Kryzys Kościoła i ruchy reformatorskie
Kościół katolicki w późnym średniowieczu przeżywał poważny kryzys autorytetu. W 1309 roku, po konflikcie papieża Bonifacego VIII z królem Francji Filipem IV Pięknym, siedzibę papiestwa przeniesiono do Awinionu. Rozpoczęło to okres niewoli awiniońskiej (1309-1377), gdy papiestwo znalazło się pod wpływem francuskim.
Po powrocie papieży do Rzymu wybuchła wielka schizma zachodnia (1378-1417). W jej szczytowym momencie trzech papieży równocześnie rościło sobie prawo do władzy nad Kościołem. Kryzys zakończył sobór w Konstancji (1414-1418), gdzie wybrano Marcina V jako jedynego papieża.
W odpowiedzi na problemy Kościoła pojawiły się ruchy reformatorskie. John Wiklef w Anglii twierdził, że wierni nie potrzebują komentarzy Kościoła do zrozumienia Pisma Świętego, krytykował hierarchię kościelną i potępiał odpusty. Jan Hus w Czechach domagał się komunii pod dwiema postaciami i możliwości głoszenia Ewangelii przez świeckich.
💡 Ruchy reformatorskie Wiklefa i Husa były prekursorami reformacji, która wybuchła w XVI wieku. Ich idee przetrwały mimo prześladowań i zainspirowały Marcina Lutra sto lat później!
Spalenie Jana Husa na stosie za herezję w 1415 roku doprowadziło do wojen husyckich (1420-1434). Husyci podzielili się na umiarkowanych utrakwistów i radykalnych taborytów. Mimo początkowych zwycięstw pod wodzą Jana Żiżki, husyci ostatecznie przegrali, ale uzyskali pewne ustępstwa, jak używanie języka czeskiego w liturgii i komunię pod dwiema postaciami.
W tym samym czasie rozwijał się ruch devotio moderna (nowa pobożność), który kładł nacisk na osobistą pobożność wiernych, mistykę i odrzucał nadmierny racjonalizm w podejściu do wiary.