"Wesele" jako dramat symboliczny i narodowy
"Wesele" to klasyczny przykład dramatu symbolicznego, w którym Wyspiański przedstawił przenikliwą diagnozę społeczeństwa polskiego przełomu XIX i XX wieku. Autor ukazał naród zamknięty w zaklętym kręgu mitów, niezdolny do przełamania obojętności i bierności. Główną przyczyną tego stanu jest brak zrozumienia między inteligencją a chłopstwem.
Goście z miasta zostali sportretowani jako ludzie owładnięci niemocą, uciekający od życia w sztukę. Ich zainteresowanie ludem wynika z fascynacji jego prostotą, a nie z autentycznej chęci porozumienia. Z kolei chłopi pragną awansu społecznego i uznania, ale pamięć o rzezi galicyjskiej utrudnia budowanie wzajemnego zaufania.
W dramacie znajdziemy liczne symbole rzeczowe, które pogłębiają jego znaczenie: złoty róg symbolizuje wolność i szansę na niepodległość, złota podkowa to symbol szczęścia, a czapka z piórami reprezentuje przedkładanie prywaty nad dobro wspólne. Samo wesele inteligenta z chłopką staje się symbolem niemożliwego pojednania narodowego.
To fascynujące! Wyspiański stworzył w "Weselu" koncepcję "teatru totalnego", gdzie słowo, muzyka, taniec, światło i barwy współtworzą teatralny przekaz, oddziałując na wszystkie zmysły widza.
Hipnotyczny chocholi taniec w finale dramatu jest mistrzowską metaforą bierności polskiego społeczeństwa - wszyscy bez myślenia poruszają się w takt muzyki, urzeczeni martwymi ideami. Wyspiański umiejętnie wykorzystuje też symbolikę pór roku - jesień, w której rozgrywa się akcja, oznacza czas obumierania, ale chochoł chroniący różę daje nadzieję na wiosenne odrodzenie narodu.
"Wesele" pozostaje jednym z najważniejszych dramatów narodowych, który do dziś zmusza czytelników do refleksji nad polską mentalnością i powracającymi błędami w naszej historii.