Szkoła i grupy chłopców w "Ferdydurke"
W szkole, która jest jednym z głównych miejsc akcji "Ferdydurke", Gombrowicz przedstawia dwie przeciwstawne grupy chłopców:
- CHŁOPCY dowoˊdcaMiętus:
Wulgarni, nie stosują się do zasad
Uważają się za dorosłych i nie dają się "upupić"
Chodzą "na kobiety" symboldorosłosˊci
Przeklinają
Chcą zwalczyć szkolny system
Example: Miętus bierze udział w pojedynku na miny, który wygrywa, demonstrując swoją "dorosłość".
- CHŁOPIĘTA reprezentantSYFON:
Syfon uważa, że bycie niewinnym nie jest dziecinne
Chce akceptacji niewinności i pogodzenia się z nią
Kluczowym wydarzeniem jest BITWA NA MINY, która symbolizuje narzucanie poglądów przez obie grupy:
- Początkowo wygrywa Syfon
- Zostaje jednak "przekonany" przez Miętusa w sposób brutalny "gwałcącgoprzezuszy"
- SYFON popełnia samobójstwo, wieszając się na wieszaku, nie mogąc znieść słów Miętusa
Highlight: Samobójstwo Syfona symbolizuje niemożność pogodzenia się z narzuconą formą i utratę własnej tożsamości.
NAUCZYCIELE w szkole są przedstawieni jako:
- Upupiani przez dyrektora
- Pozbawieni własnego zdania, wyuczeni
- Wykształceni, ale niedołężni
Quote: "CELEM NAUCZANIA JEST UPUPIANIE UCZNIÓW"
Lekcja języka polskiego prowadzona przez profesora Bladaczkę jest doskonałym przykładem absurdu szkolnego systemu:
- Bladaczka powtarza frazę "Juliusz Słowacki wielkim poetą był"
- Wymaga od uczniów bezwzględnej zgody z tym stwierdzeniem
- Nie potrafi wyjaśnić, dlaczego tak uważa, po prostu "tak jest"
Example: Gałkiewicz, który nie zgadza się z opinią o Słowackim, dostaje jedynkę i jest oskarżony o brak inteligencji.
Ta scena doskonale ilustruje problematykę "Ferdydurke", ukazując mechanizmy narzucania form i tłumienia indywidualności w systemie edukacji.