Przedmioty

Przedmioty

Więcej

Językoznawstwo

21.03.2022

1706

59

Udostępnij

Zapisz

Pobierz


GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA
-przemiany w języku
La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor,
rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon,

Zarejestruj się

Zarejestruj się, aby uzyskać nieograniczony dostęp do tysięcy notatek. To nic nie kosztuje!

Dostęp do wszystkich materiałów

Dołącz do milionów studentów

Popraw swoje oceny

Rejestrując się akceptujesz Warunki korzystania z usługi i Politykę prywatności.

GRAMATYKA -przemiany w języku La przemiany po '89 np.: CV, makler, manager, sponsor, rozwój technologiczny np.: internet, tablet, smartfon, online, Instagram, e-dziennik, ruchy społeczne np.: eko, gluten free, feminizm, LGBT, parada równości, zmiana stylu życia np.: UBIÓR: leginsy, stringi, t-shirt; ŻYWIENIE: humus, sushi, suflet, awokado, liczi; WIZERUNEK: botoks, depilacja laserowa, joga, manicure hybrydowy, fitness, spa, szkoła wizażu; PODRÓŻ: all inclusive, hostel, bookować; SPORT: bungee, skatepark, snowboard; ROZRYWKA: XBox, konsola, telewizor plazmowy; INNE: paczkomat, outlet, gratis, logo, portfolio. L PODSUMOWANIE JĘZYKA: • nazwy własne (np. Android), • zwiększona popularność (np. siłownia), • neosemantyzmy (np-galeria - już nie sztuki tylko handlowa), • kalka językowa (np.myszka). • włączenie do polskiej odmiany (np.bookować), zapis fonetyczny (np. lajkować), • zapożyczenia w formie oryginalnej (np.fitness), ● zapożyczenia wypierające polskie Towa (np. manager), • konstrukcje opisowe (np. odkurzacz basenowy). -zapożyczenia chrystianizacja-X wiek: - 2 czeskiego (bonemizmy) np. kościół, pacien, - z Taciny (latynizmy) np. ofiara, biskup, aniot. średniowiecze - twonenie miast i wsi w oparciu o prawa magdeburskie: - z niemieckiego (germanizmy) np. ratusz, wojt, gmach, cTo, rycen. INTERNACIONALIZMY шутагу posiadajgcе Podobną formę i bamienie w wielu językach oraz wyrażające tą samą lub zbliżoną treść (często pochodzą 2: angielskiego, francuskiego, greckiego i Taciny). LXVI-XVI wiek- ekspansja Polski na wschód: - z ukraińskiego (ukrainizmy) np.step, duma, jar, hulaka, bezhołowie, - z tureckiego (turcyzmy) np. bazar, basza, kajdany, tapczan, - z włoskiego (italianizmy) np. kalafior, pomidor, impreza, fontanna. [małżeństwo Zygmunta Starego z Bong) 2 LXVII-XIX wiek- m.in. walka Polaków u...

Nie ma nic odpowiedniego? Sprawdź inne przedmioty.

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

Knowunity zostało wyróżnione przez Apple i widnieje się na szczycie listy w sklepie z aplikacjami w kategorii edukacja w takich krajach jak Polska, Niemcy, Włochy, Francje, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dołącz do Knowunity już dziś i pomóż milionom uczniów na całym świecie.

Ranked #1 Education App

Pobierz z

Google Play

Pobierz z

App Store

Knowunity jest aplikacją edukacyjną #1 w pięciu krajach europejskich

4.9+

Średnia ocena aplikacji

13 M

Uczniowie korzystają z Knowunity

#1

W rankingach aplikacji edukacyjnych w 11 krajach

900 K+

Uczniowie, którzy przesłali notatki

Nadal nie jesteś pewien? Zobacz, co mówią inni uczniowie...

