Kompozycja i prometeizm w "Dziadach"
"Dziady" są pełne znaczących kontrastów i opozycji: duchy z prawej i lewej strony, towarzystwo przydrzwiowe i przystolikowe, msza święta i krwawa ofiara chłopców wywożonych na Sybir. Taka konstrukcja podkreśla dwoistość świata i dramaturgie sytuacji Polski.
Charakterystycznym elementem utworu jest oniryzm (poetyka snu), który pozwala Mickiewiczowi łączyć rzeczywistość historyczną z wizjami i objawieniami, tworząc wielowymiarowy obraz polskich losów.
Postawa Konrada reprezentuje prometeizm - symbol buntu człowieka przeciw bogom. W mitologii Prometeusz tchnął życie w człowieka, dał mu ogień i wiedzę, a za miłość do ludzkości zapłacił straszliwą cenę. Został przykuty do skały Kaukazu, gdzie codziennie orzeł wyjadał mu wątrobę, która odrastała.
Prometeizm to archetyp poświęcenia jednostki w imię idei lub narodu oraz przekonanie, że wyjątkowy talent i siła ducha mogą zbawić ludzkość. Konrad, podobnie jak Prometeusz, buntuje się przeciw wyższym siłom, gotów poświęcić wszystko dla dobra narodu.
Kluczowe: Prometeizm Konrada i mesjanizm księdza Piotra to dwie główne idee "Dziadów cz. III" - bunt przeciwko Bogu i poddanie się woli Bożej, które razem tworzą pełny obraz romantycznej koncepcji walki o wolność.