Przedmioty

Przedmioty

Więcej

test historia dział 1 starożytne cywilizacje

3.11.2022

622

30

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Era
1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą:
Nazwa pojęcia
Opis
Historia
Prehistoria
Paleolit
Neoli
Era
1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą:
Nazwa pojęcia
Opis
Historia
Prehistoria
Paleolit
Neoli
Era
1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą:
Nazwa pojęcia
Opis
Historia
Prehistoria
Paleolit
Neoli
Era
1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą:
Nazwa pojęcia
Opis
Historia
Prehistoria
Paleolit
Neoli
Era
1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą:
Nazwa pojęcia
Opis
Historia
Prehistoria
Paleolit
Neoli

Era 1. Pojęcia - wpisz nazwy poniższych pojęć. Możesz skorzystać ze spisu pod tabelą: Nazwa pojęcia Opis Historia Prehistoria Paleolit Neolit Rewolucja neolityczna Cywilizacja Monarchia despotyczna Politeizm Monoteizm System irygacyjny Zikkurat Mumifikacja Judaizm Zoomorfizm PREHISTORIA I CYWILIZACJE STAROŻYTNEGO WSCHODU - LEKCJA POWT. Monumentalizm Zasada talionu Kodeks 1 Okres zapoczątkowany jakimś ważnym wydarzeniem, od którego zaczynamy liczyć lata Nauka o przeszłości, nauka o dziejach. Epoka obejmująca okres pradziejów ludzkości do czasu poznania pisma i powstania źródeł pisanych Starsza epoka kamienna, zwana epoką kamienia łupanego. Młodsza epoka kamienna, zwana również epoką kamienia gładzonego. Proces gwałtownych zmian, który dokonał się między 10, a 8 tys. p.n.e., a który polegał na przejściu z koczowniczego do osiadłego trybu życia oraz na przejściu od zbieractwa i łowiectwa do uprawy roli i hodowli. Całokształt materialnego i duchowego dorobku społeczeństwa, wytworzonego w ciągu dziejów i przekazywanego z pokolenia na pokolenie. Ustrój w którym władza należy do monarchy, który ma nieograniczoną władzę, usankcjonowaną boskim pochodzeniem lub przyzwoleniem bogów. Wielobóstwo Wiara w jednego boga. System kanałów nawadniających oraz tam i sztucznych jezior. Świątynia w starożytnej Mezopotamii. Piramida schodkowa. Proces balsamowania zwłok. Religia żydowska. Nadawanie ludziom cech zwierzęcych. Wyolbrzymianie. Cecha budowli starożytnych - były olbrzymie Zasada prawa Hammurabiego ,,Oko za oko ząb za ząb" Spisany zbiór praw 2. Osiągnięcia cywilizacji starożytnych - w poniższej tabeli wypisz największe osiągnięcia cywilizacji starożytnego Egiptu i Mezopotamii Pismo Kalendarz Astronomia Matematyka Medycyna Budowle Rzeźba Malarstwo Rzemiosło 2 Technika Egipt Hieroglificzne. Materiałem na którym pisano był papirus. Słoneczny Podzielili rok na 365 dni Hydrotechnika Stworzyli system irygacyjny - dostarczali wodę na dalej położone pola. Potrafili obliczyć zaćmienie Słońca i Księżyca. Znali najbliższe planety. Potrafili obliczyć pole...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

