Transport, sztuka i architektura nowej epoki
Transport przeszedł prawdziwą rewolucję! Samochody przestały być luksusem dostępnym tylko dla najbogatszych i pojawiały się na ulicach coraz liczniej. Zaczęto rozwijać lotnictwo pasażerskie, a podróże samolotem, choć wciąż drogie, stawały się coraz popularniejsze. Kolej, już wcześniej ważny środek transportu, przeszła elektryfikację na niektórych trasach.
Sztuka tego okresu pełna była eksperymentów i nowych kierunków. Dadaizm prowokował i łamał zasady, surrealizm zaglądał do świata snów i podświadomości, a futuryzm zachwycał się maszynami i prędkością. W architekturze królował funkcjonalizm - budynki miały być przede wszystkim praktyczne i użyteczne.
Zupełnie inaczej wyglądała sztuka w państwach totalitarnych. Tam zamiast wolności twórczej, artyści musieli podporządkować się ścisłym regułom. W architekturze dominował monumentalizm - ogromne budowle miały pokazywać potęgę państwa. W Związku Radzieckim obowiązywał socrealizm - sztuka miała gloryfikować pracę, partię i osiągnięcia socjalizmu.
Ważne! Pamiętaj, że sztuka dwudziestolecia międzywojennego odzwierciedlała napięcia i niepokoje tamtych czasów. Artyści szukali nowych form wyrazu, aby opisać świat, który zmienił się po wojnie nie do poznania.