za" nad głosami "przeciw", bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się. Większość bezwzględna wymaga uzyskania więcej niż połowy ważnych głosów. Natomiast większość kwalifikowana (np. 2/3 lub 3/5) jest wymagana przy najważniejszych decyzjach, takich jak zmiana konstytucji czy odrzucenie prezydenckiego weta.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Status Prawny Parlamentarzysty i Organizacja Pracy

Posłowie i senatorowie wykonują swój mandat na podstawie mandatu wolnego, co oznacza, że reprezentują cały naród, a nie tylko swoich wyborców. Chronieni są immunitetem parlamentarnym, który dzieli się na materialny i formalny.

Definicja: Immunitet parlamentarny to przywilej chroniący posłów i senatorów przed odpowiedzialnością karną za działania związane z wykonywaniem mandatu.

W parlamencie działają kluby i koła poselskie, które grupują parlamentarzystów według przynależności politycznej. Klub poselski musi liczyć minimum 15 posłów, a senacki 7 senatorów. Koła parlamentarne mogą tworzyć minimum 3 parlamentarzystów.

Mandat parlamentarny może wygasnąć z różnych przyczyn, w tym śmierci, zrzeczenia się mandatu czy utraty prawa wybieralności. W przypadku Sejmu wakujące miejsce zajmuje kolejna osoba z tej samej listy wyborczej, natomiast w Senacie przeprowadza się wybory uzupełniające.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Pozycja Ustrojowa i Kompetencje Prezydenta RP

Konstytucja RP określa szczególną pozycję ustrojową Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, która wynika nie tylko z przyznanych mu kompetencji, ale przede wszystkim ze sposobu wyboru w wyborach powszechnych. Ten demokratyczny mandat daje głowie państwa silną legitymację społeczną do sprawowania urzędu i realizacji konstytucyjnych zadań.

Definicja: Prerogatywy prezydenckie to uprawnienia osobiste głowy państwa, które nie wymagają dla swojej ważności podpisu (kontrasygnaty) Prezesa Rady Ministrów. Stanowią one wyraz samodzielności i niezależności Prezydenta RP w systemie organów państwowych.

Kompetencje Prezydenta RP dzielą się na dwie zasadnicze kategorie. Pierwszą stanowią prerogatywy - uprawnienia wykonywane samodzielnie, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych podpisów czy zatwierdzeń. Druga grupa to akty wymagające kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów, które nabierają mocy prawnej dopiero po uzyskaniu tego podpisu.

Przykład: Do najważniejszych prerogatyw prezydenckich należą: zarządzanie wyborów parlamentarnych, powoływanie Prezesa Rady Ministrów, prawo weta ustawodawczego czy inicjatywa ustawodawcza. Wszystkie te uprawnienia Prezydent może wykonywać samodzielnie.

USTRÓJ RP
Konstytucja RP
Procedury demokratyczne w Polsce
Parlament RP
Prezydent RP
Rada Ministrów RP
Sądy i trybunały
Organy kontroli państ

Zarejestruj się, aby zobaczyć notatkę. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Popraw swoje oceny

Dołącz do milionów studentów

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Akty Prawne i Historia Prezydentury III RP

Prezydent RP dysponuje czterema rodzajami aktów prawnych, poprzez które realizuje swoje konstytucyjne kompetencje. Rozporządzenia z mocą ustawy mogą być wydawane wyłącznie w stanie wojennym, gdy Sejm nie może obradować. Rozporządzenia wykonawcze wymagają kontrasygnaty i stanowią źródło prawa powszechnie obowiązującego. Zarządzenia mają charakter wewnętrzny, a postanowienia dotyczą spraw indywidualnych.

Highlight: Od 1989 roku urząd Prezydenta RP sprawowało sześciu prezydentów: Wojciech Jaruzelski (1989-1990), Lech Wałęsa (1990-1995), Aleksander Kwaśniewski (1995-2005), Lech Kaczyński (2005-2010), Bronisław Komorowski (2010-2015) oraz Andrzej Duda (od 2015).

Szczególnie istotne są prerogatywy prezydenckie związane z władzą ustawodawczą, które obejmują między innymi zarządzanie wyborów parlamentarnych, zwoływanie pierwszego posiedzenia izb parlamentu, prawo inicjatywy ustawodawczej oraz możliwość zarządzania referendum ogólnokrajowego. Prezydent może również wetować ustawy lub kierować je do Trybunału Konstytucyjnego w celu zbadania ich zgodności z Konstytucją RP.

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

17 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 17 krajach

950 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.