Symbolizm i Impresjonizm w "Melodii mgieł nocnych" Kazimierza Przerwy-Tetmajera
Symbolizm w literaturze Młodej Polski przejawia się doskonale w utworze "Melodia mgieł nocnych" Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Wiersz stanowi mistrzowski przykład połączenia tendencji impresjonistycznych i symbolicznych, charakterystycznych dla epoki Młodej Polski.
Definicja: Impresjonizm definicja to kierunek artystyczny dążący do uchwycenia ulotnych wrażeń i oddania subiektywnych doznań zmysłowych. W literaturze przejawia się poprzez nastrojowość i sensualność opisów.
Poeta kreuje niezwykły obraz tatrzańskiego krajobrazu, gdzie głównym "bohaterem" są ożywione górskie mgły bawiące się nad Czarnym Stawem Gąsienicowym. Wykorzystując technikę synestezji, czyli łączenia wrażeń pochodzących z różnych zmysłów, autor tworzy wielowymiarowy, sensualny obraz przyrody. Wrażenia wzrokowe "barwne", słuchowe "dzˊwięczne" i zapachowe "wonne" przenikają się wzajemnie, tworząc spójną całość artystyczną.
Melodyjność utworu, będąca jednym z najważniejszych elementów konwencji symbolicznej, została osiągnięta poprzez zastosowanie kilku środków artystycznych. Poeta wykorzystuje rymy żeńskie o układzie aabb, regularny czternastozgłoskowy układ wersów oraz instrumentację głoskową. Szczególnie istotne jest nagromadzenie głosek miękkich i ciszących, które potęgują wrażenie delikatności i ulotności opisywanej sceny.
Przykład: Najlepszym przykładem synestezji w utworze jest wers: "pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną, dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną" - gdzie doznania smakowe łączą się z węchowymi i wzrokowymi.