Młoda Polska to okres w literaturze i sztuce polskiej, który charakteryzował się głębokim pesymizmem i nastrojowością.
Dekadentyzm był jednym z najważniejszych nurtów Młodej Polski, wyrażający rozczarowanie rzeczywistością i poczucie schyłkowości epoki. Główne cechy tego kierunku to melancholia, pesymizm oraz zainteresowanie tematyką śmierci i przemijania. Wiersze o śmierci i przemijaniu stały się istotnym elementem twórczości tego okresu, czego przykładem są najpopularniejsze polskie wiersze takich autorów jak Kazimierz Przerwa-Tetmajer czy Jan Kasprowicz. Filozofia Młodej Polski czerpała inspiracje z myśli Arthura Schopenhauera, którego pesymistyczna wizja świata doskonale współgrała z dekadenckim nastrojem epoki.
Prądy artystyczne Młodej Polski były silnie związane z filozofią epoki. Schopenhaueryzm wpłynął na sposób postrzegania rzeczywistości przez artystów, którzy w swojej twórczości często poruszali tematy nieuchronności śmierci i ulotności życia. Przedstawiciele dekadentyzmu w Polsce tworzyli dzieła przepełnione symboliką i metaforyką, często odwołując się do motywów vanitas. W utworach takich jak "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego można odnaleźć elementy dekadentyzmu, który przejawia się w postawach niektórych bohaterów, ich zniechęceniu i poczuciu bezsilności wobec rzeczywistości. Piękne wiersze o przemijaniu z tego okresu, w tym utwory Wisławy Szymborskiej, która później nawiązywała do tej tradycji, pokazują, jak głęboko zakorzeniona była w polskiej literaturze refleksja nad przemijaniem i śmiertelnością.