Użytkownik iOS

Tak bardzo kocham tę aplikację [...] Polecam Knowunity każdemu!!! Moje oceny poprawiły się dzięki tej aplikacji :D

Filip, użytkownik iOS

Aplikacja jest bardzo prosta i dobrze zaprojektowana. Do tej pory zawsze znajdowałam wszystko, czego szukałam :D

Zuzia, użytkownik iOS

Uwielbiam tę aplikację ❤️ właściwie używam jej za każdym razem, gdy się uczę.

Alternatywny zapis:

boku Napoleona: - z francuskiego (galicyzmy) np. gorset, dama, batalion, fryzjer, szarza, dragon. LXIX zabory: - 2 niemieckiego (germanizmy) np. frajda, heblować, fest, być w posiadanu, - 2 rosyjskiego (rusycyzmy) np. na siłę, podpaść komuś, @ndat kodeve 1945r.- 1989r.- zależność Polski od Rosji po II w's: - 2 vosyjskiego (rusycyzmy) np. sputnik, agitka, towanyse, z wielkiej litery, swoTocz, polibiuro. po 1989 r.: - z angielskiego (anglicyzmy) np. adidasy, flesz, ksero, menadżer, wideo. RODZAJE LITERACKIE ZIRYKA podmiot liryczny / hymn, oda, sonet EPIKA 1 narrator 1. religijne, •1. żałobna (= funeralna), 3-osoboko 1-osobouo (wszechwiedzący, (ograniczona ob'ektyuny, zdystansowany, emocjonalny, spoza świata predstawionego) -typy lingki ze względu na temat (problematyka): • liryka patriotyczna, ● pomieść, opowiadanie, novela wiedza, subiektyuny, uczesthin wydarzeń) •1. mitosna (nplerotyczna), •1. propagandous, •1. refleksyjna (np. 1. refleksyjno-filozoficzna). (odio tanto do Monkretnej filozofil) DRAMAT ukryty w didashaliach (tebing b) ze względu na kreację podmiotu ( budowa techniczna i gramatyczna): • 1 os. 1.poj. (np. mój,ide) • 1 os. 1. mn. (np. nasz, idziemy) 1. podmicu zbiorowego: Lniekiedy • 2 os. 1. poj. /1. mn. (np. twój, wasz, idź, idźcie) •3 os. 1. poj./1. mn. (jego, ich, jej, idą, idzie) 1. bezpośrednia: podmiot możemy utożsamić z autorem → 1. bezpośrednia wyznania (osobowa), podmiotu nie można utożsamić z autorem 1. bezpośrednia maski. 1 komedia, tragedia podmiot mówi 1. zwrotu do adresata: 1.apelu- gdy podmiot oczekuje, żąda od adresata określonej postanty Ipośrednia: L1.opisowa, L1. narracyjna. style funkcjonalne 4 STYL ARTYSTYCZNY (pisany): • różnorodna składnia, bogate stownictwo (synonimy), • dominacja funkcji poetyckiej, • liczne środki językowe - głównie metafory (obrazowość), • możliva obecność elementów innego stylu. w imieniu zbioro word L STYL POTOCZNY (mówiony, zapisany → język internetu): ekspresywność, • liczne związki frazeologiczne i kolokwializmy • nazwy konkretne, humor, • skrótowość, · składnia luźna, Z • započycrenia gwar środowiskowych i języków obcych, poufotość, bezceremonialność (wulgarność). STYL NAUKOWY (głównie pisany): ● terminy naukowe, • wyrazy abstrakcyjne, • zdania wielocztonowe, oznajmujące, • bez ekspresji (dystans), ● logiczność i spójność kompozycji. STYL URZĘDOWY (pisany- prepisy, podania) : ● schematyczność, utarte zwroty, • różna terminologia, • dążenie do jasności (rozbudowane zdania pojedyncze i krótkie zdania złożone), "nie pal"), ● często tryb rozkazujący (rokazy • formy bezokolicznika (zakazy - "zabrania się palic"), strona bierna, bezosobowe