Konwencje i środki stylistyczne w literaturze baroku
Literatura baroku charakteryzowała się bogatym wykorzystaniem środków stylistycznych i konwencji literackich, które odzwierciedlały złożoność i dynamikę epoki. W utworach barokowych szczególnie istotną rolę odgrywały metonimie, synekdochy oraz turpizmy, które służyły wyrażaniu charakterystycznego dla epoki dualizmu i kontrastów.
Jednym z kluczowych elementów literatury baroku było wykorzystanie konwencji miłosnej, czego przykładem jest koncept "idealnej kobiety". Autorzy barokowi często tworzyli katalogi cech doskonałej wybranki, czerpiąc inspiracje z przyrody i zjawisk naturalnych. W utworach pojawiały się kontrastowe zestawienia: piękno-brzydota, zgoda-niezgoda, które były typowe dla cech baroku jako epoki.
Definicja Metonimia to środek stylistyczny polegający na zastąpieniu nazwy jakiegoś przedmiotu lub zjawiska nazwą innego, pozostającego z nim w uchwytnej zależności. Synekdocha to szczególny rodzaj metonimii, gdzie część reprezentuje całość lub odwrotnie.
Nurty baroku znalazły swoje odzwierciedlenie w stosowaniu różnorodnych środków artystycznego wyrazu. Turpizm, jako konwencja estetyczna wprowadzająca do literatury motywy brzydoty i rozkładu, stanowił charakterystyczny element twórczości barokowej, podkreślający przemijanie i vanitas. Te środki stylistyczne były szczególnie widoczne w literaturze baroku przykłady można znaleźć w twórczości czołowych poetów epoki.