Prądy i tendencje schyłkowej fazy Młodej Polski
Pod koniec epoki Młodej Polski pojawiło się kilka charakterystycznych tendencji, które wyznaczały nowe kierunki w sztuce i literaturze:
Franciszkanizm – nurt w twórczości literackiej początku XX wieku nawiązujący do postaci i legendy św. Franciszka z Asyżu. Charakteryzował się prostotą, afirmacją życia i przyrody oraz odejściem od dekadenckich nastrojów. Stanowił swoistą odpowiedź na pesymizm wczesnej fazy modernizmu.
Mizoginizm – postawa niechęci wobec kobiet, będąca reakcją na ich emancypację. W literaturze młodopolskiej przejawiała się w kreowaniu postaci kobiet fatalnych, niszczących mężczyzn, lub przeciwnie – kobiet idealnych, nieosiągalnych.
Freudyzm – wpływ teorii Zygmunta Freuda dotyczących struktury ludzkiej psychiki. Według Freuda psychika składa się z trzech warstw: podświadomości (niedostępnej inaczej niż przez marzenia senne), ego (świadomości jednostki) oraz superego (sfery zachowań wypracowanych przez kulturę). Freudowska teoria podświadomości miała ogromny wpływ na literaturę modernistyczną.
Sztuka naiwna – kierunek popularny we Francji pod koniec XIX wieku, obejmujący prace artystów nieprofesjonalnych lub dzieła utrzymane w takiej stylistyce. Charakteryzowała się prostotą środków wyrazu, brakiem akademickiego wykształcenia i szczerością emocjonalną.
Te tendencje, wraz z wcześniej opisanymi prądami, tworzą pełny obraz różnorodności artystycznej Młodej Polski – epoki, która była czasem intensywnych poszukiwań nowych form wyrazu i buntu przeciwko zastanym konwencjom.
Najważniejsze informacje o Młodej Polsce: Epoka ta stanowiła pomost między XIX-wiecznym realizmem a awangardą XX wieku. Jej różnorodność artystyczna, filozoficzna i kulturowa stworzyła podwaliny dla nowoczesnej polskiej sztuki i literatury, a hasło "sztuka dla sztuki" na trwałe zmieniło sposób myślenia o twórczości artystycznej.