czasowniki ● ustalony porądek kompozycyjny (punkty, paragrafy). ↳ styl retoryczny (mósriony): dominuje funkcja impresywna, ● figury stylistyczne (głównie powtórenia, pytania retoryczne, apostrofy) • Szablony frazeologiczne, • składnia jasno ujmująca tok rozumowania, ale STYL PUBLICYSTYCZNY (pisany i mówiony) : ● • dąży do precyzji i zwięzłości, no odbiorce emocjonalność, konstrukcje obrazowe i sugestywne, ukierunkowanie (funkcja impresywna), na informację (funkcja informatycina), • w krótkich notatkach ukierunkowanie • aktualna tematyka, ● połączenie języka potocznego z terminami różnych dziedzin. frazeologizme FRAZEOLOGIZM połączenie dwóch lub więcej wyrazów, którego znaczenie jest odmienne. od sensu dyktowanego prez poszczególne stowa składające się na związek. w oryginalny sposób. Z IDIOM wyrażenie właścive tylko danemu językowi niedające się dostownie prettumaccy c na inny język, bywa utażsamiany ze związkiem frazeologicznym. L podział frazeologizmów: a) kryterium formalne - ze względów gramatycznych: wyrażenie- ośrodkiem jest zwykle neczownik, przymiotnik, imiesłów przymiotnikowy, przysłówek (np. dużo odpadów", 11 czerwone i czavne"), ● ● • fraza sa to zdania lub równoważniki zdań, do fraz zalicza się: przysłowia, sentencje (np. wyszło szydło z worka"), • zwrot - ośrodkiem jest czasownik lub imiesłów przysłówkowy (np.,, biorąc pod uwagę", kochać kogoś na zabój") b) kryterium semantyczne - znaczenie: luźne - każdy człon zachowuje swoje znaczenie (np." drewniany dom,.), • stałe związki, których składniki nie mogą ulegać zmianie, bo zmieni się ich treść (np. "patneć przez różowe okulary", "drzeć z kim's kotÿ), ● Tączliwe połączenia wyrazowe, których składniki są silnie powiązane znaczeniowo, są to połączenia bardziej utarte niż luźne, ale nie zawierają jeszcze składników o zatartym znaczeniu (np. "dobić targu,.). • L przykłady frazeologizmów pochodzących 2: s Tup • Biblii "hiobowa wieść", neź niewiniątek", ,, plagi egipskie", zmienić się w "1 soli", "zakazany owoc", "egipskie ciemności.., niemiemy Tomasz",,,umywać ręce". 19 • paralelizm składniowy - powtónenie w ciągu jednej wypowiedzi zdań i ich składników, (np. BTogostawieni... albowiem / BTogostameni... albowiem...), antyku - " nić Ariadny","syzyfowa praca", „koń trojański", „pięta Achillesa", stajnia Augiasza", "kości zostały Rucone... "między Scyllą, a Charybdą" -styl biblijng CECHY STYLU BIBLIJNEGO: fragmentaryczność - tylko główne informacje, niedookreślenia, wielospójnikowość - wprowadzanie : Tączenie zdań spójnikami (głównie "i" oraz "a"), imiesTowone równoważniki zdań - zwłaszcza z imiesłowem zakończonym na - Tszy, - uszy, • zaimki dzierżawcze po wyrazie określonym (np. mego, mój, moja, swą), inwersja- szyk prestawny (np. żył mąż pewien w ziemi Uz. zamiast W ziemi Uz żył pewien mąż ● • dominacja składni współrzędnej, • Stosowanie mowy niezależnej - w celu przytaczania czyichś wypowiedzi, ● . charakterystyczne porównania, metafory i symbole, archaizmy (np. Oblubieniec, Oblubienica, dziecię, jeśliś jest), podział na wersety - odc. tekstu składające się na część znaczeniową i rytmiczng. jezyk interneter CECHY KOMUNIKACJI INTERNETOWEY: multimedialność, -dialogiczność, komunikowanie masowe, ograniczone odczytywanie kontekstu, - specyficzny język, inny uklad-nielinearny (hipertekst), nadużywanie anglicyzmów. CECHY JĘZYKA: skrótowość, kolokwialność (potocyzmy), - duża ekspresywność (nejt), - ograniczenie interpunkcji, Lakronimy - skróty dłuższych wyrażeń, nadziej Pojedynczych słów, zwykle zapożączenia z angielskiego (np. 20L (lots of laugh)-dużo śmiechu, BBS (be back soon). będę wkrótce, F2F (face to face) - osobiście, cb- ciebie, tb-tobie, jj-już jestem, zw-zakaz wracam). - nievespektovanie zasad ortografii, wykorzystywanie środków niejęzykowych (np-emotikony), schematy językowe. • ucięcia (np. nava- na razie, komp-komputer, do zoba/do zo - do zobaczenia). NETYKIETA-konsekwencją nie respektovania jest usunięcie z forum (dostać bana) np. zakaz używania wulgaryzmów, nadużywanie emotikonów, wysyłanie spamu, pisanie tylko wielkimi literami → "krzyczenie". schemat aktu komunikacji ↳ FORMY KOMUNIKACJI: • strony oficjalne (nądowe, fundacji, gazet itp.), • forum internetowe, • czaty, • e-mail, • portale społecznościowe, ● blogi. Lhack mowa (leet speak)- użycie zapisu fonetycznego, celowe opuszczanie i zamienianie liter, stosowanie cyfr (np. j00-ty, 4U-dla ciebie, W8ume-poczekaj na mnie). KOMUNIKAT-informacja KOD-system znaków (stownictwo i gramatyka) KONTAKT-sposób przekazywania informacji: bezpośredni, pośredni (pp.TV, radio) KONTEKST- okoliczności stanowiące przyczynę aktu komunikacji funkcje komunikantów NAVANCA INFORMATYWNA FUNKCJA EKSPRESYNNA- ukierunkowanie wypowiedzi na emocje mówiącego, uczucia związane są z tematem wypowiedzi lub jej odbiorcą; dominuje w zapisach prywatnych listy, pamiątnik, dziennik czy w poezji; podmiot domyślny "je" •FUNKCYA INFORMATYUNA wykrykniki, ważna jest intonacja i iloczas (długość nekazuje wiedzę o świecie zewnętrznym; dominuje trwania głoski), a w poezji- wyrazy ekspresywne. , pracach naukowych; zdania oznajmujące poj. i T., czas przeszły, czasowniki w 3 osobie. BENE FUNKCJA FATYCZNA ona do nawiązania lub podtrymania kontaktu omiędzy rozmówcami: powitania, podtrzymywania kontaktu, pożegnania; krótkie wypowiedzi, wykrzyknienia, np. wram, tobie. formuly grecznośdove, równowaźniki zdań. 770 KSPRESYWNA POETYCKA SPRAWCZA (nadauca) FATYCZNA IMPRESYUNA (odbiorca) ODBIORCA FUNKCYA SPRAUCZA Rekoronie o takaj sile towarzyszy To ludom kultur siehotnych np. uroczysta przysięgi, zaklęcia-formuły sTowne stanowiące waing część obrędów, proces sądowy (zeznania). •FUNKOJA IMPRESYWNA próba naklonienia odbiorcy do jakiś działań, przyjęcia określonych postaw; dominuje w reklamie, polityce, w języku nauczycieli i rodziców; tr rozkazujący, pytania retoryczne, czasownik: musieć, treba, zwroty do odbiorców • FUNKCJA POETYCKA zwraca uwagę na sam tekst i na jego budowę, obecna głównie w poezji, zamera frodk: artystyczne. reklama L CEL: prekazanie informacji handlowych i wywieranie presji stymulującej do