Awangardowe Kierunki Sztuki w Dwudziestoleciu Międzywojennym
Filozofia dwudziestolecia międzywojennego wyraźnie odzwierciedlała się w rewolucyjnych kierunkach sztuki, które powstały jako odpowiedź na traumę I wojny światowej i głębokie przemiany społeczne. Abstrakcjonizm, reprezentowany przez Wassily'ego Kandinsky'ego i Pieta Mondriana, całkowicie zerwał z tradycyjnym przedstawianiem rzeczywistości, koncentrując się na czystej formie, kolorze i kompozycji geometrycznej.
Definicja: Dadaizm to rewolucyjny ruch artystyczny zapoczątkowany w 1916 roku, którego nazwa pochodzi od francuskiego słowa "dada" (zabawka - konik na biegunach). Kierunek ten powstał jako artystyczny protest przeciwko absurdowi wojny i mieszczańskim konwenansom.
Dadaiści, z Marcelem Duchampem i Maxem Ernstem na czele, wprowadzili radykalne metody artystyczne, takie jak kolaż i fotomontaż. Najbardziej kontrowersyjnym elementem ich twórczości było wykorzystywanie zwykłych przedmiotów codziennego użytku (ready-mades) jako dzieł sztuki, co całkowicie przewartościowało tradycyjne pojęcie sztuki.
Surrealizm, rozwijający się w latach 20. i 30. XX wieku, stanowił naturalne przedłużenie dadaistycznych eksperymentów. Artyści tacy jak Salvador Dalí, Joan Miró czy René Magritte, inspirowani psychoanalizą Freuda, eksplorował świat podświadomości, marzeń sennych i halucynacji. Wykorzystywali technikę strumienia świadomości, pozwalając myślom i skojarzeniom swobodnie płynąć na płótno.