Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Zabór pruski – walka z germanizacją (WSiP kl 7)

15.01.2023

766

47

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


Zabór pruski – walka z
germanizacją
Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia
Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec
ces

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zabór pruski – walka z
germanizacją
Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia
Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec
ces

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zabór pruski – walka z
germanizacją
Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia
Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec
ces

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zabór pruski – walka z
germanizacją
Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia
Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec
ces

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zabór pruski – walka z
germanizacją
Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia
Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec
ces

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

Zabór pruski – walka z germanizacją Otto von Bismarck doprowadził do zjednoczenia Niemiec. Chciał zlikwidować wszelką nielojalność wobec cesarstwa niemieckiego. Zaostrzył politykę germanizacji. Stopniowo usuwano j. polski ze szkół. Najpierw nauka j. niemieckiego była obowiązkowa, potem nauczanie odbywało się w j. niemieckim, w późniejszych latach tylko religii można było uczyć po polsku. Po polsku nie można było mówić w urzędach, sądach, na poczcie czy stacji kolejowej. Kulturę polską pielęgnowano w domach i na prywatnych spotkaniach. Otto von Bismarck wywodził się z protestanckich Prus. Nie ufał niemieckim katolikom. Uważał, że Kościół katolicki hamuje proces rozwoju narodu niemieckiego. Kulturkampf (niem. walka o kulturę) - zainicjowana przez kanclerza Bismarcka walka polityczna mająca na celu ograniczenie wpływu Kościoła katolickiego na życie społeczne i polityczne w państwie niemieckim, w tym na ziemiach polskich należących do Niemiec. Uchwalono ustawy, które wprowadziły kontrolę państwa nad Kościołem katolickim. Usuwano ze szkół księży będących nauczycielami, zastępowano ich pruskimi funkcjonariuszami. Obrona katolicyzmu w zaborze pruskim łączyła się z obroną polskości. Przez Kulturkampf nastąpił proces repolonizacji Górnego Śląska - ludność zjednoczona wokół swoich księży, nauczycieli i działaczy społecznych w obronie wiary, tradycji i języka odkrywała swoje polskie korzenie. Nie chciała już być lojalna wobec niemieckich władz, które walczyły z jej religią. Karol Miarka - nauczyciel, który odegrał kluczową rolę w rozbudzeniu polskiej świadomości narodowej na Górnym Śląsku. Zaborze pruskim dużą rolę odegrała praca organiczna. Żyjący tam Polacy mogli działać gospodarczo, społecznie i kulturalnie w ramach obowiązującego prawa. Urzędnicy pruscy trzymali...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

się przepisów (urzędnicy carscy byli przekupni, niekompetentni i samowolni). Polacy żyjący w zaborze pruskim byli zamożniejsi, lepiej wykształceni, zdyscyplinowani i oszczędni niż Polacy z innych zaborów. Skutecznie konkurowali z Niemcami w swoich profesjach. W Wielkopolsce zakładano towarzystwa rolnicze, które: - upowszechniały nowoczesne metody gospodarowania, - wspierały polskich ziemian i chłopów, - odwodziły od zamiaru sprzedaży ziemi niemieckim osadnikom. Działalności patronowali księża katoliccy zaangażowani w obronę polskości. Działały też towarzystwa kulturalno-oświatowe, dzięki którym: - kształcono polskich nauczycieli, lekarzy, prawników i rzemieślników, - zakładano biblioteki, - organizowano odczyty (w Wielkopolsce, na Pomorzu i Śląsku). Najważniejszym z nich było Towarzystwo Czytelni Ludowych. Maksymilian Jackowski był nazywany królem chłopów, ponieważ doprowadził do wielkiego rozwoju kółek rolniczych w Wielkopolsce. Niemieckie banki nie chciały udzielać kredytów Polakom. W rozwijaniu polskiej przedsiębiorczości pomagały tzw. spółki zarobkowe - kasy oszczędnościowo-pożyczkowe: ich członkowie za płacenie regularnych składek mogli dostać kredyty na korzystnych warunkach. Do ich upowszechnienia przyczynił się ksiądz Augustyn Szamarzewski, który objął patronat nad Związkiem Spółek Zarobkowych i Gospodarczych. Następnie kierował nim ksiądz Piotr Wawrzyniak. rugi pruskie - wysiedlanie Polaków i polskich Żydów, którzy wyemigrowali do Wielkopolski (z ziem innych zaborów) i nie uzyskali pruskiego obywatelstwa. Byli to głównie pracownicy sezonowi, ale też rodziny od pokoleń żyjące w Wielkopolsce. W ich miejsce sprowadzano osadników niemieckich. Komisja Kolonizacyjna - instytucja wykupująca ziemię od Polaków i sprzedająca ją niemieckim osadnikom. Hakata - stowarzyszenie niemieckich nacjonalistów wspierające antypolskie działania rządu niemieckiego. Działania rządu niemieckiego przyczyniły się do zmobilizowania ludności polskiej do inicjatyw społecznych: - zakładania banków spółdzielczych, - tworzenia spółek rolniczych, unowocześniania rolnictwa. Władze niemieckie zaostrzały prawa. Bez specjalnych zezwoleń nie wolno było stawiać budynków na zakupionej ziemi. Symbolem oporu stał się polski chłop - Michał Drzymała, który z braku zgody na budowę domu, zamieszkał w wozie cyrkowym. Po długich procesach musiał opuścić swoją ziemię. Po wprowadzeniu nauki religii w języku niemieckim wybuchały masowe strajki uczniów i rodziców. Dzieci karano chłostą a rodziców – grzywnami i więzieniem. Pierwsze odmówiły nauki religii po niemiecku dzieci z Wrześni (1901 r.) W obronie dzieci występowali m.in. Henryk Sienkiewicz i Maria Konopnicka (Rota). Henryk Sienkiewicz pisał ku pokrzepieniu serc. Przesłanie jego dzieł: w przeszłości wielokrotnie spadały na Polskę klęski, jednak zawsze wychodziła z tego zwycięsko. Uczył dumy z historii narodowej. Sprawdź też inne notatki, fiszki i testy na ten temat na moim profilu. Notatka została stworzona na podstawie podręcznika „Historia" 7, wydawnictwa WSiP, 2017 MZ Learning