zakupu określonego produktu lub pnekonania do określonej idei: · krótkoterminowe: sprzedaż produktu, • długoterminowe: np. budowanie wizerunku firmy. FUNKCYA: impresynna = perswazyjna (inaczej pnekonywanie). ↳ FORMA : krótkim czasie, kampanie reklamowe - większa skuteczność, różnorodna- ogłoszenie w gazecie, bilboardy, spoty, foldery, promacje, Sponsoring, marketing multimedialny (internet), wspieranie celów charytatywnych, konkursy. syntetyczna jak najwięcej informacji w • cykliczna RODZAYE: ● komercyjna- nastawiona na zwiększenie sprzedaży, • Społeczna - ukazuje problemy, by zwiększyć społeczną wrażliwość na różne problemy (np. głód dzieci akcja "Pajacyk", pedofilia "Dziecko w sieci", wypadki drogone "Młodzi kievoncy", premос → "во zupa бута zа stona "). ↳YĘZYK W REKLAMIE: • nazwa firmy (marka) i produktu - nazwa ost nezona (często "isplevana" celebrytą), • dłuższy tekst - ogłoszenia, foldery, • hasto reklamowe- SLOGAN (np. aspiryna - "na chorobę Ci inne środki"). ↳ SLOGAN-opis: krótkie, Tatwe do zapamiętania, często dowcipne hasTo, • środki językowe: odwołania do związków frazeologicznych, neologizmy, współbrzmienia, homonimia, parafrazy, styl potoczny, powtórenia, wyrazy wartościujące pozyty unie, apostrofy, stopniowanie przymiotników / przysłówkach, zaimki dzierżawcze, znaczący zapis dużą literą, homofonia + 1 dźwięk, różne pisownia (np. more, może) KONTROWERSYYNE TEMATY REKLAM: • prekonania religijne, tożsamość narodowa, • agresja, brutalność, cierpienie • seksualność, seks, nagość, wulgarność. brydota, RETO RYKA sztuka piękneдо Pnemawiana, logicznego konstruowania wypowiedz: i skutecznego przekonywania PERSWAZYA Sztuka prekonywania, naktaniania, sugerowania pożądanych interpretacji/ocen, jej odmiany to: agitacja i propaganda NAJPOPULARNIEJSZE CHWYTY ERYSTYCZNE tworzenie falszywych tańcuchów przy czynowo-skutkowych, nieuzasadnione uogólnienia, zastępowanie argumentów odwołaniami do autorytetów, ostneganie pred nekomymi negatywnymi konsekwencjami, stosowanie argumentów ad personam, czyli atakowanie, obrażanie rozmówcy. -stylizacja językowa STYLIZACJA JĘZYKOWA → polega ona na umyślnym naśladowaniu elementów określonego stylu, który jest charakterystyczny dla danego autore, epoki u wypouiedzi czy środowisha; zabieg ten stosuje się w celu zwiększenia komunikatywnośći przekazu. ↳ GŁÓWNE ODMIANY STYLIZACYi JĘZYKOWEY: a) archaizacja - wprowadzenie do wypowiedzi archaizmów, stosowana jest często w powieściach historycznych, a jej celem jest oddanie kolorytu danej epoki; rodzajem archaizacji jest styl biblijny; jej główne cechy to: podział na wersety, prysTowia, podniosły charakter, krótkie zdania. b) kolokwializacja- wprowadzenie do wypowiedz: kolokwializmów, służy to uwypukleniu i jego środowiska społecznego oraz skutkuje urealnieniem. wypowiedzi, stylizacja środowiskowa - ogranicza się do leksyki i frazeologii cech bohatera c) dialektyzacja (stylizacja gwarowa)- wprowadzenie do wypowiedzi różnych dialektyzmów, służy to zindywidualizowaniu języka bohatera i ukazanie lokalneg kolorytu.