Wzory i nazwy wodorotlenków
Wodorotlenki to związki chemiczne składające się z metalu i grupy wodorotlenowej OH. Ich ogólny wzór to MeOHn, gdzie Me oznacza metal, a n jego wartościowość.
Definicja: Wodorotlenek to związek chemiczny zawierający jon wodorotlenowy OH− połączony z kationem metalu.
Właściwości i przykłady wodorotlenków:
- Wodorotlenek sodu NaOH:
Biała, stała substancja
Żrący i higroskopijny
Rozpuszcza się w wodzie w reakcji egzoenergetycznej
Highlight: Właściwości wodorotlenku sodu obejmują jego żrącą naturę i zdolność do wchłaniania wody z otoczenia.
- Inne przykłady wodorotlenków:
MgOH₂ - wodorotlenek magnezu
FeOH₂ - wodorotlenek żelazaII
FeOH₃ - wodorotlenek żelazaIII
AlOH₃ - wodorotlenek glinu
Vocabulary: Wartościowość pierwiastków to zdolność atomu do tworzenia wiązań chemicznych. Wpływa ona na wzór wodorotlenku.
Zasady tworzenia nazw i wzorów wodorotlenków:
- Nazwa składa się z słowa "wodorotlenek" i nazwy metalu.
- Jeśli metal ma zmienną wartościowość, podaje się ją w nawiasie rzymskimi cyframi.
- Wzór tworzy się, łącząc symbol metalu z odpowiednią liczbą grup OH.
Example: Wzory i nazwy wodorotlenków zadania mogą obejmować tworzenie wzoru dla wodorotlenku potasu: K + OH → KOH wodorotlenekpotasu.
Zastosowania wodorotlenków:
- Zastosowanie wodorotlenku sodu obejmuje produkcję mydła, papieru i oczyszczanie ścieków.
- Zastosowanie wodorotlenku wapnia Ca(OH₂) to produkcja zaprawy murarskiej i neutralizacja gleb.
Highlight: Wodorotlenek sodu zastosowanie w domu obejmuje udrażnianie rur i czyszczenie piekarników.
Otrzymywanie wodorotlenków:
- Reakcja metalu z wodą
- Reakcja tlenku metalu z wodą
- Elektroliza roztworów soli
Example: 3 Sposoby otrzymywania wodorotlenków można zademonstrować na przykładzie sodu: 2Na + 2H₂O → 2NaOH + H₂
Wodorotlenki amfoteryczne:
Niektóre wodorotlenki, jak AlOH₃, wykazują właściwości zarówno kwasowe, jak i zasadowe.
Vocabulary: Wodorotlenki amfoteryczne to związki, które mogą reagować zarówno z kwasami, jak i z zasadami.
Zrozumienie wzorów i nazw wodorotlenków jest kluczowe dla uczniów klasy 7 i 8, stanowiąc podstawę do dalszej nauki chemii nieorganicznej.