Gospodarka morska Polski
Przemysł stoczniowy w Polsce i gospodarka morska to złożone i dynamiczne sektory. Kluczowe elementy to flota handlowa, porty morskie i rybołówstwo.
Polska flota handlowa
W 2019 roku polska morska flota transportowa liczyła 96 jednostek, z czego tylko 16 pływało pod polską banderą. Większość statków zarejestrowano w krajach oferujących tańszą banderę ze względu na niższe podatki i opłaty ubezpieczeniowe.
Highlight: Największy spadek znaczenia polskiej floty handlowej nastąpił w latach 90. XX wieku, głównie z powodu niekorzystnych zmian prawnych, konkurencji globalnej i wzrostu cen paliw.
Struktura morskiej floty transportowej Polski w 2018 roku obejmowała:
- Statki drobnicowe
- Promy towarowo-pasażerskie
- Zbiornikowce
- Pozostałe statki
Vocabulary: Drobnica - ogół towarów przeznaczonych do transportu w postaci niewielkich pakunków, głównie w kontenerach.
Polskie porty morskie
Główne porty morskie w Polsce to:
- Gdańsk
- Gdynia
- Świnoujście
- Szczecin
Największe porty pasażerskie znajdują się w Świnoujściu i Gdyni.
Example: W 2019 roku obroty ładunkowe w polskich portach morskich według grup ładunkowych wynosiły: 29,7 mln ton dla ładunków masowych suchych, 26,8 mln ton dla ładunków masowych ciekłych, 23,1 mln ton dla kontenerów dużych.
Przemysł stoczniowy w Polsce
Przemysł stoczniowy w Polsce historia sięga daleko wstecz, jednak po wprowadzeniu gospodarki rynkowej wielkie polskie stocznie zaczęły podupadać. Główne przyczyny to:
- Trudności w konkurowaniu ze stoczniami z innych państw, zwłaszcza z Dalekiego Wschodu
- Utrata zamówień z krajów byłego bloku wschodniego
- Rosnące zadłużenie