powierzchni i objętość brył geometrycznych. Znali pierwiastki kwadratowe i sześcienne. Stworzyli system dziesiętny. Znali się na chirurgii - potrafili składać złamane kości. Potrafili przeprowadzić trepanację czaszki. Budowali monumentalne budowle z kamienia świątynie. Potrafili zbudować wielkie piramidy, które pełniły funkcję grobowców Podstawowym budulcem był kamień, często pokrywany płaskorzeźbami lub hieroglifami. Monumentalna, wykonana często w kamieniu. Przedstawiała faraonów, bogów itp. Oprócz tego odlewano figurki w metalu. Do grobowców składano małe drewniane figurki lub gliniane. Pasmowe, stanowiło element zdobniczy komór grobowych. Łączono je z hieroglifami. Stosowano w nim określony kanon: ✓ wielkość postaci zależała od jej miejsca w hierarchii społecznej, ✓twarz i stopy były ukazywane z profilu podczas gdy reszta ciała z przodu. Na bardzo wysokim poziomie kamieniarstwo, jubilerstwo, wytop metali - złota, miedzi, brązu. Potrafili wytwarzać szkło. Wydobywanie olbrzymich bloków Mezopotamia Klinowe. Materiałem na którym pisano była glina, często później wypalana. Księżycowy Podzielili dobę na 24 godziny, a godzinę na 60 minut, minutę na 60 sekund Potrafili obliczyć zaćmienie Słońca i Księżyca. Znali najbliższe planety. Potrafili obliczyć pole powierzchni i objętość brył geometrycznych. Znali pierwiastki kwadratowe i sześcienne. Stworzyli system sześć dziesiętny. Znali liczbę 0. Stwierdzili, że kąt ma 360° Stosowali ziołolecznictwo. Potrafili składać złamane kości. Budowali monumentalne budowle z cegły - świątynie i pałace. Jednym z największych osiągnięć były ogrody Semiramidy - ogrody na tarasach. Podstawowym budulcem była wypalana cegła pokryta kolorową polichromią. Stworzyli system irygacyjny - sieć kanałów oraz tam powstrzymujących powódź. Bardzo często stosowano kamienne płaskorzeźby, które przedstawiały sceny z życia społeczności, upamiętniały wielkie podboje czy władców. Kamienne reliefy ozdabiały ściany pałaców w Asyrii. Na bardzo wysokim poziomie ceramika, jubilerstwo, ozdabianie elementów drewnianych, wytop metali - złota, miedzi, brązu. Wynaleźli koło garncarskie i kamiennych w kamieniołomach wyłącznie z użyciem brązowych i kamiennych narzędzi. Transport wielkich bloków kamiennych na duże odległości. Podnoszenie ciężkich bloków na duże wysokości przy użyciu bloczków i lin. Potrafili dostarczać wodę na wyżej położone pola. 3. Podpisz poniższe zdjęcia: 3 Cywilizacja mezopotamska Na zdjęciu przedstawiono stellę z kodeksem Hammurabiego Cywilizacja egipska Cywilizacja egipska Na zdjęciu przedstawiono pylony przed wejściem do Na zdjęciu przedstawiono piramidy w Gizie świątyni Cywilizacja mezopotamska Na zdjęciu przedstawiono zikkurat transportowe. Potrafili budować wspaniałe fortyfikacje, bramy, wieże, zikkuraty. En Cywilizacja mezopotamska Na zdjęciu przedstawiono bramę Isztar z Babilonu Cywilizacja egipska Na zdjęciu przedstawiono maskę z grobowca Tutenchamona Cywilizacja indyjska Na zdjęciu przedstawiono posąg Buddy Cywilizacja indyjska Na zdjęciu przedstawiono cytadelę z basenem w jednym z miast cywilizacji Indusu. ■ 4. Uczeń powinien umieć wykonać polecenia na mapie MAPA: 4 Cywilizacja chińska Na zdjęciu przedstawiono mur chiński Politeizm wskaż obszar Żyznego Półksiężyca wskaż na mapie rzeki, nad którymi powstały najstarsze cywilizacje i wpisz ich