Prądy literackie Młodej Polski (część 1)
Impresjonizm w literaturze koncentrował się na opisie ulotnych stanów psychicznych i indywidualnych przeżyć jednostki. W prozie polegał na subiektywizowaniu narracji, podkreślaniu roli podświadomości bohatera i stosowaniu monologu wewnętrznego. Ten kierunek reprezentowali Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz i Stefan Żeromski.
Ekspresjonizm literacki posługiwał się groteską i kontrastem, elementami fantastyki oraz bogatą metaforyką. Często zawierał opisy stanów onirycznych, halucynacji i szaleństwa. W Polsce elementy ekspresjonizmu odnajdziemy w twórczości Jana Kasprowicza i Stanisława Przybyszewskiego.
Neoromantyzm nawiązywał do romantycznej tradycji, przede wszystkim do symboliki narodowej i patriotycznej oraz do nurtu mistycznego polskiego romantyzmu. Jego przedstawicielami byli Stanisław Wyspiański, Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Stefan Żeromski.
Parnasizm, kierunek powstały we francuskiej poezji, w Polsce rozwijał się u schyłku XIX wieku. Parnasiści nawiązywali do antyku i jego tradycji literackich. Dominowała liryka opisowa i filozoficzna oraz motywy z mitologii i historii antycznej. W Polsce ten nurt reprezentował m.in. Kazimierz Przerwa-Tetmajer.
Symbolizm powstał w latach 80. XIX wieku we Francji i Belgii. W Polsce symbolizm był związany z neoromantyzmem, najczęściej sięgano po symbole narodowe. Literaturę symbolizmu cechowała aluzyjność, wieloznaczność, metaforyczność i wyrażanie niewyrażalnego za pomocą symbolu. Polskimi symbolistami byli m.in. Stanisław Wyspiański, Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Jan Kasprowicz.
Ciekawostka! Chłopomania to charakterystyczne dla artystów młodopolskich zainteresowanie wsią i kulturą wiejską. Artyści często wyjeżdżali na wieś, osiedlali się tam, żenili z chłopkami i przejmowali wiejskie zwyczaje, fascynując się siłą i niezmiennością chłopskiego stylu życia.