Pobierz z
Google Play
Proste zwierzęta bezkręgowe
Układ pokarmowy
Stawonogi. mięczaki
Chemiczne podstawy życia
Organizm człowieka jako funkcjonalna całość
Komórka
Genetyka molekularna
Ekologia
Układ wydalniczy
Rozmnażanie i rozwój człowieka
Genetyka klasyczna
Aparat ruchu
Metabolizm
Genetyka
Kręgowce zmiennocieplne
Pokaż wszystkie tematy
Systematyka związków nieorganicznych
Reakcje chemiczne w roztworach wodnych
Wodorotlenki a zasady
Kwasy
Reakcje utleniania-redukcji. elektrochemia
Węglowodory
Układ okresowy pierwiastków chemicznych
Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych
Pochodne węglowodorów
Budowa atomu a układ okresowy pierwiastków chemicznych
Stechiometria
Sole
Gazy i ich mieszaniny
Świat substancji
Roztwory
Pokaż wszystkie tematy
28.03.2022
2568
114
Udostępnij
Zapisz
Pobierz
TEATR GRECKI CZYLI POCZĄTKI DRAMATU GENEZA TEATRU GRECKIEGO Podczas ateńskich świąt ku czci Dionizosa - Wielkich Dionizjów organizowano konkursy dramatyczne: każdy Z rywalizujących autorów wystawiał trzy tragedie i dramat satyrowy. Kosztowne przedstawienia finansowane były w ramach liturgii przez sponsorów - choregów. TRAGEDIA I KOZŁY Tragedia (gr. tragos kozioł, ode pieśń) oznacza pieśń kozłów (τραγοσ). — OW orszaku Dionizosa byli satyrowie. Z tego względu na początku każdej tragedii na scenę wchodzili śpiewacy w koźlich skórach. KOMEDIA O Wywodzi się z doryckich improwizowanych mimów ludowych (żartobliwych scenek o tematyce zaczerpniętej Z mitologii lub codzienności). późniejszych wiekach przewodnimi stają się scenki rodzajowe. O Pojawia się komizm sytuacyjny oraz charakterów. Do popularnych typów postaci należą: skąpy ojciec, pobłażliwy stryj, zakochany młodzieniec, sprytny niewolnik, hetery, pieczeniarze. OW tematami DRAMAT SATYROWY O Dramat satyrowy to odmiana komedii, przedstawiająca W sposób humorystyczny motywy i postacie mitologiczne (w późniejszym okresie także współczesne, postacie np. filozofów). BUDOWA TEATRU diazoma parodos glake am ammatt Budowa teatru greckiego proskenion orchestra skene theatron Hist Theatron -(gr. theaomai - przyglądam się, patrzę) - nazwa widowni w teatrze greckim Hist Diazoma -okrężne przejście na theatronie oddzielające górne i dolne sektory widowni. His atuantimilit Orchestra (gr. orcheomai - tańczę) - nazwa półkolistego lub okrągłego placu o średnicy 20-40 m, znajdującego się pomiędzy sceną a widownią. Była to centralna część teatru. Na środku był usytuowany ołtarz boga thymele. Na niej odbywały się występy chóru. Hist WID Parodos - tak nazywano boczne przejście dla chóru (i widzów pierwszych rzędów). Znajdowało się pomiędzy frontową ścianą skene przylegającą do orchestry a theatronem. Histo Proskenion - podest przed skene, odpowiednik współczesnej sceny. Aktorzy wraz z rozwojem teatru odłączyli się od...
Średnia ocena aplikacji
Uczniowie korzystają z Knowunity
W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach
Uczniowie, którzy przesłali notatki
Użytkownik iOS
Filip, użytkownik iOS
Zuzia, użytkownik iOS
chóru i przenieśli na proskenion, gdzie rozgrywali właściwą akcję sztuki, podczas gdy chór pozostał na orchestrze. mmm manaman Skene- początkowo drewniany, później kamienny budynek usytuowany naprzeciw widowni theatronu, służący jako garderoba i magazyn rekwizytów. Przednią ścianę budynku zaczęto wykorzystywać jako tło spektakli, umieszczano na niej dekoracje (początkowo skóry, kotary, potem bardziej wyszukane pinakes - malowane tablice obrazujące scenerię, a jeszcze później periakty - obrotowe graniastosłupy z dekoracjami). Historia klin 15 cm Akustyka w teatrze greckim naczynie stopień widowni od 2 stop do 22 st. od 1 st 6 do 1 st. 1 d Akustyka była wzmacniana przez umieszczane pod siedzeniami naczynia rezonansowe, najczęściej miedziane, rozmieszczone symetrycznie względem głównej osi widowni. Każda symetryczna para naczyń była strojona tak, żeby odpowiadała innemu tonowi skali. Wielkość, rozmieszczenie i strojenie naczyń dostosowywano do wielkości widowni. Także maski aktorów wzmacniały głos aktorów. SŁOWO O AKTORACH OW teatrze greckim aktorami byli wyłącznie mężczyźni. Na scenie mogło występować trzech aktorów w jednym momencie. Prowadzono monologi oraz dialogi. O Maska kobieca, tragiczna, bądź komiczna, męska lub maska była ozdobą, atrybutem rozpoznawczym oraz wzmacniała głos. O Fryzura - wysoko upięta podwyższała sylwetkę. O Szata długa i powłóczysta, dokładnie skrywała ciało. O Koturny - buty na wysokiej podeszwie, wraz z fryzurą nadawały aktorowi nadludzki wzrost. ORCHESTRA I CHÓR O Chór to grupa osób wypowiadających się zbiorowo W mowie lub śpiewie, często z towarzyszeniem gestów i ruchów tanecznych. W teatrze greckim chór był grupą piętnastu osób, które występowały na orchestrze. NAJSŁYNNIEJSI DRAMATURDZY SOFOKLES Okról Edyp O Antygona O Elektra EURYPIDES Olfigenia w Aulidzie OHippolytos uwieńczony OBachantki AJSCHYLOS OOresteja OPrometeusz W okowach OPersowie ŹRÓDŁA O https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Dionizje_Wielkie O https://sites.google.com/site/historiawospp O https://pl.wikiquote.org/wiki/Kategoria:Greccy_dramaturdzy O https://prezi.com/quw2w8bnxzsn/teatr-antyczny/ O https://pl.wikipedia.org/wiki/Teatr_grecki O http://stl.kochamjp.pl/tag/tragedia/ O O Wiedza własna http://www.wiking.edu.pl/article.php?id=640%7C DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