nazwy wskaż Mezopotamię (Sumer, Babilonię, Asyrię), Egipt, Palestynę, Fenicję, Syrię, Persję, Chiny, cywilizację Indusu (1) Wierzono w wielu bogów, których utożsamiano z siłami natury. w Egipcie np. w Ozyrysa, Horusa, Ra, Izydę, Seta, Bastet itp. W Mezopotamii w Marduka, Isztar, Anu, Assura, itp. (2) Wyobrażano ich sobie jako ludzi, pół zwierzęta- pół ludzi, jako zwierzęta - Egipt. W Mezopotamii nadawano im kształty ludzkie. Header Cywilizacja chińska Na zdjęciu przedstawiono terakotową armię c grobowca cesarza Szy Huang Ti 5. Porównaj politeizm i judaizm uwzględniając następujące informacje: (1) W ilu bogów wierzono? Jak się nazywali? (Podaj przykłady) (2) Jak ich sobie wyobrażano? (3) Jakie były formy kultu? (3) Bogom budowano świątynie, w których trzymano posągi ich przedstawiające. Posągi (4) Czy religia ma święte księgi? Jeżeli tak to jakie? (5) Czy wierzono w życie po śmierci? Jeżeli tak to co trzeba było zrobić by się odrodzić? Jakie stosowano obrządki pogrzebowe? Judaizm (1) Wierzono w jednego boga - Jahwe, pana wszechświata i stworzyciela wszystkich rzeczy. (2) Bóg jest bezcielesny - nie ma postaci. Pojawia się w Biblii np. pod postacią gorejącego krzewu. (3) Żydzi zobowiązali się przestrzegać 10 przykazań, które otrzymał od Boga Mojżesz. te myto, ubierano, dostarczano pożywienie. Składano im ofiary. (4) Nie stworzono świętych ksiąg. (5) W Egipcie wierzono w życie po śmierci. Było one możliwe po przejściu sądu Ozyrysa. Drugim warunkiem życia po śmierci było zachowanie ciała, dlatego je mumifikowano. Wraz z ciałem miała zostać zachowana część duszy ludzkiej. Do grobów wkładano wszystko co człowiekowi będzie potrzebne po śmierci. 6. Uczeń powinien umieć wskazać cechy: ■ ■ ■ 7. Uczeń zna podział źródeł historycznych: ■ ■ I 8. Uczeń umie umiejscowić wydarzenie w czasie: ■ ▪ 5 Zbudowali mu świątynię w Jerozolimie, w której trzymano Arkę z przykazaniami. Nie wolno było spożywać innych potraw niż koszerne. Przestrzegano świąt. (4) Świętą Księgą jest Biblia – jej najważniejsza częścią jest Tora czyli Pięcioksiąg Mojżesza - pierwszych pięć ksiąg : Rodzaju, Wyjścia, Kapłańska, Liczb Powtórzonego prawa. Oprócz tego powstał Talmud - jest zestawem komentarzy do Tory, zbiorem zasad religijnych, które obowiązują wszystkich Żydów. (5) W judaizmie wierzy się, że przyjdzie dzień sądu ostatecznego, podczas órego bóg będzie sądził wszystkich ludzi. jeżeli człowiek przejdzie tę próbę będzie żył wiecznie. Warunkiem jest życie zgodnie z 10 paleolitu i neolitu; umieć porównać te epoki, religii egipskiej (umieć opisać wierzenia Egipcjan) społeczeństwa egipskiego (znać warstwy społeczne i zajęcia ludności) przykazaniami i bezwzględne posłuszeństwo Bogu. Po śmierci ciało zmarłego chowano w grobie. monarchii despotycznej na przykładzie Egiptu religii judajskiej (najważniejsze poglądy Izraelitów) wymienia rodzaje źródeł pisanych i niepisanych, podaje przykłady potrafi określić wiek wydarzenia jeżeli ma podaną jego datę, potrafi określić czy wydarzenie miało miejsce w pierwszej czy drugiej połowie wieku umie zapisać wiek rzymskimi cyframi wymienia epoki historyczne w kolejności, wie jakie wydarzenie je zapoczątkowały wymienia epoki w historii kultury europejskiej w kolejności 9. Uczeń umie wskazać zabytki piśmiennictwa egipskiego, cywilizacji Mezopotamii, chińskiego, alfabetu fenickiego.