Środki stylistyczne i wielkie dzieła baroku
Sztuka baroku to prawdziwy festiwal środków stylistycznych. Inwersja (odwrócenie szyku wyrazów), elipsa (opuszczenie domyślnych wyrazów), antyteza (zestawienie przeciwstawnych elementów) i paradoks (myśl wewnętrznie sprzeczna) to tylko niektóre z nich. Często spotykamy też peryfrazę (zastąpienie słowa przez opis), pytania retoryczne, antropomorfizację (przypisanie cech ludzkich przedmiotom nieożywionym) czy enumerację (wyszczególnienie).
Wielkie dzieła literatury barokowej to m.in. Szekspirowski "Makbet" z bogatą galerią postaci, wśród których znajdują się tytułowy Makbet, Lady Makbet, król Dunkan, Banko, Makduf czy trzy wiedźmy. Dramat ten porusza problemy władzy, ambicji i wyrzutów sumienia.
Molierowski "Skąpiec" to z kolei komedia, której głównym bohaterem jest Harpagon - skąpiec trzymający w ryzach całą rodzinę: syna Kleanta, córkę Elizę i jej ukochanego Walerego. Sztuka wyśmiewa ludzką chciwość i obsesję na punkcie pieniędzy.
Warto zaznaczyć, że barokowa tragedia nowożytna różni się od antycznej. Choć obie kończą się nieszczęśliwie i poruszają doniosłą problematykę, to w tragedii nowożytnej brak fatum, bohaterowie mogą być dobrzy lub źli, pojawiają się elementy szyderstwa i komizmu, a czas i miejsce akcji nie są ograniczone. Budowa dramatu nowożytnego opiera się na aktach i scenach, a nie na epejsodiach i stasimonach jak w antyku.
Zapamiętaj: Barok to epoka kontrastu - zestawiania przeciwieństw i skrajności, zarówno w treści z˙ycie−sˊmiercˊ,ciało−dusza, jak i w formie sˊwiatło−cienˊ,prostota−ozdobnosˊcˊ!