Geneza dramatu Wesele Stanisława Wyspiańskiego to jedno z najważniejszych dzieł literatury polskiej, które powstało pod wpływem autentycznego wydarzenia - wesela poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną w 1900 roku. Dramat ten stanowi wielowarstwową analizę ówczesnego społeczeństwa polskiego, ukazując skomplikowane relacje między inteligencją a chłopstwem w okresie Młodej Polski.
Analiza utworu Wesele Wyspiańskiego koncentruje się na kilku kluczowych aspektach. Pierwszym z nich jest zderzenie dwóch światów - miejskiej inteligencji i wiejskiego ludu, które mimo pozornego zbliżenia podczas weselnej uroczystości, pozostają od siebie oddalone. Wyspiański mistrzowsko przedstawia różnice mentalne, kulturowe i społeczne między tymi grupami. Drugim istotnym elementem jest krytyka polskiego społeczeństwa, jego bierności i niezdolności do podjęcia rzeczywistego działania na rzecz niepodległości kraju.
Symbolika w Weselu Wyspiańskiego odgrywa kluczową rolę w budowaniu głębszego znaczenia utworu. Pojawiające się w dramacie osoby dramatu (Chochoł, Wernyhora, Stańczyk) reprezentują różne aspekty polskiej historii i świadomości narodowej. Chochoł symbolizuje marazm i uśpienie narodu, Wernyhora - nadzieję na niepodległość, a Stańczyk - gorzką prawdę o polskiej rzeczywistości. Szczególnie istotna jest scena z chochołem, która stała się symbolem narodowego letargu i niemożności działania. Wyspiański poprzez te symboliczne postaci i wydarzenia tworzy wielowymiarowy obraz polskiego społeczeństwa końca XIX wieku, ukazując jego słabości, marzenia i niespełnione ambicje narodowowyzwoleńcze.