Absolutyzm i kultura baroku w Europie XVII wieku
Absolutyzm we Francji Ludwik XIV osiągnął swoją kulminację za panowania "Króla Słońce". Proces budowania władzy absolutnej rozpoczął kardynał Richelieu, który ograniczył wpływy hugenotów i scentralizował administrację. Jego następca, kardynał Mazarin, kontynuował tę politykę mimo oporu społecznego wyrażonego w czasie frondy.
Kultura XVII-wiecznej Europy barok rozwinęła się jako odpowiedź na potrzeby Kościoła katolickiego i monarchii absolutnej. Charakteryzowała się monumentalnością form, dynamiką i przepychem. Wersal, rezydencja Ludwika XIV, stał się symbolem potęgi absolutyzmu i wzorem dla innych europejskich dworów.
Przykład: Najwybitniejszym przykładem architektury barokowej jest kompleks pałacowy w Wersalu, który łączył funkcje rezydencji królewskiej i centrum administracyjnego państwa. Pałac otaczały geometryczne ogrody z licznymi fontannami, będące manifestacją kontroli człowieka nad naturą.
W sztuce barokowej dominowały kontrasty, bogata ornamentyka i teatralność. Wielcy artyści epoki, jak Bernini w rzeźbie czy Rubens w malarstwie, tworzyli dzieła pełne dynamiki i emocjonalnego napięcia. Muzyka barokowa, reprezentowana przez takich kompozytorów jak Bach i Händel, rozwinęła nowe formy, w tym operę i oratorium.